Storyhunter is een team van gepassioneerde verhalenvertellers. Creatieve filmmakers, videojournalisten, fotografen en redacteuren. Storytellers, continu op zoek naar nieuws, interessante verhalen, interessante mensen en onderwerpen. Ze vertellen verhalen die het waard zijn om gedeeld te worden en ontwikkelen waardevolle en relevante content die mensen informeert en in beweging brengt.
Het verslaan van nieuws is op zich niet zo heel erg moeilijk. Het maken van een leuk filmpje ook niet. Ja, je hebt verstand nodig van apparatuur, van monteren, van camerawerk. Maar zo creëer je niet automatisch waardevolle content. Storyhunter gaat daarom een stap verder. “Mensen willen geraakt worden”, zegt Hans Houtappels, commercieel directeur van Storyhunter. “Wij maken content, of dat nu journalistieke, zakelijke of lifestyle content is, die mensen informeert en in beweging brengt. Human to human is de drijfveer. Want organisaties, bedrijven en gemeenten hebben geen emoties. Mensen wel.”
Verhalenvertellers
Dion Huiberts, Iris de Jager en Wesley Hegge vormen de kern van het team van gepassioneerde verhalenvertellers. Dagelijks verslaan deze ‘storyhunters’ het nieuws uit heel Midden-Limburg. “Dat gebeurt op verschillende manieren”, zegt Dion Huiberts. “Geschreven interviews, straatinterviews met camera en foto- en videoreportages. We richten ons daarbij op items met nieuwswaarde en juist niet specifiek op het zogenaamde 112-nieuws. Wij verslaan dus niet zo zeer wát er gebeurd is, maar wat het teweeg brengt of wat eventueel de consequenties zijn”.
Iedere storyhunter heeft zijn eigen talenten. Iris gaat als videojournalist op pad, Wesley schrijft voornamelijk en Dion is hoofdzakelijk filmmaker. Iris: “Bij alles wat we maken, stellen we de menselijke kant voorop. Dat maakt de verhalen interessant.”
Kansen voor bedrijven
Storyhunter werkt nauw samen met de strategen en conceptontwikkelaars van communicatiebureau Artis in Weert. Hans: “We zijn in staat om vanuit de strategische uitgangspunten van bedrijven, instellingen en gemeenten, een koppeling te maken met de doelgroepen waarvoor een item interessant is. Deze koppeling kan vanuit verschillende marketing- en communicatieoptieken worden verwerkt. Bijvoorbeeld vanuit merkbekendheid en merkbeleving, of veel directer gestuurd vanuit directe, actiematige sales.”
Het gaat erom hoe een relevante (commerciële) boodschap in een item verpakt kan worden. Dat kan nieuws zijn, maar ook reportages, branded content, bedrijfsvideo’s en livestreams. Storyhunter bedenkt samen met Artis continu nieuwe programmaformats die breed toepasbaar zijn. En bedrijven, gemeenten en instellingen kunnen daar hun voordeel mee doen. Potentiële nieuwe klanten bereiken, doelgroepen informeren, naamsbekendheid genereren en – en dat is het belangrijkste – interactie teweegbrengen.
Kanalen
De volgende stap is het bekijken welke media het meest interessant zijn om de boodschap te delen. Hans verduidelijkt: “We bedenken hoe we vanuit de online content, bedrijven met hun doelgroepen in contact kunnen brengen. Daarbij denken we crossmmediaal, dus zowel online als offline. Bijvoorbeeld door acties, mailings, advertenties of een evenement. Vanuit een strategische insteek. Conceptueel sterk. Creatief verrassend. Met als resultaat dat we niet alleen een groot bereik genereren, maar ook daadwerkelijk bedrijven met hun doelgroepen in contact brengen.”
Storyhunter heeft een aantal relevante en zeer goed bekeken mediakanalen in beheer. Daaronder vallen onder meer de websites Midden-Limburg Actueel en Met Ons In Weert, maar ook magazine Het Zakenblad. “Het zijn mediakanalen die goed bekeken en gelezen worden, met een groot en breed bereik”, zegt storyhunter Wesley. “Elk met een andere doelgroep. We kunnen ook precies zien hoe die doelgroepen zijn opgebouwd.” Het gemiddelde berichtenbereik van al deze kanalen samen ligt op meer dan 180.000 personen per week. De Facebookpagina’s hebben bij elkaar opgeteld ruim 40.000 likes.
En dat aantal loopt dagelijks op. Dat maakt het voor bedrijven, instellingen en gemeenten interessant om hun boodschap via die kanalen te verspreiden. Bovendien versterken de kanalen elkaar. Aandacht op het ene kanaal, uitleg op het andere. Merkbeleving en merkondersteuning op het ene kanaal, interactie op het andere. Informerend op het ene kanaal, sturend op het andere. Eventueel gekoppeld aan offline communicatie zodat verschillende doelgroepen effectief bereikt kunnen worden met specifieke delen van de totaalboodschap.
Op stap met Iris
Een populaire productie van Storyhunter is Op stap met Iris. Deze serie is in korte tijd uitgegroeid tot een fenomeen op het internet. Iris en Dion struinen, gewapend met camera en microfoon, kroegen, festivals en andere festiviteiten af. “Ik stel de feestvierders de meest uiteenlopende vragen”, zegt Iris. “Bijvoorbeeld vagen waar eigenlijk geen antwoord op is, zoals wat de hoofdstad van Brussel is. Dat levert wekelijks de meest hilarische reportages op. Het leuke is dat mensen op festivals uit zichzelf op me af stappen, omdat ze het programma kennen.” Dat is niet gek, want de serie wordt door tienduizenden, vooral jonge mensen bekeken.
Maar ook deze ogenschijnlijk alleen maar leuke productie heeft weldegelijk een voorop vastgesteld (commercieel) doel. “We constateerden dat de leeftijd van de bezoekers van onze website Midden Limburg Actueel niet meer strookte met de doelgroepen van de adverteerders van de website. Kijkend naar de toekomst en het enthousiasmeren van nieuwe bedrijven om met ons in zee te gaan, was het dus hard nodig om veel meer jongeren aan ons te binden. Dat is dankzij het enorme succes van Op stap met Iris op zeer korte termijn gelukt” zegt Hans Houtappels.
www.storyhunter.nl
www.weert-actueel.nl