Iedere ondernemer weet dat het runnen van een bedrijf gepaard gaat met risico’s. Maar tegelijkertijd krijgt natuurlijk niet iedere ondernemer te maken met dezelfde soort situaties. Wil je een eigen webshop starten? Dan zul je je op andere risico’s voorbereiden dan een zelfstandige in de bouw of zorg. Waar moet je precies rekening mee houden als je een eigen webshop hebt? Wij zetten de belangrijkste risico’s voor je op een rijtje.

Klachten van een klant

Veel webshopeigenaren krijgen vroeg of laat te maken met een ontevreden klant. Je kunt klachten krijgen door te late levering, een product dat beschadigd aankomt, slechte kwaliteit of simpelweg slechte communicatie. Zeker in deze tijd met online reviews die je in een handomdraai vindt, is het extra van belang om klanten zo tevreden mogelijk te houden.

De eerste stap is het opstellen van duidelijke algemene voorwaarden. Hoe preciezer de voorwaarden zijn uitgewerkt, hoe minder verwarring er kan ontstaan na een aankoop. Maar helemaal voorkomen dat je een keer klachten krijgt lukt haast niet, dus het is verstandig je voor te bereiden op hoe je ermee omgaat. Bedenk daarnaast vooraf hoe je reageert op een klacht: schiet niet direct in de verdediging, maar neem de klacht serieus en bedenk een passende oplossing. Met goede klantenservice kun je een klacht juist omzetten in een blije klant.

Ben je bezorgd over klachtenafhandeling en welke financiële gevolgen dit voor je bedrijf kan hebben? Dan is een zakelijke rechtsbijstandverzekering van Knab wellicht wat voor jou.

Schade in opslag

Een ander risico dat webshopondernemers lopen, is schade die ontstaat in de opslag. Denk bijvoorbeeld aan wateroverlast of inbraak in het magazijn, waardoor veel producten verloren gaan. Dit is helaas een van de grootste schadeposten bij webshops.

Op dit risico kun je deels voorbereid zijn, door bijvoorbeeld de opslag uit te besteden. Op deze manier draagt een ander zorg voor de veiligheid van je spullen en zijn je producten tegelijkertijd verzekerd voor schade.

Als je liever zelf je opslag in handen hebt, regel dan gedegen beveiliging. Controleer de veiligheidseisen en zorg dat je hieraan voldoet. Ook kan het helpen om een bouwkundige keuring te laten doen, zodat je er op tijd achter komt of er in de ruimte lekkage is.

Schade tijdens levering

Tijdens het vervoeren van een product kan tevens schade ontstaan. Soms komt een pakketje zelfs helemaal niet bij de klant terecht.

Dit risico ga je zoveel mogelijk uit de weg door enkel te kiezen voor betrouwbare leveranciers. Daarnaast is het verstandig om te controleren of je producten tijdens het transport verzekerd zijn. Zo draag je zelf niet het financiële risico, mocht er toch iets onderweg misgaan.

Fouten in de productie
Naast schade aan je producten, kunnen er ook fouten in de productielijn zitten. De klant ontvangt dan artikelen met een mankement. Je product werkt dan niet goed, en in geval van elektronica kan het zelfs leiden tot (kleine) ontploffingen, met schade tot gevolg. Dit leidt mogelijk weer tot een flinke schadeclaim van een klant.

Ook als je zelf niet je producten maakt, moet je goed op de hoogte zijn van het productieproces. Laat bijvoorbeeld kwaliteitscontroles uitvoeren of loop zelf je producten na.

Cyberincident
Als webshophouder kun je niet zonder internet. De verkoop van producten werkt makkelijk en snel, maar een online bedrijf heeft ook een keerzijde. Bedrijven worden namelijk steeds vaker getroffen door cybercriminaliteit, zoals hacking, phishing of virussen.

Om de gevolgen van zo’n aanval zoveel mogelijk te beperken, kun je bepaalde voorzorgsmaatregelen treffen. Denk aan het beveiligd opslaan van (klant)gegevens, bestanden en wachtwoorden. Update daarnaast op tijd programma’s waarmee je werkt. Als je hier zelf onvoldoende over weet, kun je een cyber security specialist inschakelen.