De prijzen in de horeca gaan in 2020 omhoog, voorspelt ABN Amro. Want het flexpersoneel wordt duurder. Het kabinet hoopt dat de kroegbaas daardoor zijn medewerkers een vast contract aanbiedt. Maar het lijkt erop dat de klant gaat betalen.
Niets zo prikkelend voor de onderbuik als de prijs van een pils. Het pilsje is dit jaar al veel duurder dan vorig jaar. Maar het kan nog erger; volgend jaar doen de kroegbazen er ongetwijfeld weer een kwartje bovenop. Op het kantelpunt van de zomer grijpen de economen van ABN Amro de aandacht met precies die voorspelling: de prijzen in de horeca gaan in 2020 omhoog.
Nieuwe arbeidsmarktregels door Sociale Zaken
In mei stemde de Eerste Kamer in met zijn Wet arbeidsmarkt in balans (Wab). Per volgend jaar worden flexkrachten, zoals tijdelijke werknemers en uitzendkrachten, duurder. De werkgever moet meer premie gaan betalen voor de werkloosheidsuitkering van zijn flexibele medewerkers. Er komen twee WW-tarieven: een kleine 8 procent voor flex, bijna 3 procent voor vast. Dat gaat de consument merken op het terras, voorspelt ABN Amro. ‘De branche berekent deze extra kosten waarschijnlijk deels door.’ De hogere WW-premie raakt ‘de horeca in het hart’, is de omineuze boodschap van de economen. De sector draait namelijk grotendeels op flexkrachten, volgens de bank zo’n 200 duizend tijdelijke werknemers tegenover ruim 120 duizend vaste krachten, plus nog circa 60 duizend zelfstandigen (met en zonder personeel).
Ook het ministerie van Sociale Zaken voorziet hogere kosten. De horeca gaat naar verwachting volgend jaar gemiddeld bijna 1 procentpunt meer WW-premie betalen, blijkt uit cijfers van het ministerie. De hoogste stijging onder alle sectoren, maar naast de uitzendbranche is er dan ook geen bedrijfstak waarin zoveel met flex wordt gewerkt. Het effect wordt nog iets gedempt doordat jongeren tot 21 die maximaal twaalf uur per week werken onder het lage tarief blijven vallen.
Zwaar weer
De horeca verkeerde al in zwaar weer, stelt ABN Amro. Er heerst een nijpend personeelstekort: ‘Naar koks en bediening moet met een vergrootglas worden gezocht.’ Bijna 30 procent van de ondernemers ervaart de krapte als ‘belemmerend’, blijkt uit CBS-cijfers, een probleem dat vijf jaar geleden nog niet bestond. Bovendien ging begin dit jaar het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent. Het biertje viel overigens al onder het hoge btw-tarief van 21 procent, maar de niet-alcoholische dranken en het eten niet.
De consument betaalt altijd mee, zegt David Maartense van horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partners. ‘Wij adviseren dat ook: als de kosten omhoog gaan, moet je als ondernemer de prijzen op de menukaart aanpassen.’ Zo geschiedde de afgelopen jaren. Van Spronsen doet jaarlijks onderzoek naar de prijs van een ‘rondje terras’: twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé. Dat rondje kostte in 2009 gemiddeld iets meer dan 18 euro. Nu is dat een dikke 23 euro.