‘Ondernemers kunnen succesvoller zijn als ze over de juiste connecties beschikken’

Rabobank staat bekend om haar verbindende rol met regionale ondernemers. Mede om die reden organiseerde de bank recent een groot netwerkevent bij Attractiepark Toverland in Sevenum. De nieuwe directeur van Rabobank Noord-Limburg, Wil Schers, gaat dieper in op deze verbindende en inspirerende rol.
Het is een functie die hem op het lijf geschreven is. Schers kent zijn werkgever en de regio als geen ander. Al dertig jaar is hij in dienst van de Rabobank en binnen zijn loopbaan stonden telkens de regionale ondernemers centraal. “Zes jaar geleden ben ik overgeplaatst vanuit Brabant naar het Limburgse bedrijvendirectieteam, dus voor de hele provincie, met als taak om teams aan te sturen die grootzakelijke klanten bedienen.” Sinds 1 september is Wil, naast directeur Grootzakelijk Limburg ook directeur van Rabobank Noord-Limburg.

‘Onze gespecialiseerde account-managers kijken en luisteren goed naar wat er in de directe omgeving gebeurt en wat belangrijk is’

Het was vooral de financieringsfactor die u het meeste aansprak. Waarom?
“Je bent echt met ondernemers in gesprek en luistert waar ze mee bezig zijn. Wat is je strategie? Wat zijn de ambities? Wat gebeurt er in de markt? Wat is een passende financiering om die plannen mogelijk te maken? Zo ben ik lang geleden bij de Rabobank in Meijel begonnen en verder binnen de organisatie gegroeid. Dankzij mijn opleidingen (zie kadertekst) had ik een goede basis. De Rabobank bood mij telkens weer nieuwe kansen om te groeien. Die dynamiek maakt mijn werk boeiend en zorgt voor uitdagingen.”

En uitdagingen zijn er de laatste decennia voldoende geweest. Zeker de laatste vijftien jaar. Vanaf de bankencrisis in 2008 tot en met de huidige situatie in de wereld.
“Die bankencrisis had enorm veel impact op ondernemers, waardoor ik steeds meer een begeleidende taak kreeg bij klanten die zich in zwaar weer verbonden. Daar leer je enorm veel van. Die ervaring komt mij nu nog steeds van pas als het gaat om investeringen en overnames.”

Het feit dat u hier al dertig jaar werkt, toont aan dat Wil Schers zich bij deze bank thuis voelt.
“De Rabobank is een coöperatie. Wij hebben oog voor wat er in de omgeving en in de maatschappij gebeurt. Onze gespeciali-seerde accountmanagers kijken en luisteren goed naar wat er in de directe omgeving gebeurt en wat belangrijk is. Nee, we zijn niet meer in iedere dorpskern gevestigd, maar wij kennen de ondernemers. Dat vinden we belangrijk. Die filosofie spreekt mij enorm aan en daarom voel ik mij hier zo thuis. Al zijn mijn kinderen van mening dat dertig jaar wel een erg lange periode is om bij hetzelfde bedrijf te werken.”

‘In onze gesprekken bespreken we de huidige ambities van ondernemers en hun uitdagingen’

Kunt u nog iets meer vertellen over die verbindende factor van de Rabobank? En wat is de meerwaarde van Wil Schers als directeur op dat gebied?
Op het gebied van ondernemerschap gebeurt hier veel. Bedrijven moeten in dat speelveld kunnen blijven groeien en zich ontwik-kelen. Daarbij lopen ze soms tegen bepaalde grenzen aan.
Neem de huidige situatie op de arbeidsmarkt.
Hoe komen die organisaties aan de juiste mensen? De beschikbaarheid van arbeidskrachten is zeker een uitdaging. Het beeld dat Limburg een krimpregio is, is achterhaald. Maar vergrijst wel relatief snel, dus moeten we gezamenlijk naar de toekomst kijken. Daarbij gaat het ook over de veranderingen van functies en soorten werk. Denk bijvoorbeeld aan innovatief meedenken bij het invullen van de beschikbare ruimte. Ondernemers kunnen succesvoller zijn als ze over de juiste connecties beschikken, zoals ondernemers of andere partijen zoals de overheid, de Brightlandscampussen en het onderwijs. Zorg vanuit die samenwerking dat er een aantrekkelijk gebied ontstaat om te ondernemen en te wonen. In Noord-Limburg gaat dat behoorlijk goed. Met het oog op de toekomst moeten bedrijven en regio’s zich voortdurend opnieuw profileren en presenteren.”

Specificeer dat eens.
“We mogen ons zeker nog sterker profileren als ‘Gezondste Regio’ waarin voldoende vertier is, genoeg aantrekkelijke werk-
gevers zijn en waar je ptettig kunt wonen en recreëren. Kijk bijvoorbeeld naar de Brainportregio in Eindhoven.
Die kent een heel duidelijk en uitgesproken profiel, waarmee die regio zich met een heldere boodschap kan presenteren aan bedrijven en werknemers. Noord-Limburg heeft een sterke basis door voldoende krachtige sectoren, maar daardoor is het lastiger om de regio eenduidig te presenteren.”

