Bij Jacobs-Koppers Linnen en Slapen is een duidelijke taakverdeling: Mark gaat over de beddenafdeling en Mariëlle ontfermt zich over het textiel. De textielafdeling heeft onlangs een rigoureuze metamorfose ondergaan. De Weerter onderneemster legde er haar ziel en zaligheid in: ‘Het is een zaak van smaak, intuïtie en op je gevoel varen.’
“Ik zie mezelf niet als een zakenvrouw. Ik doe wat ik leuk vind, dus voor mij is het geen beroep.” Toch is Mariëlle Jacobs zonder enige twijfel een echte zakenvrouw. Eentje met twintig jaar ervaring op zak. Vooral sinds de verbouwing van de textielafdeling heeft ze zich ontpopt tot een onderneemster met een duidelijke toekomstvisie.
Beleving
Jacobs-Koppers Linnen en Slapen voert naast de beddenafdeling met vertrouwde merken als Tempur en Auping ook een uitgebreid assortiment in textiel. Mariëlle vond dat de winkelformule sterk verouderd was en dat het roer drastisch om moest. “We zijn vorig jaar overgaan van Linolux op de moderne winkelformule ISENSI. De winkel is nu ingedeeld in vier onderdelen: woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer.”
In dit nieuwe concept ligt de nadruk op beleving en advies. “Klanten komen niet zomaar binnen om een kussen te kopen. Ze komen om ideeën op te doen, verlekkerd te worden en advies te krijgen. We onderscheiden ons door de persoonlijke aandacht voor onze klanten. Als ze willen, mogen ze bijvoorbeeld een kussen een week mee naar huis nemen om het te testen.”
Eigen merken
Het Weerter familiebedrijf is samen met twintig andere linnenwinkels aangesloten bij de Duitse inkooporganisatie VME. Jacobs-Koppers Linnen en Slapen en Isensi Breda zijn de eerste twee zaken die zijn overgestapt op ISENSI. In Goes volgt binnenkort een derde winkel. De bedoeling is dat uiteindelijk alle twintig zaken overstappen op het toekomstbestendige ISENSI-concept.
“Dat maakt het voor het inkopen van producten ook aantrekkelijker”, zegt Mariëlle. Ze maakt deel uit van de inkoopgroep van VME. Samen met drie collega’s bezoekt ze regelmatig internationale beurzen. “We proberen ons te onderscheiden door een eigen collectie van huismerken. Zestig procent van het assortiment bestaat inmiddels uit huismerken. Dat is behoorlijk veel.”
Zaken doen
Naast haar werkzaamheden in de zaak, neemt haar nevenfunctie bij VME veel tijd in beslag. “Het is een heel proces, van idee tot product. Op de beurzen koop je ontwerpen. Die leg je vervolgens neer bij leveranciers in Turkije, Portugal en China. Voordat je een goede zakenpartner hebt gevonden, ben je vaak een paar missers verder. Als het niet goed is, moet je dat laten merken. Ik voel me verantwoordelijk voor mezelf en de andere collega’s.”
Uiteindelijk geeft ze lachend toe: “Zeker in de branche word ik gezien als iemand met een pittig karakter. Het is niet altijd gemakkelijk om zaken met mij te doen.”
© Zakenblad / Wesley Hegge