Dick van Aggel, directeur van Medicura. Fotografie: Irene van Wel

Medicura groeit hard. Toch is voor directeur Dick van Aggel winst maken nooit een doel op zich geweest, maar het resultaat van goed ondernemerschap. In zijn geval betekent dat ervoor zorgen dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen met medische hulpmiddelen zoals hooglaagbedden, rolstoelen en rollators. De genomineerde van de Weerterlandprijs vertelt over het opschalen van zijn succesformule naar een landelijke dekking, innovaties en duurzaam ondernemen.

Door Wesley Hegge

Dick van Aggel begon in 2003 voor zichzelf met een roze bus en de overtuiging een bijdrage te kunnen leveren aan het leven van mensen door het uitlenen van medische hulpmiddelen. Hij koos voor de kleur roze, want de markt wordt gedomineerd door traditionele kleuren zoals groen en blauw.

Opvallend roze
‘Met die opvallend gekleurde bus bracht ik de hulpmiddelen rond’, vertelt Van Aggel vanuit zijn kantoor op bedrijventerrein Pannenweg in Nederweert. ‘Mijn pak nam ik ook mee. Als ik een meeting had met een raad van bestuur van een zorgorganisatie kleedde ik me om in de bus. Daarna bracht ik weer hulpmiddelen rond. In de avond deed ik de administratie.’

De kern van de dienstverlening is in achttien jaar niet veranderd. Wel in omvang. Medicura telt 130 medewerkers, 25 bussen, diverse magazijnen en 12 thuiszorgwinkels. ‘Vroeger poetste ik de opgehaalde bedden in de bus. Dat ging prima. Inmiddels is de markt professioneler geworden, de eisen zijn hoger. De bedden die terugkomen, controleren we op eventuele schimmels en bacteriën. Daarna reinigen we de bedden in onze wasstraat.’

Medicura bedient particulieren, zorginstellingen en ziekenhuizen. ‘Van de tientallen concurrenten zijn nog maar vijf serieuze partijen over, waarvan wij de derde zijn. Schaalgrootte is nodig, omdat we afspraken maken met zorgverzekeraars en die verlangen een landelijke dekking. We hebben daarom de ambitie om in 2025 landelijk actief te zijn.’

Innovatie
Dankzij afspraken met zorgverzekeraars kunnen mensen hulpmiddelen lenen in plaats van huren of kopen. ‘We brengen de hulpmiddelen, zoals een toiletstoel of tillift, bij de mensen thuis en halen ze weer op. Of mensen komen naar onze thuiszorgwinkels. Daarbij zetten we ook in op innovatie. Veel mensen willen geen rollator. Vier studenten zijn nu bezig om een nieuw ontwerp te maken, gebaseerd op een crosstrainer.’

Een andere innovatie van Medicura is de hulpmiddelenautomaat, geïnspireerd op de eierenautomaat bij boerderijen. ‘Eind dit jaar wordt de eerste geplaatst in Limburg bij het Maastricht UMC+. Als mensen ’s avonds om elf uur naar het ziekenhuis moeten voor bijvoorbeeld een gebroken been, moeten ze er overnachten. Door de automaat kunnen ze meteen met krukken en een rolstoel naar huis, dat scheelt ook weer een ziekenhuisbed.’

Duurzaam ondernemen
De nominatie voor de Weerterlandprijs ziet Van Aggel als een waardering voor het ondernemerschap in de regio. ‘We zijn een grote werkgever in de regio, dat weet niet iedereen. Er werken in Weert en Nederweert zo’n vijftig mensen. We groeien ook door. Op de laatste vrije kavel van Pannenweg gaan we een extra magazijn met kantoor bouwen. Als werkgever geef ik medewerkers de kans om door te groeien. Ik vind het belangrijk dat medewerkers dezelfde motivatie hebben en net als ik impact willen maken op de levens van mensen.’

Ook op het gebied van duurzaamheid zet Van Aggel stappen. ‘We bekijken momenteel of we onze bussen op waterstof kunnen laten rijden. Ook onderzoeken we of het plastic afval van Medicura gebruikt kan worden als grondstof voor producten als bedverhogers.’ De producten die niet meer voldoen en uit de uitleen gaan, krijgen een tweede leven in het buitenland. ‘Via Oxfam Novib gaan bijvoorbeeld rolstoelen naar Afrika en Oekraïne. Ik krijg regelmatig foto’s van eindgebruikers. Dat ontroert me, dat is ook impact maken op levens.’