WEERT – Inwoners, ondernemers en verenigingen: de coronacrisis raakt de samenleving in het hart. Vandaag: Laurens en Katja Maes van restaurant Schuttershoeve in Altweerterheide.
Na een heerlijke carnavalsvakantie stond het team van Schuttershoeve afgelopen maart weer vol energie in de startblokken. Niemand die toen nog kon bevroeden dat hun rustpauze vanwege het coronavirus met ruim twee maanden verlengd zou worden. Hun horecazaak mag dan floreren, de gedwongen sluiting kwam hard aan bij Laurens en Katja Maes. “Van de ene op de andere dag staat alles stil en heb je geen inkomsten meer. Met acht medewerkers in vaste dienst en nog eens zo’n tien oproepkrachten kun je je voorstellen wat dat betekent. Ook de andere kosten gaan gewoon door. De verzekeringen, de huur, de kosten voor het eigen levensonderhoud. Zo’n crisissituatie kan niet te lang aanhouden, dan komt elke ondernemer in de problemen”, vertelt Katja.
Ondersteuning
Na overleg met Koninklijke Horeca Nederland besloot het horecapaar om hun gasten geen afhaal- en bezorgmogelijkheden aan te bieden. “Daarvoor ligt ons restaurant te afgelegen. Bovendien is die optie, kijkend naar de kosten, ook niet rendabel. We moeten ons personeel namelijk 100 procent doorbetalen. Zowel de vaste medewerkers als de mensen met een nulurencontract. Een belangrijk deel van onze personeelskosten wordt door de overheid via de NOW-regeling gecompenseerd. Maar omdat de loonbelasting en de pensioenen geen onderdeel zijn van deze regeling blijft zo’n 35 procent voor eigen rekening”, legt Katja uit.
Ook Rabobank Weerterland en Cranendonck biedt de helpende hand. Restaurant Schuttershoeve maakt gebruik van de verruimde borgstelling voor het MKB, een tijdelijk krediet om het omzetverlies te compenseren waarbij de overheid en de bank samen garant staan. “Dankzij bemiddeling van de bank was dat snel geregeld”, zegt Laurens.
Coronaproof restaurant
Na weken van onzekerheid gloort er nu eindelijk weer perspectief voor de horeca in Nederland. Per 1 juni mag ook restaurant Schuttershoeve de deuren weer openen. Onder strikte voorwaarden, dat wel. Samen met hun medewerkers hebben Laurens en Katja hun etablissement de afgelopen weken aangepast aan de coronamaatregelen. Naast de 1,5 meter afstand, de desinfecterende handgel, gescheiden ingangen voor bezoekers en personeel en contactloos betalen, heeft het team van Schuttershoeve nog allerhande aanpassingen doorgevoerd om het verblijf voor iedereen zo veilig mogelijk te laten verlopen. Katja: “Mensen kunnen voorlopig alleen op reservering naar Schuttershoeve komen waarbij ze voor het diner kunnen kiezen uit drie tijdvakken. Bij de ontvangst vragen we of iemand klachten heeft die zouden kunnen wijzen op corona. Vervolgens leiden we de gasten via een eenrichtingsroute naar hun tafel.” Laurens vult aan: “Om het aantal contact- en schoonmaakmomenten zoveel mogelijk te beperken, maken de menukaarten plaats voor een krijtbord met keuzemenu’s. Buiten op het terras hebben we schermen geplaatst en een toiletwagen zodat mensen die buiten en binnen zitten elkaar niet kruisen. Overigens houden we buiten ook enkele tafels vrij voor passanten.”
Ook medewerkers hebben de afgelopen weken meegedacht en meegeholpen om restaurant Schuttershoeve klaar te maken voor het ‘nieuwe normaal’. Hun steun was echt hartverwarmend. “We hebben alles uit de kast gehaald om veilig en verantwoord te kunnen starten. We zijn er klaar voor.”
In deze serie laten we zien hoe klanten van Rabobank Weerterland en Cranendonck de economische storm trotseren. Hoe vindingrijk en weerbaar zij zijn en welke keuzes ze maken om zakelijk en privé het hoofd boven water te houden