Voorste rij vlnr: Jerrold van Kessel, Roos Brink, Leo van Zitteren, wethouder Erwin Boom. Achterste rij: Nicole Seuren, Kevin Kosman, burgemeester Antoin Scholten, Tim Gaal, Stan Heijsters.

Het bestuur Nieuwe Ondernemersvereniging Binnenstad Venlo presenteert zich

Ondernemersplatform Venlostad.com verdwijnt. Vanaf dit jaar behartigt Ondernemersvereniging Binnenstad Venlo de belangen van de detailhandel en horeca in het centrum van de Venlose koopstad. Een nieuwe club jonge ondernemers heeft diverse doelen om het winkelplezier voor de consument te verhogen, maar ook de belangen van de individuele ondernemers nog beter te behartigen.

“We kunnen natuurlijk niet aan alle individuele belangen tegemoet komen, het gaat uiteindelijk om het grote geheel,” zo laat de nieuwe voorzitter van de vereniging Stan Heijsters, financieel directeur bij het Theaterhotel en Mr. Jigs, weten. “Het gaat daarbij wel om samenwerken en met als doel om in gesprek met elkaar te blijven. Wat zijn de behoeftes? Waar liggen de knelpunten? We gaan niemand iets opleggen. Een individueel belang is altijd begrijpelijk, maar onder de streep moeten we er allemaal gezamenlijk baat bij hebben.”

‘Het bestuur bestaat uit jonge ondernemers die moeten zorgen voor nieuw elan’

Nieuw bestuur
Zo is er nu dus een nieuw bestuur bestaande uit zeven leden. Naast voorzitter Stan Heijsters, schuiven voor dit interview nog Roos Brink (mede-eigenaar bij De Keizerin) en Nicole Seuren (mede-eigenaar bij Drogisterij en Parfumerie Seuren) aan. De andere vier zijn: Tim Gaal (directeur bij Poppodium Grenswerk), Kevin Kosman (eigenaar Koala Express), Jerrold van Kessel (mede-eigenaar Dorstig) en Leo van Zitteren (Bedrijfsleider bij Beej Benders). Een frisse wind dus. Roos Brink knikt. “Het idee voor een nieuw bestuur dat de belangen van de ondernemers uit de Venlose binnenstad behartigde is afkomstig van Anita Thijssen, eigenaar van Carrièra Damesmode. Jonge ondernemers die moesten zorgen voor nieuw elan.”

Communiceren en inventariseren
De keuze voor een vereniging is volgens de drie bestuursleden goed te verklaren. Brink: “Ondernemers moeten zelf toestemming geven om lid te worden. De reclamebelasting dienen ze evengoed te betalen, maar het lidmaatschap zal geen jaarlijkse bijdrage meer zijn. Een keer per jaar organiseren we een ledenvergadering. Wij willen vooral meer en anders met onze achterban communiceren. Heijsters knikt instemmend: “Wij willen meer direct contact. Ook de kleinschalige ondernemersinitiatieven als Festina Lente Straatjes en Schinkegilde zijn belangrijk. Zij kunnen altijd onze hulp inschakelen als het bijvoorbeeld gaat om overleg met de gemeente of andere instanties.”

‘Zaken als leegstand en verkeersproblematiek krijgen veel aandacht in de media. ‘De Venlonaar’ vindt daar weer iets van. Het beïnvloedt echter wel het totaalbeeld dat veel mensen van de binnenstad hebben.’

