Derde en tweede generatie drukkers Joep en vader Jos Maes.

In een snel veranderende markt heeft het Weerter familiebedrijf zich steeds opnieuw uitgevonden. Begonnen als lichtdrukkerij en stencilinrichting werd overgeschakeld op offsetdrukken. Joep Maes stapte als een van de eerste drukkerijen over op volledig digitaal. De kracht van zijn printing company: een ongekend rappe levertijd, meedenken met de klant en simpelweg alles op het gebied van drukwerk aanbieden.

Door Wesley Hegge

Vroeger hing er een tegeltje aan de muur bij Drukkerij Maes. Daar stond op: Een drukker die een printer heeft, is geen drukker. Joep Maes moet er nu hartelijk om lachen, want het tegendeel is bewezen.

Jubileum
Veranderingen volgen zich snel op. Zeker in de drukwereld. Daar komt bij dat de concurrentie van de oprukkende ‘internetdrukkers’ moordend is. Maes – a printing company heeft alle veranderingen meegemaakt en weet zich knap staande te houden. “Door te doen waar we goed in zijn”, zegt Joep, de derde generatie.

Het pand aan de Molenpoort in Weert ligt aan de rand van het centrum. “Vandaag besteld, vandaag geleverd. Dat is de kracht. Bij mij ben je meteen aan de beurt. Ik heb een grote voorraad. En ik sta garant dat het drukwerk altijd op de afgesproken tijd geleverd wordt. Want ik regel het gehele proces zelf, van het klantcontact tot het drukwerk en het bezorgen.”

Volgend jaar bestaat het familiebedrijf 85 jaar. Maes heeft een goede naam opgebouwd met klantrelaties in de regio, maar ook internationaal. Joep runt de zaak alleen, al komt zijn vader Jos nog regelmatig over de vloer. “In 2011 nam ik het besluit om over te gaan van offset naar volledig digitaal. Achteraf is dat precies het juiste moment geweest. Veel bedrijven hielden vast aan het authentieke offset, maar ik zag de voordelen van digitaal. Jarenlang was het zo dat offset strakke drukken opleverde, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat er geen verschil in kwaliteit meer is.”

Onderscheidend vermogen
Een voordeel van digitaal is dat je beter kan inspringen op de wensen van de klant. De mogelijkheden zijn breed. Wat hij maakt? “Wat niet? Alles op het gebied van drukwerk, van visitekaartjes tot plafondhangers, zonneschermen en bouwtekeningen. Van groot tot klein en alles wat daar tussen ligt.” Het onderscheidend vermogen is dat Joep een stap extra zet. “Ik kijk elk bestand grondig na voordat ik het druk. Als ik iets vreemds ontdek, los ik het zelf op. Ook het rechttoe rechtaan drukwerk kijk ik na.” ‘

Verder staat hij erom bekend verschillende technieken samen te brengen. “Ik probeer de klant te wijzen op technieken waardoor het product er beter uit komt te zien. Veel mensen denken in conventionele technieken, ik kom met eigentijdse ideeën. Technieken waar de klant vaak niet aan gedacht heeft.” In de toekomst wil Joep dat steeds meer gaan doen. “Het zijn de leuke dingen, daar kan ik me ook mee onderscheiden. In bepaalde gevallen denk ik ook mee over het ontwerp van het drukwerk.”

Drukwerk
In het jubileumjaar gaat Joep extra onder de aandacht brengen wat hij allemaal kan. “Door middel van een campagne. Eerst ga ik bij de klanten peilen of ze weten welke diensten ik aanbied. Daarna ga ik een fysieke campagne uitrollen.”

Over bedrijfsopvolging kan Joep nog niets zinnigs zeggen, behalve dat de vierde generatie al regelmatig op bezoek komt. “Ze zitten nog op de basisschool, maar vragen wel eens of ze papa mogen helpen. Dan komen ze langs en helpen waar mogelijk.” Drukwerk blijft in ieder geval bestaan, ook in de toekomst. Daar is Joep van overtuigd. “Het verdwijnt niet, maar je moet wel blijven inspringen op nieuwe technieken. Je moet veranderingen omarmen. Ik bezoek vakbeurzen en lees vakbladen om op de hoogte te blijven van de trends.


Drie generaties Maes

In 1934 richtte Wullem Maes (1914-1963) zijn ‘Copieër, lichtdruk- en vertaalinrichting’ op. In deze beginperiode werd het ‘drukwerk’ vervaardigd via een stencilmachine. Een stencil is een sjabloon gemaakt van een materiaal dat inkt doorlaat en waarmee afdrukken kunnen worden gemaakt. In die tijd een vooruitstrevend procedé. In de jaren vijftig verhuisde het bedrijf naar de Maaspoort. Door het plotselinge overlijden van Wullem rolde zijn zoon Jos Maes op 23-jarige leeftijd het drukkerswereldje binnen. In 1965 verhuisde het bedrijf naar de Molenpoort, waar het nog steeds is gevestigd. Vanaf dat moment werd er geïnvesteerd in offsetdrukmachines. Veel handelsdrukwerk, weekkrant ‘Op de Keper’ en tijdschriften werden in offset in hoge oplagen gedrukt. Joep kwam in 2003 in het bedrijf van zijn vader, toentertijd nog Drukkerij Maes Weert. In 2005 droeg Jos het stokje officieel over aan zijn zoon.

Wullem Maes
(1914-1963) Trouwde in 1939 met Mia Verstraeten (dochter van Frans -hotel- Verstraeten). Ze kregen drie kinderen: Jos, Frans en Joke. Wullem was oprichter van drukkerij Maes. Hij werd in 1933 als voetballer van Wilhelmina’08 landskampioen. Later werd hij voorzitter en erelid van de Weerter voetbalvereniging.

 

Jos Maes (1940)
Trouwde in 1965 met José van de Kerkhof (dochter van Herman -wasserij- van de Kerkhof). Ze kregen drie kinderen: Bart, Monique en Joep. Hij werd geboren op 10 mei 1940, de dag dat de Duitsers Weert binnenvielen. In 1963 nam hij de drukkerij over. Eind jaren zestig was hij de organisator achter de Weerter ‘Instuif’ avonden met beroemde orkesten en Nederlandstalige sterren. In die tijd kon je nog nergens dansen. Jos richtte in 1967 weekblad ‘Op de Keper’ op. Hij was actief als bestuurder in de volleybalwereld en vanaf de jaren zeventig tot eind jaren negentig actief als bestuurder van voetbalvereniging Wilhelmina’08.

Joep Maes
(1974) Is getrouwd met Maud Frenken. Ze hebben twee kinderen: Julie en Staf. Hij werd geboren in Weert, maar woont tegenwoordig in Altweerterheide. Hij volgde een opleiding aan de Grafische School in Eindhoven en deed ervaring op in het bedrijfsleven voordat hij het bedrijf van Jos overnam. Naast tijd doorbrengen met het gezin is Joep in zijn vrije tijd ook bestuurslid van Dorpsraad Altweerterheide.