Velen dromen ervan, het starten van een eigen horecaonderneming. Wie zijn dromen wil omzetten naar werkelijkheid heeft een heel traject voor zich van procedures waaraan voldaan moet worden en natuurlijk aan het doen van investeringen. Welke kosten moet je zoal maken voor het opstarten van een eigen horecaonderneming? We nemen het met je door in dit artikel, met de focus op een non-franchise onderneming.

Horeca wil zeggen ‘hotel, restaurant, café’ dienstverlening. Om een kosten/ baten analyse te maken, zet je eerst een ondernemersplan op waarin helder wordt wat je uitgaves zullen zijn, de te verwachten inkomsten, de wijze van financiering, wie je doelgroep is en wat de beoogde locatie wordt en dergelijke.

Bestaande horeca overnemen

Valt jouw oog op een bestaande horecaonderneming die je kunt overnemen, dan krijg je te maken met geheel andere kosten. Meestal komen er verbouwingskosten bij en de investering in vervangende horeca apparatuur. Deze kosten zijn wellicht gedeeltelijk uit eigen middelen te betalen en een aanvullende financiering van een kredietverstrekker.

Neem je bijvoorbeeld een pannenkoekenhuis over om er een cafetaria te starten, dan zul je apparatuur nodig hebben als horeca friteuses. Andersom zul je juist weer apparatuur nodig hebben als gasfornuizen voor het bakken van pannenkoeken. Bij overname is het eigenlijk het voordeligste indien je ook de bedrijfsvoering en inboedel kunt overnemen, mits deze nog in goede staat is. Laat dit vooraf keuren.

Nieuwe horeca onderneming starten

Start je een horeca onderneming in een vrijgekomen pand, vraag dan eerst een vergunning aan voor het vestigen van een horeca onderneming.

Huur of koop?

Bij koop van een horecapand zul je zeker 10 tot 20% moeten financieren uit eigen middelen. Iets wat een flinke som kan betekenen. Je hebt dus zelf een startkapitaal nodig voor het kopen van een horecapand.

Bij huur betaal je doorgaans een m2 prijs per maand. Ligt de huurprijs op €30 per m2 per maand, dan komt bij een pand van 100 m2 de huurprijs uit op €3.000 per maand. Deze huurprijs mag als standaard genomen niet meer dan ca. 10% van je omzet bedragen. Omzet zijn je bruto opbrengsten, alle kosten gaan hier nog van af uiteindelijk, zoals inkoopkosten, personeelskosten, gas/licht kosten, afschrijving van apparatuur en inboedel, en de belasting.

Overige kosten

Er bestaan tal van overige kosten. In hoeverre deze oplopen hangt mede af van de grootte van jouw horecaonderneming. Sommige bedrijven hebben slechts twee personen in dienst, waar anderen tientallen personeelsleden in dienst hebben. Welke kosten zijn er nog meer?

  • Gas en licht kosten. Deze kunnen zeer hoog oplopen bij het gebruik van gasfornuizen en overige horecaapparatuur! Sluit daarom een vast contract af bij je energiemaatschappij, zodat je weet waar je aan toe bent.
  • De overweging om ZZP’ers en uitzendkrachten in te zetten is een veilige keuze, hoewel je dan minder zeker bent van beschikbaarheid.
  • Apparatuur en inboedel. Deze investeringen zijn af te schrijven, maar kunnen ontzettend oplopen. Horeca-apparatuur moet aan de hoogste eisen voldoen en is daardoor niet goedkoop.
  • Ook de kosten van vergunningen kunnen flink in de papieren lopen. Zo kost een exploitatievergunning al snel 500 euro. Dan is er nog de drank- en horecavergunning. Deze varieert tussen 300 en 1500 euro.
  • HACCP-integratie. Je dient te werken in de horeca naar HACCP-regels. Je personeel dient meestal een cursus te volgen, evenals voor het schenken van alcohol een sociale hygiëne certificaat per persoon nodig is.
  • De inkoop- en voorraadkosten kunnen zeer hoog liggen.

    Je ziet, de kosten zijn zeer uiteenlopend wat sterk gepaard gaat met het type horecaonderneming wat je gaat runnen.