2018 is uitgeroepen tot het Van Hornejaar. Het is dan precies 450 jaar geleden dat graaf Philips van Horne onthoofd werd. De Weertenaar vocht samen met prins Willem van Oranje en Lamoraal van Egmont tegen de bezetting van Nederland door Spanje. Een nationale held dus! Toch weten de meeste inwoners van Weert en omstreken niet veel meer dan dat. Hoog tijd dus om met een gigantische musical nader kennis te maken met deze stadsgenoot.
Door Wesley Hegge
Het script is uitgewerkt, de liedjes zijn voorzien van originele Weerter dialectteksten en de repetities zijn van start gegaan. De gehele productie van ‘Graaf van Horne – De Musical’, waar meer dan 170 vrijwilligers aan meewerken, vergt een zorgvuldige voorbereiding. “Het is tijdrovend, maar fantastisch om aan mee te mogen werken”, zegt Mark Bouwmans.
Samen met Peter en Dorus van de Bosch en Ton Adriaens heeft hij het verhaal geschreven. “We hebben een parallel getrokken tussen de tijd van Philips van Horne en het heden. Over het verhaal wil ik nog niet teveel verklappen. Het begint bij het kasteel op de Biest, waar hij gewoond heeft. Aan het einde van de voorstelling gaan de bezoekers naar huis met een vraag en een boodschap.”
Mega-musical
Zo’n vijfentwintig topartiesten en honderd figuranten voeren op 11 en 12 mei een musical op over de laatste jaren van Philips van Horne. De Markt wordt omgetoverd tot een openluchtpodium. Het publiek staat in het midden van de Markt en daaromheen is het theater dat bestaat uit twee podia en een videowall. Ook de Sint Martinustoren speelt een rol.
De musical mag beschouwd worden als de opvolger van de ‘Rogstaekers De Legende’ uit 2014. Dat was een enorm succes, waar nog altijd met lovende woorden over gesproken wordt. De nieuwe musical over Philips van Horne wordt geproduceerd door dezelfde makers. “Wij hebben ons verenigd in de stichting Wieërt Amezieërtj”, zegt voorzitter Roger Jansen. “De musical is de aanzet tot meer grootschalige evenementen op cultureel gebied. Daarmee willen we de Weertenaren amuseren en een bijdrage leveren aan de promotie van Weert.”
Spin-off
Zeker op grootschalig niveau ontbreken dit soort evenementen, meent Wieërt Amezieërtj. Penningmeester Ad Jongen: “We mikken erop eens per vier jaar zo’n productie op de planken te gaan zetten. Het is een succesformule. We gebruiken bekende popliedjes die herkenbaar zijn, zodat het direct emotie oproept. De tweede succesfactor is het financiële aspect. Het is belangrijk dat iedereen er naartoe kan. Daarom kost een entreekaartje slechts 6 euro.”
Rabobank Weerterland & Cranendonck levert een bijdrage om het initiatief mogelijk te maken. “Dat doen we met financiële middelen en door ons netwerk in te zetten”, vertelt Luuk Veltmans, accountmanager MKB. “De kracht van onze coöperatie zit in het verbinden van partijen om daarmee de lokale betrokkenheid te vergroten. Daar leent ‘Graaf van Horne – De Musical’ zich perfect voor. Het heeft een toegankelijke prijs, raakt jong en oud en het maakt inwoners trots. Het Van Hornejaar is er voor iedereen.”
Ondernemers kunnen steunen met financiële middelen
Het grote aantal vrijwilligers dat enthousiast meewerkt aan de megaproductie verlicht de kosten van de productie. Toch is het nog altijd een bedrag van 100.000 euro. Het grootste deel gaat op aan techniek zoals licht, geluid, filmmateriaal en het podium. Wieërt Amezieërtj is nog volop bezig met het werven van sponsoren. “Als er bedrijven zijn zoals de Rabobank, die willen ondersteunen, is dat zeker mogelijk”, zegt Ad. “Graag zelfs. Want de insteek is dat we na de musical een potje hebben waarmee we een volgend initiatief op kunnen pakken.”
Mark hoopt dat regionale ondernemers op die manier hun steentje bijdragen aan de promotie van Weert. “Als ondernemer kun je investeren in een landelijke organisatie. Dat is prima, maar dan verdwijnt het op de grote hoop. Als je investeert in een lokale stichting dan zie je het geld terug in de directe omgeving. Hoe mooi is het om te kunnen zeggen dat je de musical mede mogelijk hebt gemaakt?”
Roger vult aan: “Waar we naartoe willen is dat bedrijven niet alleen de musical sponsoren, maar het totaal aan activiteiten dat de stichting organiseert. Als je een dergelijk historisch verhaal uitdiept, biedt dat commerciële kansen voor de regio. Graaf van Horne is mede debet geweest aan het ontstaan van Nederland zoals we dit nu kennen. En die man heeft hier in Weert gewoond! Dat is een unique selling point. Als je daar aandacht aan besteedt, kan dat van betekenis zijn voor de economie.”
Luuk knikt instemmend: “Een historisch evenement als de musical en het van Horne Jaar in het bijzonder biedt kansen voor MKB-bedrijven. Deze kans is voor elke onderneming anders. Zo is het voor horeca-ondernemers heel duidelijk en doen zij op hun beurt weer een bijdrage om de musical mogelijk te maken door middel van promotie en het beschikbaar stellen van faciliteiten.”
Rabobank
Rabobank Weerterland & Cranendonck bedient het MKB met 18 medewerkers. Een deel van het team beantwoordt vragen over de dagelijkse bankzaken per telefoon, e-mail, chat en online aanvraag. Een ander deel voert de uitgebreidere, vaak strategische, gesprekken met ondernemers. Samen zijn we actief binnen ons hele werkgebied. Daarnaast werken we nauw samen met de collega’s van Particulieren en Private Banking, aangezien zakelijk en privé voor de ondernemer dicht bij elkaar kunnen liggen.