De tijd dat een importeur zes weken door Chili trekt op zoek naar de allermooiste flesjes wijn is voorbij. Reizen is zeker nog onderdeel van het vak, maar het gaat erom de balans te zoeken. De speurtocht begint hier. Vakbladen lezen, beurzen bezoeken en flessen laten overkomen. Vier wijnimporteurs over reizen, biologische wijnen en een business die voortdurend in beweging is.
Het is negen uur in de ochtend. Hoewel de zonneschijn uitnodigend werkt, is het absoluut nog geen tijd voor een heerlijk glaasje druivennat. Daar zijn de wijnimporteurs het over eens. Toch zou een foto zonder glas wijn misstaan. Professioneel als ze zijn, nippen ze een keer, maar gaan vervolgens over op de koffie. De gepassioneerde wijnimporteurs Anne-Carine van Grimbergen-Baudoin (Wijnhuis Beaugrim), Ingrid Crijns-van Summeren (Wijnhuis Weert), Ruud Heuvelmans (Wijnhandel Léon Colaris) en Alex Storms (Wijnkoperij Alex Storms) zijn aangeschoven voor een uitgebreid gesprek.
Reizen
“Wij reizen wel, maar niet om op zoek te gaan naar nieuwe wijnen”, zegt Anne-Carine. “Het zoeken gebeurt op wijnbeurzen zoals ProWein in Düsseldorf. Als ik op een gegeven moment met een wijnhuis bezig ben, ga ik wel op bezoek. Ik ben bijvoorbeeld net terug uit Portugal om daar ter plaatse bij de producent te kijken. Je krijgt dan toch een stukje passie van die mensen mee. Ook het contact dat daardoor ontstaat, is belangrijk.”
Ruud herkent die manier werken: “Het is veranderd ten opzichte van tien jaar geleden. Want ook de producenten trekken er tegenwoordig op uit. Zij komen naar de vakbeurzen om hun wijnen te promoten. Bovendien is het voor mij onmogelijk om alle producenten te bezoeken, dat zijn er 150 in totaal. De vorige directeur, Jacques van Pol, ging nog wel eens een paar maanden naar Chili of Zuid-Afrika. Hij ging overal langs en kwam met twee koffers vol proefflessen terug. Dat kan ik me niet permitteren. Natuurlijk ga ik wel regelmatig naar Frankrijk, maar Australië en Zuid-Afrika zijn een ander verhaal.”
Alex benadrukt dat het erom gaat de juiste balans te vinden: “We hebben allemaal van onze hobby ons werk gemaakt. Dus als je op vakantie gaat en je bent in een wijnland dan ben snel geneigd om bij een wijnmaker binnen te lopen. Je weet niet hoe de bal kan rollen.” Zelf ervaring opdoen in het buitenland is volgens Alex belangrijk: “Je kan veel uit boeken lezen, maar uiteindelijk moet je het in de praktijk leren. Onze wijnkoperij is net iets te klein om de praktijk optimaal te benutten en daarom moet je zoeken naar een middenweg.”
Specialiteiten
De importeurs leggen de focus allemaal net even iets anders. Ingrid: “Wij hebben wijnen van over de hele wereld, met uitzondering van Oost-Europa. Bij ons merken we dat mensen op zoek zijn naar druivensoorten die niet traditioneel zijn. Duitsland en Oostenrijk zijn enorm in opkomst, maar ook Zuid-Italië. Oostenrijk heeft het zwaar gehad door het wijnschandaal in de jaren tachtig. De kwaliteitscontroles zijn sindsdien erg streng. Tegenwoordig worden er kwalitatief goede wijnen gemaakt, zowel rood als wit. De consument ontdekt dat ook.”
Alex stipt graag Portugal aan als ‘booming’. “Portugal heeft flinke stappen gemaakt in positieve zin. Want ondanks dat Portugal een traditioneel wijnland is, hebben ze een duidelijke eigen identiteit. Dat is belangrijk, want er wordt vanuit de ‘nieuwe wereld’ veel gekopieerd. Kijk, een druivensoort als cabernet sauvignon kunnen ze in Portugal ook gebruiken, maar gelukkig hebben de meeste regio’s ervoor gekozen trouw te blijven aan de eigen druivensoorten. Dat betaalt zich op dit moment terug. Ook landen als Bulgarije, Macedonië en Kroatie beginnen te herleven.”
Ingrid en Ruud bieden wijnen uit die landen niet aan. Ingrid: “Er is vanuit mijn klanten geen vraag naar die specifieke landen.” Ruud vult aan: “Als je je daar in wilt specialiseren moet je er ook vaak naartoe gaan en de cultuur begrijpen. Je kan wel op een beurs een mooie wijn uit Bulgarije tegenkomen en dat brengen als dé nieuwe wijn. Maar dat doen we niet omdat de kennis ontbreekt.” Anne-Carine richt zich op traditionele wijnlanden als Frankrijk, Italië en Portugal: “Uiteraard liggen er ook vele andere wijnen uit andere landen in de schappen, uit zowel de nieuwe wereld als oude wereld. Waar je persoonlijke voorkeur ligt, uit zich in het assortiment.”
Biologisch?
Volgens verschillende bloggers heeft de consument steeds meer interesse in biologische wijnen. De importeurs zijn van mening dat daar enkele nuances in aangebracht dienen te worden. Anne-Carine: “De vraag is niet zo groot als gesteld wordt. Mijn particuliere klanten vragen maar zelden expliciet naar biologische wijnen. Wel zijn er steeds meer bedrijven in de horeca met een Green Key, een internationaal keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. Die zijn dus altijd op zoek naar biologische wijnen.”
Alex: “Maar wat is biologisch precies? Er zijn zoveel regels en keurmerken. Biologisch zit in de lift, maar aan de andere kant: voor mij is het niet nodig dat er een keurmerk op een fles staat. Als je de boeren goed kent, kun je de klant zelf vertellen of een wijn biologisch is, zonder dat het op de fles staat.”
Bewustwording
De hype rond kookprogramma’s die momenteel gaande is, draagt bij aan de belangstelling voor wijnen. Ruud: “Mensen gaan op pad om ingrediënten voor gerechten te kopen en staan vervolgens drie uur in de keuken. Daar willen ze ook een mooie, bijpassende wijn bij serveren. Voor een goed advies bellen ze dan de gespecialiseerde wijnhandel.”
Anne-Carine geeft regelmatig cursussen en merkt dat de interesse voor wijn ook steeds vroeger begint. “Jongeren zijn meer bezig met goede kwaliteit van zowel eten als wijnen. Men leeft bewuster. Ook zijn deze jongeren op zoek naar kennis. De leeftijd van mijn cursisten begint nu bij 25 jaar. Enkele jaren geleden waren de cursisten 35 jaar en ouder.” Om mensen in contact te brengen met de betere wijnen, biedt Ingrid wijnen uit het lagere segment aan: “Dat doe ik om de drempel lager te maken. Dat lukt ook. Het leuke is dat de consument dan ontdekt dat hij voor een euro meer dan in de supermarkt, een fles wijn van veel betere kwaliteit kan kopen.”
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge