‘Hoe diverser de binnenstad, hoe meer functies, hoe meer leven’
Waar het gemeentebestuur zorgt voor beleid en randvoorwaarden, houdt Venlo Partners zich vooral bezig met uitvoerende taken en allerlei projecten. Directeur Marcel Tabbers: “Wij werken aan de aantrekkelijkheid en het functioneren van de binnenstad. Daarbij kijken we naar de omgeving en gaat het om een schone, complete, veilige en groene binnenstad. Verder ligt de focus op het aanbod. Dus wat is het winkelaanbod en wat is er allemaal te beleven? Ook is er aandacht voor de customer journey waarbij het gaat om mobiliteit en marketing. Tenslotte richten we ons op de onderlinge samenwerking en communicatie. We bemoeien ons dus eigenlijk met alles wat de binnenstad aangaat, zetten de puntjes op de i en steken heel concreet de handen uit de mouwen.”
‘Het Plan Binnenstad 2030 geeft vooral de visie voor de lange termijn weer: waar willen we met het centrum naartoe’
Aantrekkelijk totaalpakket
Een moderne binnenstad biedt een aantrekkelijk totaalpakket, waar wonen, werken, winkelen beleven, cultuur, educatie, en eten en drinken tot de essentiële ingrediënten behoren. Venlo heeft haar visie op de toekomst verwerkt in het Plan Binnenstad 2030. “Daarin maken we de beweging van place to buy naar place to be”, zo benadrukt Tabbers. “De binnenstad had in het verleden puur een koopfunctie. Dat is niet meer de realiteit van vandaag de dag. Daarvoor zijn diverse redenen te noemen. Denk aan online aankopen, de coronaperiode en de algehele verandering van het winkellandschap. Mensen gaan niet meer alleen naar een stadscentrum om te winkelen; ze zoeken ook vermaak. Dus: ontmoeten, cultuur, evenementen, voldoende eet- en drinkgelegenheden. Hoe diverser de binnenstad, hoe meer functie, hoe meer leven. Maar dan moet je ook nadenken over het decor: vergroenen, aandacht voor de historie en bijvoorbeeld verlichting. Daarin is Venlo overigens niet uniek; iedere binnenstad vindt zichzelf momenteel opnieuw uit.”
Wonen is de afgelopen jaren een belangrijker thema geworden. Tabbers is blij dat het aantal bewoners in het centrum de laatste jaren weer toeneemt. “We zien dat de vastgoedeigenaren actiever zijn geworden. Zowel in het ontwikkelen van woningen boven winkels, maar ook in het renoveren van historische panden.”
Plan Binnenstad 2030
Het Plan Binnenstad 2030 geeft vooral de visie voor de lange termijn weer. Centraal daarin staat de vraag: waar willen we met het centrum naartoe? Tabbers: “Toen ik bij Venlo Partners begon, was dat de eerste vraag die ik stelde. Een heldere strategische visie is essentieel om gezamenlijk de goede dingen te doen. Dit heeft ertoe geleid dat vastgoedeigenaren, ondernemers en gemeente een gezamenlijk beeld van de toekomst plus een concreet plan van aanpak ontwikkelden. Daarin is aandacht voor onder andere transformatie, uitstraling en verblijfskwaliteit voor bezoekers, bewoners en ondernemers.”
Andere stadsdelen
Behalve op het city management voor de gemeente richt het team van Venlo Partners zich ook op citymarketing; promotie van de hele gemeente richting diverse doelgroepen met campagnes en projecten. “Een aantrekkelijke binnenstad is één, maar de andere stadsdelen zijn eveneens van belang. Denk aan toeristische parels als kloosterdorp Steyl en Arcen. Dit zijn hele geliefde bestemmingen voor zowel eigen inwoners als toeristen. Wij promoten deze stadsdelen en het toeristische aanbod via onze kanalen van Venloverwelkomt, zowel in Nederland als in Duitsland. Daarnaast hebben we dit jaar voor Arcen en Tegelen een erfgoudroute ontwikkeld. Met de centrummanagers van Tegelen en Blerick voeren we regelmatig overleg over de ontwikkelingen op het gebied van wonen en winkelen en werken we op projectbasis samen.” (Zie artikel over Centrumplan Tegelen verderop in deze editie, red.).
Contact Ondernemend Venlo
Venlo Partners is als lid aangesloten bij Ondernemend Venlo en houdt de ontwikkelingen op de bedrijventerreinen goed in de gaten “Ik denk dat we elkaar nodig hebben. De bedrijventerreinen zijn gebaat bij een aantrekkelijke binnenstad en voor de binnenstad zijn ondernemers en hun medewerkers van belang. Wat mij betreft mag de binnenstad nog wel meer als podium voor de hele gemeente worden gebruikt. De binnenstad als showcase voor stadslogistiek; dat zie ik wel voor me. Gelukkig zijn de grote bedrijven bij het proces aangehaakt om tot een nieuwe citybrandingstrategie te komen. De gemeente en Venlo Partners trekken gezamenlijk die kar.”
‘De bedrijventerreinen zijn gebaat bij een aantrekkelijke binnenstad en voor de binnenstad zijn ondernemers en hun medewerkers van belang’
“Overigens is voor ons ook de rol van het onderwijs essentieel. De Universiteit Maastricht (UM) en HAS Green Academy zijn gevestigd in de binnenstad. Fontys Hogeschool en Gilde Opleidingen bivakkeren aan de rand van het centrum. En sommige studenten willen graag dicht bij hun onderwijsinstelling en de voorzieningen wonen”, zo weet Tabbers. “Dat aspect draagt bij aan de levendigheid. Bovendien kan er een mooie wisselwerking ontstaan tussen bedrijven en scholen, waar zowel de binnenstad als de hele gemeente van profiteren. Een goed voorbeeld dus van een echte win-win situatie voor meerdere partijen.”
Foto: Het team van Venlo Partners, vlnr: Nanet Hazenbosch, Marcel Tabbers, Kristina Peeters, Annemiek Breuer en Jules Backes
Tekst: Rob Buchholz • Fotografie: Bram Becks