Gé Moonen, nieuwe ambassadeur van Keyport Fotografie: Irene van Wel

Gé Moonen volgt Henk van Houtum op als ambassadeur van Keyport. Moonen transformeerde Moonen Packaging tot koploper in duurzame verpakkingen. Eind dit jaar neemt hij afscheid van het bedrijf en gaat Moonen zich onder andere inzetten voor het zichtbaar maken van de innovatieve bedrijven om zo de aantrekkingskracht voor mensen van binnen en buiten de regio te vergroten.

Door Wesley Hegge

Veertien jaar was Gé Moonen directeur van Moonen Packaging. Hij liet zijn bedrijf uitgroeien tot een innovatieve verpakkingsspecialist. “In een vroeg stadium hebben we de nadruk gelegd op duurzaamheid en innovatie. Als groothandel willen we niets achterlaten. We zijn ons gaan focussen op het gebruik van hernieuwbare en gerecyclede grondstoffen. Ook hebben we bedrijfs- en logistieke processen verduurzaamd.”

Duurzaam
Dat leidde onder meer tot verschillende prijzen. Zo ontving Moonen Packaging de Made in Keyport-award en werd de onderneming verkozen tot duurzaamste bedrijf van Nederland en aantrekkelijkste werkgever van Limburg. Vorig jaar werd bekend dat het familiebedrijf in Zweedse handen komt. OptiGroup neemt het bedrijf over. “Enerzijds omdat ik als derde generatie geen bedrijfsopvolging had, anderzijds omdat het tijd werd voor iets anders.”

Hij vond de koper die hij wenste. “De naam blijft gehandhaafd. Het belangrijkste: dankzij OptiGroup kan de onderneming tot in lengte der jaren verder groeien op het gebied van duurzame verpakkingen.” Inmiddels wordt een nieuw pand gebouwd, op een ander industrieterrein in Weert. “Het duurzaamste distributiecentrum van Limburg. We blijven in Weert, omdat de medewerkers het werkelijke kapitaal van het bedrijf zijn.”

Ambassadeur
Tot het einde van het jaar blijft Moonen betrokken bij het bedrijf. “Ik krijg ruimte om een andere weg in te slaan. Ik ben al vijf jaar van dichtbij betrokken bij Keyport. Als lid van het kernteam vertegenwoordigde ik de ondernemers. In het begin waren er vooral vertegenwoordigers van de overheid en het onderwijs betrokken. Ik was een van de eerste ondernemers. Dat zijn er nu meer. De verdeling van de triple helix is goed. Dat is de basis. Door samenwerking van ondernemers, overheid en onderwijs kunnen we de regionale economische structuur vergroten. Want daar ontstaat innovatie.”

Per 1 september is hij Henk van Houtum opgevolgd, die sinds 2013 als ambassadeur verbonden was aan Keyport. Hij nam de tijd om mensen bij elkaar te brengen en heeft een stevig fundament gelegd. Aan Moonen de taak om dat fundament verder uit te bouwen. Door de verbinding van binnen naar buiten te maken. “Vooral door logisch na te denken en per situatie te bekijken wat handig is. Wie kunnen we betrekken, welke kennis en netwerken kunnen we ontsluiten. Ik zie Keyport als partner op weg naar een nieuwe economie die duurzamer, toekomstbestendiger en winstgevender is.”

In het ondernemersverhaal van Moonen spelen ondernemerschap, innovatie en arbeidsmarktoptimalisatie een grote rol. Dat zijn precies de drie onderdelen waar Keyport op inzet. Door de expertise die Moonen meebrengt, is hij dan ook de juiste man op de juiste plek. “Ik zie het ambassadeurschap als the next level. Ik kan nu nog meer impact hebben dan vanuit mijn rol in het kernteam. De komende tijd ga ik eerst kennismaken met organisaties als MKB-Limburg, LWV en LIOF. Daarna ga ik aan de slag met de projecten van Keyport. Ik ga me intensief inzetten en waar ik kan ondersteunen.”

