Hans de Kinderen

Hans de Kinderen (57) is sinds 1 december de nieuwe directievoorzitter van Rabobank Weerterland en Cranendonck. Een vertrouwd lokaal gezicht. Als geboren verbinder en aanjager is hij de ideale man om de bank voor te bereiden op Bankieren 3.0, de grootste verandering in het 120-jarig bestaan van de coöperatieve Rabobank. “In een tijd van digitalisering willen we dichter dan ooit bij de klant en de markt staan.”

Toen de vraag onlangs op zijn pad kwam, hoefde hij geen moment na te denken. “Het voelde als een logische vervolgstap in mijn carrière. Ik ken deze bank en voel me hier als een vis in het water. Ik ben overtuigd van de kracht van ‘samen’. Daarbij vind ik het belangrijk om zaken die in gang zijn gezet ook af te maken”, zegt Hans de Kinderen die samen met zijn vrouw Conny in Valkenswaard woont en drie uitwonende kinderen heeft.

Sterke lokale focus
In 2010 trad hij toe tot de directie van Rabobank Weerterland en Crandonck; eerst als directeur Particulieren & Private Banking, sinds 2014 als directeur Bedrijven. Na het vertrek van directievoorzitter Rob Knoops vormt hij nu samen met Marja Blankman, directeur Particulieren & Private Banking de tweehoofdige directie. Geen nieuwe kracht dus van buiten, maar een bekend en gewaardeerd gezicht, volledig in lijn met de nieuwe, coöperatieve strategie van de Rabobank, ook wel Bankieren 3.0 genoemd.

Om de coöperatieve bank te blijven die dicht bij klanten staat, gaat de Rabobank ook in deze regio een aantal zaken anders organiseren. “We gaan als negen Limburgse banken onze krachten bundelen waarbij we de lokale en maatschappelijke verantwoordelijkheden van de bank in stand houden. Dus maximale focus op de lokale markt en onze klanten”, zegt de nieuwe directievoorzitter. Aan uitdaging geen gebrek. “Het is de grootste verandering in de geschiedenis van onze bank. Daar word je als veranderaar vanzelf gemotiveerd van.”

Veranderingen zijn nodig. Mensen gaan tegenwoordig minder naar het bankkantoor, ze regelen hun bankzaken online. Daarbij maakt de bank te veel kosten voor deze tijd waarin door digitalisering en robotisering minder menskracht nodig is. Persoonlijk contact is en blijft mogelijk. En dan zijn er de stringente wetten en regels. “Maatschappelijk wordt er van ons verwacht dat we voldoende buffers opbouwen voor financieel moeilijke tijden. De Rabobank scoort in dit opzicht excellent, we zijn de meest robuuste bank van Nederland. Dat neemt niet weg dat normen en eisen omhoog blijven gaan”, aldus Hans de Kinderen.

Specialistenteams
De Rabobank verandert mee met de maatschappelijke ontwikkelingen en behoeften van deze tijd. Een aantal zaken, zoals HR, administratie en controlewerkzaamheden, wordt bovenregionaal georganiseerd. Daardoor ontstaat er meer tijd en ruimte om de lokale klant aan de keukentafel of in het bedrijf nog beter en professioneler te helpen. Hans de Kinderen licht toe: “Met ingang van het nieuwe jaar gaan de negen Limburgse Rabobanken nog intensiever samenwerken. Onze specialisten gaan dan werken binnen specialistenteams in de regio, bijvoorbeeld op het gebied van verzekeringen of vermogensmanagement.

Samen beschikken deze teams over ongelooflijk veel kennis, professionaliteit en een stevig netwerk. Het mooie is dat deze specialisten bij en voor de lokale banken blijven werken. En zo wordt dus ook Rabobank Weerterland en Cranendonck beter en sterker uitgerust en blijven we dichtbij en voor iedereen goed toegankelijk. Met deze topmensen kunnen we lokaal écht het verschil maken.”

Rabobank blijft Rabobank
Buiten die professionelere dienstverlening blijft voor de klant overigens alles bij het oude. “Onze klanten blijven gewoon klant van Rabobank Weerterland en Cranendonck, als lokale directie blijven we het lokale beleid bepalen en vormgeven en ook onze ledenraad blijft een klankbord voor de directie en belangenbehartiger van de leden. Verder blijven we het lokale verenigingsleven sponsoren, de economie door kennisdeling en netwerken impulsen geven en een deel van onze winst, het coöperatieve dividend, jaarlijks teruggeven aan de samenleving. Dichtbij de klant dus, dat is en blijft onze missie.”

Het is de kracht van de coöperatie die Hans de Kinderen al 35 jaar verbindt met de Rabobank. Bruggen bouwen tussen mensen en initiatieven, het zit in zijn DNA. Zijn tomeloze energie doet de rest en maakt dat de 57-jarige Brabander helemaal klaar is voor misschien wel de grootste uitdaging in zijn carrière. Die positieve energie tankt hij elk jaar in de Alpen of zoals afgelopen jaar in Tanzania tijdens het beklimmen van de bijna 6000 meter hoge Kilimanjaro. Reizen, hiken, andere mensen en culturen ontmoeten. Samen met zijn vrouw Conny back to basic, daar wordt hij gelukkig van. “Het hoofd helemaal leegmaken en grenzen verleggen. Even loskomen van de hectiek van alledag. En dan weer op volle kracht en hernieuwde energie er tegenaan.”