Dankzij innovatie en internationale kansen
Tussen de geur van versgebakken toast en de geur van geschiedenis ligt het verhaal van Jos Poell. Wat in 1840 begon als een kleine bakkerij in de Weerter Maasstraat, groeide uit tot een merk dat ver buiten de Nederlandse grenzen te vinden is. Zeven generaties bakkers gaven het stokje door. Vandaag is Jos Poell nog altijd een bedrijf dat midden in de maatschappij staat. In gesprek met Bas Claessens, Commercial & General Manager sinds 2023, over traditie, innovatie en internationale ambities.
Een scholier tussen de toastgeur
Bas Claessens kent het bedrijf niet alleen als directeur, maar ook van vroeger. “Als middelbare scholier fietste ik dagelijks langs de bakkerij op weg naar de Philips van Horne Scholengemeenschap. Zeker als de ovens aanstonden, rook je die typische geur van vers gebakken toast en wafels al van ver. Soms stopte ik zelfs even om een glimp van de bedrijvigheid op te vangen. Dat blijft me altijd bij.”
‘Iedereen kent het pasteitje op tafel met kerst. Het hoort erbij’
Het hart van Jos Poell
Wat betekent het om aan het roer te staan van zo’n iconisch merk? “Dat is vooral heel bijzonder en iets om trots op te zijn. De bakkerijwereld is veranderd, maar ons merk heeft alle stormen doorstaan. In de kern is dat te danken aan het feit dat onze producten iets betekenen voor mensen. Een pasteitje op tafel met kerst, een toastje bij de borrel. Iedereen kent het, iedereen heeft er herinneringen aan.”
De kracht van Jos Poell schuilt niet enkel in de producten, maar vooral in de mensen. “Onze medewerkers zijn vaak al decennialang in dienst. We hadden vorig jaar negen jubilarissen, sommige met 40 of 50 dienstjaren. Dat zegt alles. Het voelt hier echt als een familie, en dat merk je. Zelfs de seizoenskrachten die jaarlijks terugkomen, worden direct opgenomen in die familie.”
In 2015 ontving Jos Poell het predicaat Hof-leverancier. “Dat is een kroon op het werk van al die generaties, meer dan een mooi schild aan de gevel. Het is een bevestiging dat we staan voor kwaliteit, vakmanschap en betrouwbaarheid.”
Overname, groei en koersvast
In 2007 nam ondernemer en Weertenaar René Janssen het stokje over van de familie Poell. De panden bleven in eigendom van de familie, het bedrijf ging commercieel verder. “René bracht veel marketing- en handelsgeest mee en heeft ons echt doorontwikkeld.”
In 2015 werd Jos Poell onderdeel van De Kroes Tasty Bakeries, een internationale groep van bakkerijen. “Die overname bracht schaalvoordeel en internationale kansen, zonder dat we onze identiteit verloren. Binnen de groep krijgen wij de vrijheid om de koers van ons merk te blijven bepalen, met respect voor de Jos Poell-traditie.”
Pastei, toast en creativiteit
“Innovatie en vakmanschap staan bij ons naast elkaar. De basis is ons ambacht, maar we bewegen mee. Pastei is niet meer alleen voor kerst, maar ook voor een luxe borrel. Toast is er nu ook in varianten met cranberry, vijg of olijf. Zo volgen we de consument.”
Weert blijft de bakermat
“Hier in Weert maken we nog altijd onze toast, cupjes, crackers en waaierwafels. Het echte bakproces duurt twee dagen: van het bakken van het brood tot het snijden en toasten. De vakkennis is nog altijd essentieel.”
Van de Maasstraat naar Melbourne
De producten van Jos Poell liggen tegenwoordig wereldwijd in de schappen. “We leveren aan de Benelux, maar ook aan Spanje, Frankrijk, Australië en de Verenigde Staten. Soms als merk, soms als private label. Om internationaal toegankelijker te worden, staan wij aan de vooravond van de lancering van onze nieuwe naam: JP by Jos Poell.”
Die stap naar het buitenland vraagt meer dan alleen een nieuwe naam. “We passen verpakkingen aan, stemmen producten af op lokale smaken en investeren in gebruiksgemak. Onze nieuwste lijn speelt in op de borrel- en snackmomenten die internationaal populair zijn.”
Duurzaam vooruit
Duurzaamheid is intussen niet meer weg te denken. “We zitten in een oud pand, midden in Weert, wat niet optimaal is qua energieverbruik. Maar we investeren voortdurend. Zo stappen we over op recyclebare verpakkingen en onderzoeken we de komende jaren de mogelijkheid van nieuwbouw, mét behoud van onze binding met Weert.” Onze nieuwste lijn, met een range van onder andere ambachtelijke toast, crispbread en aperitif cups, speelt in op de borrel- en snackmomenten die nationaal en internationaal populair zijn.
‘Onze producten moeten gangmakers zijn, van borrel tot bruiloft’
De grootste uitdaging? “Personeel. We hebben veel mensen met lange dienstverbanden, maar ook zij gaan ooit met pensioen. Jongeren voor het ambachtelijke bakkersvak winnen, dat wordt cruciaal. Tegelijkertijd liggen de grootste kansen in internationale groei en innovatie, zonder dat we onze roots verliezen.”
jos-poell.com


NAAM Bas Claessens WOONPLAATS Tungelroy, gemeente Weert PARTNER Maartje Lenaers KINDEREN twee FUNCTIE Commercial & General Manager sinds 2023 LOOPBAAN Heineken, Lindeboom Bierbrouwerij in Neer, Vitacress Real in Venlo HOBBY’S Buitenleven, tuinieren, klussen OVERIG lid van BcLK (bedrijventerreinen Kampershoek en Leuken-Noord) en diverse brancheverenigingen.
Tekst: Bart Maes • Fotografie: Irene van Wel