Algemeen directeur Rob Meulendijks Fotografie: Irene van Wel

Midden-Limburg kleurt langzaam rood. Steeds meer bedrijven en gemeenten ontdekken de meerwaarde van de totaaloplossingen op het gebied van afvalmanagement. Door de nieuwste technologieën te combineren met persoonlijke aandacht weet Van Kaathoven voor klanten kosten te minimaliseren. Want afval is geen troep, maar een bron van nieuwe grondstoffen en economische mogelijkheden.

Door Wesley Hegge

In het straatbeeld kom je de duurzame, rood-zwarte voertuigen meer en meer tegen. Met een werkgebied dat bestaat uit heel Zuidoost-Nederland krijgt Van Kaathoven namelijk ook in de regio Weert-Roermond de kans te laten zien wat de toegevoegde waarde is van op maat gemaakte afvaloplossingen.

Hergebruik
Zo verwelkomt de gemeente Roermond Van Kaathoven als afvalpartner. “Vanaf 1 januari 2021 gaan we de huis-aan-huis afvalinzameling verzorgen”, zegt algemeen directeur Rob Meulendijks. “De gemeente Roermond wil het huishoudelijk restafval de komende vijf jaar verminderen en een hoger scheidingsgedrag realiseren. Materialen als papier, glas, plastic en batterijen kunnen voor een groot deel hergebruikt worden. Samen met de gemeente gaan we de afvalberg in Roermond verkleinen.”

In Weert heeft Van Kaathoven de eerste maanden als nieuwe afvalinzamelaar voor de huishoudens er al op zitten. Meulendijks is enorm trots dat beide gemeenten voor Van Kaathoven kiezen. “Ze kiezen mede voor ons vanwege onze duurzame blik op afval. Wat anderen zien als vuilnis, troep en puin, zien wij als bron van nieuwe materialen. Uiteindelijk draait het erom dat we de aarde beter achterlaten voor de generaties na ons. Dat gaat bij ons gepaard met financiële voordelen voor de klant.”

Naast gemeenten bestaat de klantenkring ook uit bedrijven. “Voor bedrijven brengen we de complete situatie in beeld. Hoe organiseer je processen zo efficiënt mogelijk, op welke manier kun je het beste afval scheiden en hoe zorg je ervoor dat de productie door kan gaan zonder dat medewerkers te veel tijd kwijt zijn met afval. Door met behulp van slimme processen de efficiëntie te vergroten en grondstoffen terug te winnen leidt deze aanpak in bijna alle gevallen tot een gunstiger financieel resultaat.”

De totaaloplossing rust op drie pijlers: afvalbeheer, afvalinzameling en afvalverwerking. Meulendijks benadrukt dat de klanten niet alleen grote logistieke dienstverleners zijn. “Van de bakker en de slager op de hoek tot grote industrieën en alles wat daartussen zit. Voor een aantal gemeenten halen we afval huis-aan-huis op. Iedereen die te maken heeft met afvalstoffen bieden we oplossingen. We streven naar duurzame klantrelaties, waarbij de klant zich echt als klant behandeld voelt. We zijn een familiebedrijf en benaderen de klant als zodanig. Als je belt, krijg je geen automatische klantenservice aan de lijn maar een medewerker die op de hoogte is van de specifieke situatie.”

Bij Van Kaathoven komen persoonlijke aandacht en de nieuwste technologieën samen. Nagenoeg de gehele vloot bestaat uit Euro VI-wagens: zeer duurzame, energiezuinige voertuigen. Binnenkort wordt een volledig elektrisch aangedreven truck in gebruik genomen. Ook wil Van Kaathoven investeren, als eerste Nederlandse afvaldienstverlener, in een vernieuwend ERP-systeem. “Dat levert waardevolle, realtime informatie op om processen verder te optimaliseren. De bespaarde tijd gebruiken we om nog meer aandacht te besteden aan de klant.”

Maatschappelijk betrokken
Meulendijks stelt dat duurzaam ondernemen ook tot uiting komt in de maatschappelijke betrokkenheid. “Dat gebeurt op diverse vlakken. Wij werken samen met diverse sociale werkvoorzieningen. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geven we een kans om weer terug te keren in het arbeidsproces. Maar we sponsoren bijvoorbeeld ook lokale initiatieven en sportclubs.”

Langzaam maar zeker verovert Van Kaathoven zijn plek in Midden-Limburg. De ambitie is om de omzet de komende jaren te verdubbelen. “Dat willen we bereiken door te groeien binnen ons werkgebied. Daarmee willen we schaalvoordelen creëren, zodat we nog beter in staat zijn om de combinatie van nieuwe techniek en een hoog serviceniveau aan te kunnen blijven bieden aan de klanten.”