Een fantastisch resultaat: Weert stijgt van plek 5 naar plek 3 in de verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente van Limburg. De gemeente heeft de afgelopen jaren serieus werk gemaakt van het optimaliseren van het lokale ondernemersklimaat. Wethouder Martijn van den Heuvel (Economie) ziet de opmars dan ook als blijk van waardering van de ondernemers. Als het aan hem ligt, klimt Weert bij de volgende verkiezing naar de eerste plaats.
Door Wesley Hegge
‘We proberen als gemeente altijd klaar te staan voor de gevestigde ondernemers’, zegt Martijn van den Heuvel. Hij is sinds 2018 wethouder Economie, Participatiewet en Arbeidsmarkt van de gemeente Weert en trok indertijd de portefeuilles naar zich toe omdat hij zag dat er kansen lagen om de dienstverlening richting de ondernemers verder uit te bouwen. ‘De uitslag van de verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente van Limburg toont dat we op de goede weg zijn.’
Lokaal ondernemersklimaat
Samen met collega-wethouder Wendy van Eijk (Ruimtelijke Ordening, Omgevingsvisie en Financiën) zet Van den Heuvel zich in voor de lokale economie. Hij is zeer tevreden over de tandem: ‘We leggen samen regelmatig bedrijfsbezoeken af. Het is belangrijk om je te laten zien, om voeling te houden en zaken op te pakken.’
De inzet wordt beloond met een stijging in de tweejaarlijkse verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente van Limburg. Dit initiatief van MKB-Nederland is het grootste Nederlandse onderzoek naar het lokale ondernemersklimaat, waarin ondernemers zich onder meer uitspreken over de dienstverlening van de gemeente, het imago, de communicatie, het beleid in relatie tot het mkb en de prijs-kwaliteitverhouding van gemeentelijke producten waar het mkb mee te maken heeft.
Op drie van de vier thema’s scoort Weert hoog: tevredenheid van de ondernemers, communicatie en beleid, en de beoordeling van de prijs-kwaliteitsverhouding. Van den Heuvel geeft een verklaring voor de hoge score: ‘We hebben enorm veel gedaan om concrete zaken op te pakken. Denk aan het organiseren van de Banenmarkt in het stadhuis en het opstarten van een lokale arbeidsmarktagenda, die vervolgens is vertaald in de Taskforce post-corona Midden-Limburg. Ook tijdens corona hebben we ondernemers zoveel mogelijk geholpen.’
Gevestigde ondernemers
De peiling maakt ook duidelijk waar verbeterpunten liggen, bijvoorbeeld binnen het thema imago. Hierbij is ondernemers gevraagd welke gemeente, behalve de eigen gemeente, men het meest mkb-vriendelijk vindt. Wat gaat de gemeente eraan doen om het imago te verbeteren? ‘In de eerste plaats zijn deze verkiezingen belangrijk, dat laat in Limburg zien dat Weert een interessante plaats is om zich te vestigen. Verder is collega-wethouder Tessa Geelen (Leefbaarheid) bezig met het opzetten van de organisatie voor citymarketing, dat gaat ook zeker bijdragen aan een verbetering van het imago.’
Van den Heuvel wil de komende tijd vooral ook inzetten op het blijven optimaliseren van het lokale ondernemersklimaat. ‘De gevestigde ondernemers, daar doen we het voor. We blijven investeren in onder meer parkmanagement, Keyport en tal van andere zaken waar ondernemers baat bij hebben. Als we ook nog het imago weten op te vijzelen, staan we bij de volgende verkiezing bovenaan.’
‘Groot compliment’
Monique Princen, voorzitter van MKB-Limburg, geeft het bestuur van de gemeente Weert een groot compliment met de score. ‘Een terechte uitslag. Ik zie de wethouders geregeld op diverse plekken in de provincie. Wethouder Van den Heuvel sluit bijvoorbeeld aan bij werkgroepen. Dat is goed, zo toon je betrokkenheid. Je moet naar buiten durven treden.’
Princen neemt eind dit jaar afscheid als voorzitter. ‘Ik heb deze functie sinds 2015 mogen vervullen. Vóór die tijd was ik al enkele jaren voorzitter van MKB-Limburg afdeling Weerterland. Daarnaast ben ik ook onderneemster in Weert. Ondernemers en lokaal bestuur hebben elkaar nodig. Daarom is het belangrijk dat gemeenten zich actief inzetten voor het mkb-beleid. In Weert begrijpen ze dat. Ze zoeken de ondernemers op en gaan in gesprek. Bij MKB-Limburg zeggen we altijd tegen de gemeenten: ga aan de voorkant met ondernemers in gesprek, zodat je niet achteraf hoeft te repareren.’