Daarbij zoeken jullie ook de samenwerking met Ondernemend Venlo?
“Vanzelfsprekend. We hebben dezelfde ambities, maar kunnen meer samen doen om onze doelen te behalen. Wij staan altijd open voor initiatieven. Misschien lukt niet alles, maar we leren er allemaal van. Zo kun je stappen zetten en dat kan bijdrage aan groei op ander gebied. Niemand kan het alleen. Samenwerken is essentieel.”

Welke rol speelt de Rabobank daarbij?
“Wij kunnen meedenken om de regio verder te ontwikkelen. Zeker op het gebied van samenwerking. Daarbij kunnen wij helpen om die verbinding verder te ontwikkelen. Dit kan worden bereikt door innovatie te bevorderen, bedrijven met elkaar te verbinden, kennisuitwisseling te ondersteunen en gezamenlijk mooie projecten te realiseren. Om al die redenen bezoeken wij klanten, maar organiseren wij tevens netwerkevents zoals recent bij Toverland. We luisteren naar de zorgen en ambities van onze klanten. Vervolgens onderzoeken we als bank waar we ondersteuning kunnen bieden, of dat nu binnen onze eigen organisatie is of bij andere bedrijven en partners. Er zijn genoeg thema’s en uitdagingen om aan te pakken.”

Hoe reageren bedrijven op jullie hulp en initiatieven zoals recent in het klantevent in Sevenum?
“Onze klanten waarderen een ontmoeting met hun bank altijd; op locatie of tijdens netwerkevents als deze. Dan leg je verbindingen. Met ons, maar ook bedrijven onderling. Ze luisteren naar onze visie en stellen na afloop vragen over bijvoorbeeld de toekomst. Er waren in Sevenum veel klanten uit diverse sectoren. In onze gesprekken bespreken we hun huidige ambities en uitdagingen, en sorteren we voor op ontwikkelingen en trends die cruciaal zijn voor toekomstige groei.

En het duurzaamheidsaspect? Zijn ondernemers zich daarvan voldoende bewust?
“Absoluut. Zeker met het oog op de toekomst. Denk bij-voorbeeld aan de energietransitie, het wel of niet investeren in zonnepanelen, het elektrisch maken van het wagenpark, het kleiner maken van de footprint van het bedrijf. En vergeet niet de toekomstige verplichting om daarover te rapporteren. Als bank beschikken wij over voldoende kennis en eigen adviseurs. Verduurzaming is in onze gesprekken over bijvoorbeeld een financiering altijd een onderwerp. Als je praat over samenwerking tussen bedrijven kun je denken aan het feit dat de een energie opwekt en de buurman, die het nodig heeft, neemt het af. De hoeveelheid aan activiteiten verschilt echter per sector. Ook zijn er steeds meer afnemers die verwachten dat hun leveranciers duurzaam bezig zijn. Het is een economische noodzaak. Anders doe je al snel niet meer mee. Wij proberen iedereen te helpen met de kansen en groeimogelijkheden. In Venlo lukt dat best aardig. Er is hier veel maakindustrie. Daar is duurzaamheid sowieso een onmisbare factor. Die ondernemers zijn er echt wel mee bezig.”

Als we gaan kijken naar de middellange termijn, zeg vijf jaar: Wat hoopt u dan gerealiseerd te hebben?
“Het is mijn ambitie dat wij nog steeds de vanzelfsprekende bank zijn voor ondernemers en dicht bij de mensen staan. Daarbij willen we blijven meedenken als het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zoals de digitalisering en over internationale ontwikkelingen. Wij willen de het smoel in de markt zijn, nu en tot in lengte van jaren. Klanten mogen weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen. Noord-Limburg is dan een nog mooiere plek om zich te vestigen: voor bedrijven en particulieren. Dan zijn ontwikkelingen nodig op het gebied van brede welvaart. Denk daarbij aan economische groei, woonklimaat, veiligheid, innovatie, goed onderwijs en kwaliteit van gezondheidszorg. Dat heeft zich in de afgelopen tien jaar al verbeterd, maar het kan nog beter. Dat is ons streven. Een innovatieve regio waar het aangenaam wonen en werken is. Venlo timmert goed aan de weg. Want het gaat niet alleen om de bedrijven. Ook een aantrekkelijke binnenstad met een juiste mix op het gebied van horeca, beleving en winkels is belangrijk. Verder horen de mogelijkheden om te ontspannen daarbij. Denk aan cultuur, theater, sportaccommodaties, groenvoorzieningen en veiligheid. Dat is voor nieuwe werknemers enorm belangrijk.”


Schers (54), afkomstig uit Panningen, studeerde in Venlo aan de HEAO. Daarna volgde hij in deeltijd de studie Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tegenwoordig woont hij in Beringe, is getrouwd met Jacqueline en samen hebben ze drie kinderen. Op het gebied van ontspanning mag hij zich graag inzetten voor de maatschappij en de omgeving waar Schers woont en werkt. “Ik ben vrijwillig bestuurslid van de sportaccommodatie in Beringe. Daar komen inwoners om diverse vormen van beweging te doen, dat varieert van voetbal tot jeu de boules. Zelf mag ik ook graag sporten, zoals fietsen en wandelen. Tevens bezoek ik graag concerten, bij voorkeur rockmuziek op festivals als Werchter en Bospop. Het is goed om te bewegen, te ontspannen en het hoofd leeg te maken.”


www.rabobank.nl

Tekst: Rob Buchholz • Fotografie Bram Becks