Michael Vermeer

De opkomst van Smart Industry biedt veel kansen voor bestaande en nieuwe bedrijven in alle sectoren. Ondernemers grijpen die mogelijkheden met beide handen aan. Want door hoogstaande technologische ontwikkelingen en de slimme inzet van ICT ontstaan nieuwe manieren van produceren en business modellen. Het onderwijs heeft de taak toekomstige werknemers daarop voor te bereiden. Keyport 2020 zet zich als netwerkorganisatie in om ondernemers te verbinden met onderwijs en overheid. Het Make Tech platform is één van de projecten van de Keyport 2020 organisatie. Samen met Gilde Opleidingen verkent Make Tech hoe studenten toegespitst op Smart Industry opgeleid kunnen worden.

Smart Industry is geen toekomstmuziek. Met Smart Industry wordt de verregaande digitalisering en het verweven van apparaten, productiemiddelen en organisaties aangeduid. Het is een term die in het bedrijfsleven aan de orde van de dag is en de komende tijd een nog grotere vlucht neemt. Door de slimme inzet van ICT worden machines en bedrijven verbonden. Machines en robots kunnen daardoor bijvoorbeeld onderling met elkaar communiceren, zelf fouten opsporen en die herstellen. Daardoor ontstaan nieuwe manieren van produceren, nieuwe business modellen en nieuwe sectoren. Ondernemers in de regio zijn daar volop mee bezig. Want Smart Industry leidt uiteindelijk tot sneller, duurzamer en goedkoper produceren en tot maatwerk van hoogwaardige kwaliteit.

Innovatieve software bij Robomotive Roermond
Robomotive produceert op maat gemaakte robotcellen. Het bedrijf uit Roermond is een voorbeeld van een jong bedrijf dat razendsnel groeit door moderne technologieën te verbinden door middel van ICT. “Wij maken van verschillende losse onderdelen een nieuw product dat door innovatieve software wordt aangestuurd”, zegt Michael Vermeer, directeur van Robomotive. “Van een losse robot, grijparmen, camera en een hekwerk bouwt een multidisciplinair team een robotcel. De kracht van ons bedrijf is dat we zelf de software voor de robotcel schrijven.” Door die software worden verschillende onderdelen aan elkaar gekoppeld en is de robotcel in staat tot het uitvoeren van ingewikkelde handelingen. Zo’n handeling is bijvoorbeeld 3D bin picking. Daarbij geeft de 3D-vision van de robot de locatie en oriëntatie van willekeurig gestapelde producten door en kan de robot deze vervolgens op de juiste manier oppakken.

Keyport 2020

Geschikte werknemers
Bij Robomotive werken vijftien mensen. “De mensen die ik zoek zijn moeilijk vindbaar”, zegt Vermeer. “Ik heb mbo’ers en hbo’ers in dienst die werken in een multidisciplinair team. We werken onder meer met een mechanisch engineer, hardware engineer, robot technicus en monteurs. Die hebben allemaal een aparte taak binnen een project en moeten met elkaar kunnen communiceren.” Maar de werknemers moeten ook interdisciplinair kunnen werken. “Een mechatronicus kent bijvoorbeeld ook een stuk software, een stuk elektro en een stuk mechanica.”

Aansluiting onderwijs
Robomotive ligt in de Keyport 2020 regio. Keyport 2020 verkent samen met het Make Tech Platform – waarin ondernemers uit de maakindustrie zich verenigd hebben – en Gilde Opleidingen hoe studenten opgeleid worden kunnen worden om een bijdrage te leveren in de Smart Industry. “We proberen niet alleen meer leerlingen te interesseren voor een technische opleiding, maar we zijn ook bezig een innovatieslag binnen het onderwijs te maken”, zegt Tjeu van de Laar, directeur techniek van Gilde Opleidingen, met meer dan zestig technische en logistieke beroepsopleidingen in Noord- en Midden-Limburg.

Daarbij wordt voortdurend naar de vraag van het bedrijfsleven gekeken. Zo wordt het interdisciplinair werken sinds kort ook toe gepast. Van de Laar: “Dat gebeurt bij Smart engineering. Die richting is een combinatie van werktuigbouwkunde, elektrotechniek, ICT en logistiek.” Verder zet Gilde Opleidingen in op 21st century skills. Dat zijn vaardigheden die jongeren nodig hebben om op de toekomstige behoefte van het bedrijfsleven voorbereid te zijn. Competenties als creativiteit, samenwerken, probleem oplossend vermogen en kritisch denken zijn daar voorbeelden van. “Leerlingen oefenen daarmee in de vorm van vraagstukken”, zegt Van de Laar.

Drukkerij De Budelse
Bij drukkerij De Budelse uit Budel, onder meer gespecialiseerd in kartonnage, is men bezig met het ont wikkelen van ‘slimme verpakkingen’. “In de toekomst wordt het mogelijk om geprinte elektronica te verwerken in verpakkingen”, zegt Hans Geurtjens, directeur van De Budelse. “Daar zien we volop mogelijkheden en willen we naartoe werken.” Door printtechnologie is het mogelijk om functies toe te voegen aan producten, zoals geprinte sensoren en zelfs geprinte elektronica. Een functionele toepassing is bijvoorbeeld een geprinte sensor voor het meten van temperatuur of vochtigheid.

Make Tech Platform
Ook De Budelse is lid van het Make Tech Platform. “Het is goed dat de bedrijven zich verbonden hebben”, stelt Van de Laar. Gilde Opleidingen onderzoekt momenteel met het Make Tech Platform de mogelijkheid om een publiekprivate samenwerking van de grond te krijgen voor de scholing van toekomstige werknemers. Maar ook nu al wordt nadrukkelijk gekeken waar bedrijven behoefte aan hebben. “De bedrijven in de Keyport 2020 regio zijn zeer divers, maar we zoeken naar gemeenschappelijkheid. Welke specialistische vaardigheden moeten studenten tegenwoordig hebben om aan de slag te kunnen bij technische bedrijven? Dat is uitgangspunt voor het onderwijs van de toekomst.”

Voor meer informatie over het Make Tech Platform bezoekt u: www.maketechplatform.nl
Wil u weten wat Keyport 2020 voor uw organisatie kan betekenen, ga dan naar: www.keyport2020.nl