Investeren in eigen personeel als één van de oplossingen voor personeelstekort

Begin november presenteerde UWV in Kasteel Daelenbroeck te Herkenbosch het rapport Regio in Beeld. Een sessie om Midden-Limburgse werkgevers inzicht te bieden hoe de arbeidsmarkt er voor staat en wat de verwachtingen voor de komende jaren zijn.

“Het is enerzijds onze wettelijke taak om de arbeidsmarkt transparant te maken en anderzijds is dat ook steeds meer wat de markt van ons vraagt”, aldus Don Thijssen, rayonmanager UWV Noord- en Midden-Limburg. “Daarom gaan wij met werkgevers in gesprek over oplossingen voor de uitdagingen waarmee zij te maken hebben. Bij het ene bedrijf kunnen al oplossingen bedacht zijn, die voor andere organisaties ook weer van belang zijn. Wij spelen graag de rol van oliemannetje dat ervoor zorgt dat essentiële kennis gedeeld wordt.”.

Situatie huidige arbeidsmarkt
UWV wil meedenken en merkt dat steeds meer werkgevers zich bewust worden dat de uitdagingen op gebied van onder andere krapte op de arbeidsmarkt niet van voorbijgaande aard zijn. Werkgevers zijn al bezig met creatieve oplossingen, maar er valt nog veel winst te behalen. Thijssen: “Onze adviseurs bezoeken veel bedrijven, gaan het gesprek aan, luisteren en denken mee. Wij doen meer dan vacatures ophalen. In 2022 presenteerden we de 27 oplossingen. Dit jaar is dat aantal gestegen tot 34 oplossingen en in 2024 zijn dat er naar verwachting nog meer. Die kennis delen we. Het is ons doel werkgevers constant duidelijk te maken dat ze zich moeten blijven onderscheiden richting werknemers. Dit geldt voor nieuwe medewerkers maar ook zeker voor het reeds werkzame personeel. Instroom is belangrijk maar behoud net zo! De geluiden over recessie betekenen niet meer werkzoekenden. En in de toekomst spelen vergrijzing en ontgroening een belangrijke rol hierin.”

Meer dan één oplossing
Volgens Thijssen adviseert UWV vooral aan werkgevers om een andere bril op te zetten. “Zowel tijdens een bijeenkomst als in Kasteel Daelenbroeck, maar ook tijdens onze bedrijfsbezoeken verklaren we de cijfers. Wij praten over methodieken, halen taken/functies uit elkaar en kijken naar werkprocessen. Soms is het goed om in kleinere oplossingen te denken. Deel bijvoorbeeld een functie op in meerdere banen. Maar ga ook anders opleiden en denk na over werving in het buitenland of de inzet van arbeidsmigranten. Maak meer gebruik van technologische ontwikkelingen en omarm de 55-plusser. Er is niet één oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten. Stop daarom met de term ‘kandidaat met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ Juist het tegenovergestelde is waar. Bedrijven krijgen, als ze hier niet op anticiperen, een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo lang zij de realiteit en uitdagingen van nu en de toekomst niet onder ogen willen zien, blijven ze op achterstand. Denk inclusief, denk aan alle groepen en aan alle mensen. Investeer in huidige medewerkers zodat ze de medewerker van nu én de toekomst zijn. Dit kan middels scholing en/of doorstroom binnen het bedrijf te faciliteren. Wie dat niet doet, loopt het risico de boot te missen.”

‘Bedrijven krijgen een afstand tot de arbeidsmarkt’

Alert op ontwikkelingen
De huidige krapte op de arbeidsmarkt zal blijven. Werkgevers moeten daarom innovatief zijn en zeker anders naar de nieuwe generatie kijken. Zicht hebben op de wensen en ambities van de jeugd is noodzakelijk. Deze groep zal zich niet zelf aanpassen; dat moeten werkgevers doen, zo laat Thijssen weten. “Zorg voor een gezonde samenstelling van oud en jong binnen het bedrijf. Dan ben je spekkoper. En tegen werkgevers die de vacatures niet krijgen ingevuld, zeg ik: kijk eens rond binnen de eigen organisatie. Misschien is er iemand die deze taak kan en wil uitvoeren. De functie van deze medewerker is misschien anders, maar voor die taak vind je mogelijk wel iemand via UWV of bij een ander bedrijf. Het gaat om instroom en doorstroom. Door vergrijzing en ontgroening zal er een tekort blijven bestaan. Zeker in branches als de zorg en de industrie. De huidige arbeidsmarkt is een vechtersmarkt. Je moet als werkgever continu alert zijn op alle ontwikkelingen binnen en buiten je bedrijf. Deze ontwikkelingen gaan razendsnel en de werkgever die hierop anticipeert kan hiermee een voorsprong behalen. ”

