Venlo zou meer tot bloei komen als men ook het gebied achter de Duitse grens tot de regio zou rekenen. In het project ‘De euregionale consument van morgen’ maken studenten van beide kanten van de grens nader kennis met elkaar, het bedrijfsleven en het aanbod cultuur, food en retail. Bedrijven die ervaring hebben met bijvoorbeeld Duitse werknemers of zich richten op de Duitse consument zijn welkom aan te haken.

Tekst: Wesley Hegge

Zonder Duitse consumenten zou de stad er totaal anders uitzien. Venlo is een grensstad pur sang. Toch is het voor veel mensen niet vanzelfsprekend om de grens over te gaan. “Bij het maken van een cultureel uitstapje blijft men bijvoorbeeld veelal beperkt tot de opties aan de Nederlandse zijde”, zegt Carla Arts, docent marketing en lid van het onderzoeksteam van het lectoraat Cross-border Business Development bij Fontys Venlo. “Dat komt mede doordat de informatie slecht te vinden is. Stel, je zoekt naar een voorstelling van een theaterstuk dan kom je uit bij informatie die gericht is op Nederland.”

Grensregio
Het is overigens niet alleen een kwestie van een gebrek aan informatie. “Er is weerstand bij sommige mensen, ze hebben vooroordelen over Duitsers. Omgekeerd leeft dat ook. De Duitsers komen hier dan wel shoppen, maar het komt maar zelden voor dat ze hier komen werken. Voor grote groepen van over de grens zal het zo blijven dat ze beperkt blijven tot het eigen gebied, maar er zijn gelukkig ook veel mensen die openstaan om elkaar te leren kennen en de grensregio te ontdekken.”

Daar liggen kansen, zo stelt Arts. “Atlas voor gemeenten is een toonaangevend onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar de woonaantrekkelijkheid van gemeenten. Venlo is terug te vinden op plaats 47 van de 50. Het bureau bekijkt hierbij ook de regio. Rond Venlo wordt er maar een halve cirkel getrokken, tot aan de grens. Als je de cirkel heel maakt, neem je ook Düsseldorf en Keulen mee. Daardoor neemt het aantal van mogelijkheden op het gebied van wonen, recreatie en cultuur toe en stijgt Venlo van plaats 41 naar 11.”

Er valt dus veel winst te behalen. Het project ‘De euregionale consument van morgen’ moet daar-aan bijdragen. “Het hogere doel hierachter is om jonge mensen uit de euregio laten zien wat de grensregio te bieden heeft. Dat zijn de uitstekende opleidingsmogelijkheden, aantrekkelijke banen bij succesvolle marktleiders, relatief goedkope woningen en een scala aan voorzieningen. Het beste van twee werelden. Ze hoeven helemaal niet naar de Randstad of Keulen om een uitdagende carrière op te bouwen en een fijn leven te hebben.”

Project
Het project gaat in november officieel van start. Er zijn verschillende partijen bij aangesloten zoals het Valuascollege, Venlo Partners, gemeente Venlo en Museum van Bommel van Dam. “De voorbereidingen zijn al begonnen. Scholieren en studenten van beide kanten van de grens worden gemixt. Ze leren elkaar kennen, maar maken ook kennis met het bedrijfsleven. Ze ontdekken de regio op allerlei gebieden. We zijn nog op zoek naar bedrijven die willen aanhaken. Bedrijven die bijvoorbeeld Duitsers in dienst hebben of die zich richten op de Duitse markt, zoals kledingwinkels. Er zijn bedrijven die hun hele marketing afstemmen erop afstemmen.”

Volgens Arts zijn er relatief weinig Duitsers in dienst bij Nederlandse bedrijven. “Als studenten stage hebben gelopen, zie je wel dat ze blijven hangen als ze een baan krijgen aangeboden. Maar dat ze zomaar bij een Nederlands bedrijf solliciteren, komt niet vaak voor. Dat komt ook omdat het gevolgen heeft voor de belasting die je betaalt. Het is best ingewikkeld om dat te regelen. Het zou goed zijn om te kijken hoe we dat kunnen vereenvoudigen.”

Deelnemen aan het project?
Neem contact op met Carla Arts.
T: 088 50775501
E: c.arts@fontys.nl www.fontys.nl