Wethouders Peter Koolen van de gemeente Nederweert en Wendy van Eijk van de gemeente Weert Fotografie: Dion Huiberts

Veertien jaar geleden sloten Nederweert en Weert een convenant voor de ontwikkeling van Stadspoort: de vier kwadranten van de (bedrijfs-) terreinen direct aan de A2. Inmiddels verrijzen er steeds meer gebouwen en spreken de huidige wethouders van de buurgemeenten van een groot succes. De samenwerking tussen de gemeenten wordt bovendien intensiever, zoals op het gebied van bedrijventerreinen, woningbouw en het sociale domein.

Door Wesley Hegge

Stadspoort verandert de A2 van een barrière naar een verbindend element tussen Weert en Nederweert. De voorbijrijdende automobilist die van buiten de regio komt, heeft het waarschijnlijk niet eens door dat er twee afzonderlijke gemeenten aan weerszijden van de snelweg liggen. Zeker als binnen afzienbare tijd ook de laatste lege kavels ingevuld worden met beeldbepalende gebouwen.

Stroomversnelling
De plannen voor Stadspoort zijn in 2006 in een convenant vastgelegd. Hierin is opgenomen dat de drie kwadranten Kampershoek (Weert), Kampershoek 2.0 (Weert) en Pannenweg (Nederweert) ontwikkeld worden als bedrijventerreinen en dat in het kwadrant Randweg-West (Nederweert) ontwikkelingen plaatsvinden in het kader van leisure. Met name de afgelopen paar jaar is het snel gegaan met de uitvoering van deze plannen.

“We kunnen spreken van een succes”, zegt wethouder Peter Koolen (Economie en Bedrijvigheid) van de gemeente Nederweert. “Op Pannenweg hebben we onlangs de laatste kavel verkocht. Er is veel maakindustrie gevestigd, waaronder een aantal wereldspelers. Wat in Eindhoven wordt bedacht, wordt hier in de regio gemaakt. Wat ik goed vind, is dat bedrijven elkaar ook weten te vinden. Zo zijn tientallen ondernemers op Pannenweg gestart met het project InduSym, dat op initiatief van Parkmanagement Pannenweg is ingevoerd en wordt ondersteund door Keyport en de gemeente. Er wordt gekeken of de reststroom van een bedrijf als grondstof voor een ander bedrijf kan dienen, een vorm van circulaire economie.”

Ook over het andere Nederweertse kwadrant is Koolen enthousiast: “Naast de McDonald’s liggen de Subway, Wereldrestaurant Atlantis en het casino. Nu begint de volgende fase, met de onlangs gerealiseerde KFC en de bouw van Hotel Nederweert die van start is gegaan. Er ligt nog ruimte om meer leisure te ontwikkelen.”

Aan de andere kant van de snelweg gebeurt ook het nodige. Op Kampershoek 2.0, een vervolg op het bestaande en hooggewaardeerde bedrijvenpark Kampershoek 1.0, is Groep Heylen begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van een distributiecentrum. Binnenkort start op een naastgelegen kavel DHL Supply Chain met nieuwbouw. Ook Van der Valk wil er gaan bouwen. Wethouder Wendy van Eijk (Ruimtelijke Ordening) van de gemeente Weert: “Er is in totaal nog vijftien hectare uitgeefbare grond op het bedrijventerrein, waar veel interesse voor is. Op Kampershoek 1.0 is nog slechts één kavel beschikbaar. Beide terreinen liggen goed in de markt en hebben aantrekkelijke blauwe en groene structuren.”

Behoefte in beeld brengen
Enerzijds is het goed nieuws dat de kwadranten grotendeels ingevuld zijn. Koolen: “Tegelijkertijd zitten we wat betreft uitgifte van kavels aan de grens. Het is nu zaak te onderzoeken waaraan er in de toekomst behoefte is.”

“Er is een concreet onderzoek opgestart waarin Weert en Nederweert samen optrekken”, zo vult Van Eijk aan. “Daarin wordt onder meer bekeken hoe vitaal de bedrijventerreinen zijn, wat er vanuit de markt aan vraag gaat komen en hoe dat gefaciliteerd kan worden. Je zou ook bedrijventerreinen een bepaalde profilering kunnen geven, denk aan circulaire economie. Met het oog op de woningmarkt zou je sommige terreinen ook kunnen transformeren. Dit zijn gedachtes waar we mee spelen, maar we wachten eerst de resultaten van het onderzoek af.”

Van Eijk benadrukt dat de gemeenten steeds vaker samenwerken: “Kerktorendenken is helemaal niet aan de orde, we kijken naar de regio. Ook op het gebied van woningbouw werken we samen, dat gebeurt in de Structuurvisie Wonen Midden-Limburg. In feite werken we op verschillende fronten samen. In het sociaal domein bijvoorbeeld, waarbij mensen met weinig voorkomende specialisaties breed ingezet worden. Maar ook op andere terreinen. Daar waar we een gezamenlijke opgave hebben, vinden we elkaar.”

Wethouder Koolen: “Ik denk dat als ieder vanuit de eigen kracht te werk gaat, we het meeste bereiken voor de burgers en ondernemers in de regio. Als het gaat om de ontwikkeling van het buitengebied hebben wij veel ervaring met het programma Buitengebied in Balans en het opstellen van de Omgevingsvisie Buitengebied. Zo zit in Weert veel kennis over de paardensportsector. Door elkaars kennis en ervaring te benutten, komen we verder.”

Van Eijk knikt instemmend. “De lijnen zijn kort. Wat ik heel prettig vind, is dat we altijd met elkaar in gesprek blijven, ook als een bepaald dossier ingewikkeld wordt en we het niet met elkaar eens zijn. Dat kenmerkt een goede samenwerking.”

Verbinding
Kijkend naar de toekomst heeft Stadspoort de potentie om uit te groeien tot bekende pleisterplaats. Automobilisten die normaliter Weert en Nederweert voorbij sjezen op weg naar hun bestemming, kunnen voortaan de afslag nemen om een hapje te eten. Met een keur aan restaurants en hotels valt er namelijk wat te kiezen. Daarbij gaan de hotels een impuls geven aan het regionale toerisme, waarvan beide gemeenten zullen profiteren. Om de kwadranten nog meer met elkaar te verbinden, krijgt de onderdoorgang via de Molenweg een upgrade, speciaal voor het langzaam verkeer.

Van Eijk: “In de laatste fase van Kampershoek 2.0 wordt de onderdoorgang aangepakt, evenals de aankleding van het gebied.” Koolen concludeert afsluitend: “Je moet ervoor zorgen dat de vier kwadranten elkaar versterken. Niet alleen door verbindingen, maar ook in beleving.”