Moonen weet uit eigen ervaring dat projecten een impuls kunnen geven aan het bedrijfsleven. “Ik heb deelgenomen aan het project e-Fulfilment Hub. Keyport is daar als onafhankelijke partner echt een katalysator geweest. Het maakt samenwerking tussen ondernemers gemakkelijker. Bovendien had Keyport de procesmiddelen om een eerste financiële injectie te doen. Met het project hebben we de regio op de kaart gezet als snelste stijger in de Logistieke Hotspot verkiezing. En we legden met Gilde Opleidingen en Fontys Venlo een belangrijke basis voor de ontwikkeling van het vak.” En dus ook voor de toekomst. Want de zorg om nieuwe aanwas is voor veel sectoren een uitdaging. Met het Centrum voor Logistiek Vakmanschap, Centrum voor Installatietechniek en recent ook het Centrum Innovatief Vakmanschap voor de Maakindustrie draagt Keyport bij aan het antwoord op deze uitdagingen.”

Naast de Keyport projecten e-Fulfilment Hub en het Centrum voor Innovatief Vakmanschap zijn er nog 30 projecten die Keyport ondersteunt. De aanpak is altijd praktisch en resultaatgericht. De thema’s zijn breed en divers. Denk dan bijvoorbeeld aan digitalisering en robotisering, duurzame inzetbaarheid en talentontwikkeling. Het verbinden van ondernemers in de maakindustrie in het MakeTech platform. Maar ook aan concrete programma’s rondom circulaire business en toekomstbestendige agrofood. Keyport is het startpunt voor al je ondernemersvragen. Kijk op www.keyport2020.nl en sluit aan.

Made in Keyport
Onder de noemer Made in Keyport wordt de komende tijd ingezet op meer zichtbaarheid. “Dat is hard nodig”, vindt Moonen. “Als ondernemer weet ik dat je altijd bezig bent met je eigen bedrijf. Wat de buurman doet, weet je vaak niet eens. Er gebeurt in de Keyport-gemeenten Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond, Weert en Cranendonck heel wat moois. We zijn sterk op het gebied van maakindustrie, logistiek en agro. Als regio hebben we geen grote namen zoals ASML waardoor we niet altijd zichtbaar zijn. Daar gaan we verandering in brengen. Er zijn enorm veel bedrijven die het verschil maken.”

Dit zijn bedrijven zoals Sif Roermond, Verhoeven Groep Cranendonck, Vekoma Vlodrop en Trespa Weert. “Maar ook tal van andere bedrijven zetten onze regio op de kaart, vervullen een voorbeeldfunctie en dragen bij aan de economische structuurversterking. Dat willen we meer zichtbaar maken. Dat gebeurt onder meer met de Made in Keyport-award. Deze Award wordt uitgereikt aan opmerkelijke bedrijven in de Keyport regio. Het zijn toonaangevende, innovatieve bedrijven met uitdagende jobs en carrièreperspectief. Bedrijven waar je als student of werkzoekende de regio niet voor uit hoeft.” Om de zichtbaarheid en verbinding van de regio te vergroten worden onder de noemer “Made in Keyport” onder meer een magazine uitgegeven en een Symposium georganiseerd.  

Symposium
Zichtbaar maken en verbindingen leggen. Daar wordt de nadruk op gelegd. Tijdens het symposium Made in Keyport dat op 10 oktober plaatsvindt, worden ondernemers bijgepraat over de ontwikkelingen in de regio. “Daar wordt ook het magazine van Keyport gelanceerd. In het magazine worden resultaten van Keyport als verbinder getoond en laten bedrijven zien welke innoverende producten ze maken. Dat is een belangrijke stap om meer naar buiten te treden.” U kunt zich voor het symposium aanmelden via de website www.keyport2020.nl. Wilt u geregeld op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen in de Keyport regio? Meld u zich dan aan voor de Keynotes, een nieuwsbrief die tweewekelijks verschijnt. Inschrijven kan via de website www.keyport2020.nl.