‘De huidige arbeidsmarkt is een vechtersmarkt’

Een andere oplossing om voldoende en goed gekwalificeerd personeel binnen te halen, is het betalen van meer loon of het creëren van andere aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Doorberekenen aan de klant is daarbij onontkoombaar. De praktijk leert dat velen bereid zijn om te betalen. Zeker als salarissen stijgen. “In Zwitserland zie je dit fenomeen al meer dan 30 jaar en in Nederland gaan wij ook die kant op, het moet. Bovendien verdient goed personeel zich uiteindelijk vanzelf terug. Dankzij hun kennis en ervaring stijgt de omzet. Dan heb je dus een win-winsituatie.”

Een van de voorbeelden waarin een werkgever continue op zoek is naar nieuwe oplossingen is Lars van Engelen van SAAM.


LARS VAN ENGELEN: ‘Onze contact-persoon van UWV WERKbedrijf weet precies wat wij nodig hebben’

Lars van Engelen, directeur en eigenaar van SAAM neemt alleen genoegen met vakmensen. Het in Herten gevestigde bedrijf maakt goedkoop vervoer voor ouderen, zieken en het speciaal onderwijs, in de vorm van gesponsorde taxi’s mogelijk.

“Onze contactpersoon van UWV WERKbedrijf weet precies wat wij nodig hebben. Hij geeft op bijzonder actieve wijze gevraagd en ongevraagd advies. Het is een vorm van meedenken die voor ons bijzonder essentieel is Want we hebben in deze tijden van krapte nog zeker een uitdaging: op elke afdeling moet minimaal nog één medewerker erbij komen.”

Hoge eisen dus. Hoe gaat Van Engelen daarbij te werk? Chauffeurs heeft hij niet nodig, daar zorgen de instellingen en organisaties zelf voor. Het gaat juist om kwalitatief goede administratieve medewerkers en commerciële krachten. “Het is lastig om kundig gekwalificeerd verkooppersoneel te vinden. Het gaat om buitendienst medewerkers die de advertenties voor op de voertuigen weten binnen te halen. Hetzelfde geldt voor kandidaten die werken voor ons telefonische acquisitieteam. Deze mensen zijn moeilijk te vinden. En gladde verkopers passen niet bij dit bedrijf. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is overigens ook essentieel. Onze medewerkers moeten vertrouwen uitstralen en een product weten te verkopen. Als ze echt de kwaliteiten bezitten, hebben ze al een perfecte baan; anderen beschikken vaak niet over de vereiste competenties. Behalve de samenwerking met UWV WERKbedrijf zetten we daarom in op nog meer hulpkanalen zoals vacaturesites en headhunters. ”

Het probleem bij het vinden van de juiste administratieve krachten is, dat veel kandidaten niet over de juiste vaardigheden beschikken. Intern opleiden is volgens Van Engelen dan de enige optie. “Als er raakvlakken zijn, gaan we de uitdaging graag aan. Dat kan verrassende gevolgen hebben. Zo stelde UWV WERKbedrijf pro-actief een kandidaat aan ons voor die mogelijk geschikt was als hoofd administratie. Hoewel wij niet actief op zoek waren, hebben we deze kandidaat toch aangenomen. Waren we zelf in een later stadium op zoek gegaan, dan bestond de kans dat we deze persoon niet aan ons hadden weten te binden. In het algemeen geldt dat kandidaten die niet geschikt zijn vaak vanzelf afvallen. Vinden ze het werk wel leuk, dan blijven ze en groeien ze door. Dan ben je als bedrijf duurzaam bezig.”

www.saamdoethet.nl


Contact
Voor vragen of het maken van een afspraak: neem dan contact op met UWV Werkgeversdienstverlening Midden-Limburg, telefoon 0475 750 880.

www.werk.nl