Als de regio actiever gepromoot wordt, komt de verkoop van woningen en verhuur van bedrijfspanden beter van de grond. Dat is de vaste overtuiging van Dolf Geleijns van Saelmans Makelaardij en Maarten Kirkels van Hermans Bedrijfsmakelaars. De makelaars gaan in hun werk veel verder dan enkel de koude transacties. Zij vinden elkaar in het op de kaart zetten van het Weerterland bij particulieren en ondernemers in de omgeving maar ook buiten hun directe werkgebied.
Wie halverwege het gesprek aanschuift, zou hen voor collega’s houden. Hun visie komt overeen en ze vullen elkaar naadloos aan. Kirkels en Geleijns zien elkaar dan ook eerder als collega’s in plaats van concurrenten. De makelaars pleiten voor een actieve promotie van de regio. Ze hebben dezelfde ideeën over hoe dat moet gebeuren, op welke manier je moet omgaan met mensen die overwegen zich hier te vestigen en wat de rol van de hedendaagse makelaar is.
Branding
“We mogen de regio best ophemelen, want dat gebeurt nog te weinig”, zegt Geleijns. “We wonen in een veilige, kindvriendelijke en groene omgeving met veel faciliteiten op het gebied van bijvoorbeeld sport. De bereikbaarheid is prima, zowel per auto als trein. De ligging is bovendien erg gunstig, centraal tussen de grootste outlet van de Benelux en Duitsland en de slimste regio van de wereld. Het zou een belangrijke drijfveer moeten zijn voor bedrijven om zich hier vestigen en hun werknemers in deze prachtige regio te kunnen laten wonen, werken en recreëren.”
Kirkels: “Kijk eens hoeveel mensen er bij chipfabrikant ASML in Eindhoven werken en in Weert wonen. Dat zijn er behoorlijk veel.” Wonen en werken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, weten de makelaars. “Je moet zorgen dat mensen die in de buurt werken deze kant op komen. Dat is ons gezamenlijke belang.”
Geleijns: “Het is de kunst het Weerterland prominent te branden. Weert en Nederweert hebben letterlijk een brugfunctie als poort van Limburg tegen poort naar Brabant. Mensen uit zuidelijkere gemeenten komen hier echt niet wonen, want daar zijn de woningen goedkoper. Maar mensen uit Eindhoven krijgen hier veel waar voor hun geld. Daar spelen we op in. We staan niet voor niks al tien jaar op de Excellent Wonen & Leven Beurs in Eindhoven. Daar promoten we eerst onze regio en dan pas het ideale pand.”
Samenwerking uitbouwen
“Wij als makelaars moet samenwerken”, vindt Kirkels. “Ik weet dat als een potentiële huurder bij mij niet slaagt, hij of zij naar een andere makelaar gaat. Dan kun je beter zorgen dat die persoon goed gefaciliteerd wordt.” Geleijns deelt die mening: “Het belangrijkste is dat een ruimte ingevuld wordt.” Gemeenten werken onderling en met makelaars samen. Volgens Geleijns kan dat verder verbeterd worden. “Als een ondernemer in Weert geen geschikte locatie vindt, laat die persoon dan in Nederweert landen. We moeten uit één mond spreken, als regio.”
Verkoop en verhuur in de lift
In het nieuws stemmen berichten over een aantrekkende huizenmarkt en het herstel van de markt voor bedrijfsruimte positief. Ook in de regio zijn er voorzichtig tekenen van herstel merkbaar. “Het aanbod daalt. De lokale markt begint aan te trekken”, stelt Kirkels vast. Dat beaamt Geleijns: “Vraag en aanbod beginnen in balans te komen.” Dat geldt ook voor de verkoop en verhuur van bedrijfspanden. “Met name op industrieterreinen”, zegt Kirkels. “De verhuur van winkelpanden loopt daar echter flink op achter. Je ziet een heleboel verplaatsingen, maar helaas weinig nieuwe toetreders.”
Kirkels en Geleijns noemen de transformatie van de Weerter binnenstad, waarbij winkelen kantoorpanden worden omgebouwd naar woningen, een prima ontwikkeling. “Kantoorruimte is er voldoende voor de komende vijftien jaar”, meent Kirkels. “En welke ondernemingen hebben tegenwoordig nog echt een kantoor nodig? Dat zijn er steeds minder.” Geleijns: “Kantoren zijn er inderdaad genoeg. Het voordeel van woningen in de stad is dat meer mensen de stad in gaan. Dat komt weer ten goede aan de winkeliers en horeca.”
Praktijk
Het promoten van de regio is een belangrijk onderdeel van hun vak geworden. Dat geven ze handen en voeten door het persoonlijke contact met potentiële kopers. Kirkels: “Het komt weleens voor dat je drie keer met dezelfde klant naar een pand gaat kijken. Uiteindelijk krijg je een beeld van wat de klant wel en niet wil. Zo kun je toch een match maken.”
Geleijns: “Ik werk al dertig jaar zes dagen per week en verheug me elke week op de zaterdag. Een koper, verkoper, huurder of verhuurder heeft dan de tijd.” Als bijvoorbeeld een familie van buiten Weert komt kijken voor een woning, maakt hij er een uitstapje van. “We bezichtigen dan twee of drie huizen en nodigen hen dan uit Weert te proeven door middel van een kopje koffie met een stukje vlaai aan de Markt. Die mensen gaan vervolgens met een positief gevoel naar huis. Dat is toch anders dan dat iemand op woensdagmiddag om drie uur ’s middags een huis bezoekt en zich moet haasten om niet in de file te staan. Bovendien verkoop je daarmee de stad.”
Kirkels: “Dat geldt ook voor ondernemers. Daar moet je evengoed de tijd voor nemen. Laatst kreeg ik het verzoek van erfgenamen van een bedrijfspand om in het weekend naar Weert te komen. Ze wonen in Amsterdam. Natuurlijk kan dat. Het vak van makelaar gaat veel verder dan alleen de koude verkoop.”
Rol van de makelaar
Het verkopen of verhuren van een woning of bedrijfsruimte zonder tussenkomst van een makelaar gebeurt ook. De Weerter makelaars waarschuwen voor deze nieuwe ontwikkeling. “Het kan best werken op het moment dat er tien mensen in de rij staan”, zegt Geleijns. “Maar dat is in veel gevallen niet zo.”
Volgens Kirkels vallen verkopers vaak alsnog terug op een makelaar. “Als je je eigen pand verkoopt, is er veel emotie. Als je in een verkoopproces zit, kan dat lastig zijn. Wij kijken met een rationele bril naar een huis of bedrijfspand.” Tenslotte benadrukken de makelaars: “Als er mensen zijn die bepaalde dingen zelf willen doen, bijvoorbeeld de bezichtigingen, dan is dat mogelijk. Wij leveren maatwerk en leven proactief met de tijd mee.”
© Zakenblad / Wesley Hegge