Uitdagingen
Parkeerproblematiek, een volle evenementenkalender, leegstand, tegenstrijdige belangen tussen horeca en retail, overlast door daklozen, fietsers in het winkelgebied, zwerfvuil, discussies over het type kooptoeristen et cetera. Bij het opnoemen van de bekende en al jaren bestaande problemen, beginnen Heijsters, Brink en Seuren te lachen. Ze weten waar hun uitdagingen voor de komende jaren liggen. Heijsters heeft daar een duidelijke mening over: “Zaken als leegstand en verkeersproblematiek krijgen veel aandacht in media en op social media. ‘De Venlonaar’ vindt daar begrijpelijkerwijs weer iets van. Het beïnvloedt echter wel het totaalbeeld dat veel mensen van de binnenstad hebben. Daarom zeg ik: ‘Kijk eens naar wat we wel hebben. Wat is er wel goed en aantrekkelijk aan Venlo?’ Seuren haakt daar op in: “De verkeersproblematiek bestaat vooral op Duitse dagen en soms in het weekend. Dan blijven er vijf à zes dagen in de week over dat de binnenstad wel goed bereikbaar is en er voldoende parkeerplaatsen zijn. Door andere leefgewoontes wil iedereen op hetzelfde moment het centrum bezoeken om te winkelen. Leefgewoontes van mensen zijn veranderd en daardoor is bijvoorbeeld helaas de koopavond verdwenen. Dat was ooit een fenomeen voor de Venlonaren en mensen uit de regio. Wie er overigens voor kiest om bij de lokale ondernemer te kopen in plaats van online of in een andere stad, heeft daar zelf ook baat bij. Hoeveel mensen zijn niet lid van een vereniging? Die hebben behoefte aan sponsoren. Als de plaatselijke ondernemer echter te weinig klandizie heeft, zijn ze ook minder snel bereid om geld te geven aan clubs en verenigingen. Iedereen heeft baat bij lokaal kopen.”

‘Denk niet alleen aan je eigen winkel. Ook aan die van de buurman’

Doelstellingen
Waar uitdagingen liggen, ontstaan ook doelstellingen. Wat is de stip op de horizon voor deze nieuwe ondernemersvereniging? Waar staat Venlo in de toekomst als winkelstad? Natuurlijk is er het plan Venlo Binnenstad 2030 dat voor dit nieuwe bestuur een leidraad is, maar vanzelfsprekend zijn er doelstellingen voor de kortere termijn, zoals bereikbaarheid en leefbaarheid. “Het gaat om Venlo als totale gemeente,” aldus Seuren. “Wij werken daarom graag samen met Venlo Partners, de Vereniging van Vastgoedeigenaren Venlo, de gemeente en andere instanties of ondernemersgroepen zoals Ondernemend Venlo. Op andere plekken hebben ze weer ervaringen of kennis waar wij baat bij hebben.” Roos Brink kijkt naar de lange termijn. “Voor de toekomst wil Venlo zich nog meer profileren met de rijke historie en de ligging aan de Maas. De rivier was eeuwen geleden al belangrijk voor de handel, maar Venlo gaat haar ook gebruiken voor extra recreatie.”

‘Iedereen heeft baat bij lokaal kopen’

Er leven echter meer doelstellingen. Zoals het helder in kaart brengen van alle evenementen en projecten aan het begin van het jaar, inclusief de eventuele overlast. Tevens is er de nadrukkelijke wens om – in stijl van de gerenoveerde Keulsepoort – meer groen in de binnenstad te plaatsen. Heijsters: “De binnenstad moet stapsgewijs veranderen van een place to buy naar a place to be. Een aangenaam verblijfsklimaat en beleving zijn steeds belangrijker voor de Venlose binnenstad en eigenlijk alle koopcentra.”

Collectief vermarkten
Beleving. Een woord dat inderdaad steeds vaker terugkeert bij marketingvisies. Volgens Heijsters is het allesbehalve een inhoudsloze term. “Op dat vlak zijn er zoveel uitdagingen in Venlo. Denk aan collectief vermarkten. Wat ik daarmee bedoel? Is er een event op het Flujasplein, zoals de Brocantenmarkt of een platenbeurs, zorg dan dat de hele binnenstad de sfeer van dit evenement uitstraalt. Organiseert Sef Thissen Viva Classic Live, dan kunnen alle ondernemers daar van profiteren. Er moet beleving zijn. Bezoekers die met auto, trein, bus of fiets het centrum binnenkomen, moeten direct getriggerd worden door de sfeer van het betreffende evenement. Komend najaar hebben we met een nieuwe tentoonstelling van Evert Thielen, net als in 2019, weer een kans om deze groep cultuurliefhebbers een nog positiever beeld van Venlo te tonen. Geef de evenementen terug aan de lokale ondernemers en betrek ze erbij. Zij zijn trots op hun stad. Dat kan echter alleen door optimaal samen te werken. Denk niet alleen aan je eigen winkel, maar ook aan die van je buurman. Een volgende keer zijn de rollen omgedraaid.”

venlostad.comvenlo.nl

Tekst: Rob Buchholz • Fotografie: Bram Becks