Ben je van plan om een jong gebruikte auto uit Duitsland te importeren? Dan gaat je dit een hoop kosten besparen. Met name duurdere auto’s uit het hogere segment kan je met een groot prijsverschil importeren. Maar hoe zit dit dan precies? En met welke kosten auto importeren moet je zoal rekening houden? In dit artikel geven we daar antwoord op.
Uitbesteden of niet?
Je kunt ervoor kiezen om de auto zelf te importeren, maar dan is wel enige ervaring en kennis noodzakelijk. Is de auto schadevrij? Klopt de historie en de kilometerstand? Vragen waar je antwoord op moet hebben. Je kunt er daarom ook voor kiezen om de importservice uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf, zoals het team van DAS Import. Met meer dan 15 jaar ervaring kennen zij het complete importproces van A tot Z, en weten zij waar de valkuilen en mogelijkheden liggen. Ofschoon een auto import service uitbesteden geld kost, zal je dit onderaan de streep misschien juist geld besparen! Zij kunnen slim gebruik maken van BPM regimes wat je een fikse kostenbesparing kan opleveren.
Aankoopprijs Duitse occasion
Je dient natuurlijk rekening te houden met de aanschafprijs van de te importeren auto. Ben je van plan om de auto zakelijk te rijden, dan moet je op zoek gaan naar een BTW auto. Simpelweg om de reden dat je belasting verschuldigd bent bij invoer van de auto. In Duitsland geldt nog steeds het 19% tarief, wat betekent dat je in Nederland 2% meer BTW zult betalen. Maar gelukkig kun je dit verrekenen in de aangifte voor de omzetbelasting. Wil je je niet verdiepen in de fiscale materie, dan kun je er ook voor kiezen om de aankoopafwikkeling door het importbedrijf te verzorgen. Zij zullen de auto intracommunautair verwerven en na invoer aan jou leveren als BTW auto.
Om er zeker van te zijn dat de auto geen verborgen gebreken heeft, doe je er verstandig aan om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren. De kosten hiervoor bedragen €200 exclusief BTW, als je dit door DAS Import wilt laten uitvoeren.
Overige kosten
Na het aankoopproces begint het eigenlijk pas. Je hebt jouw droomauto gezien en voor een mooi deal gekocht, maar dan moet de auto nog getransporteerd worden naar Nederland en ingevoerd worden bij de RDW / Douane. Je krijgt te maken met de BPM afdracht. Hoeveel BPM er verschuldigd is bij invoer, is voor iedere auto verschillend. Gelukkig is het wel mogelijk om een zeer nauwkeurige indicatie te ontvangen, zodat je een goede verwachting hebt wat de rest-BPM gaat zijn. Het team van DAS Import kan dit specialistische werk voor je uit handen nemen. Hiermee voorkom je dat je te veel BPM betaalt. Helaas gebeurt het nog steeds regelmatig dat particulier te veel BPM betalen, omdat ze niet op de hoogte zijn van de regelgeving.