Eigenaren Frank Lavrijsen en Paul Slits van Looop.

De gemeente Venlo is enorm ondernemersgericht, ziet kansen en is bovendien enorm vooruitstrevend

Looop is een onafhankelijke (kennis)partner voor de verwaarding van reststromen, ook wel bijproducten genoemd. Met het verwaarden van organische bijproducten streeft Looop naar een 100 procent circulaire wereld waarin afval niet bestaat. Het in Venlo gevestigde bedrijf biedt al meer dan 35 jaar oplossingen voor het transporteren en verwaarden van (vloeibare) bijproducten.

Looop vindt nieuwe bestemmingen voor organische bijproducten in onder andere hoogwaardig petfood en veevoer, als substraat voor insecten en voor het opwekken van groene energie.

Twee doelen
Frank Lavrijsen, Paul Slits en Dick Kroot hebben de dagelijkse leiding over Looop. “Wij committeren ons aan twee Sustainable Development Goals,” zo laat Slits weten. “Ten eerste een verantwoorde consumptie en productie (SDG 12). Dat doen we door organische bijproducten te hergebruiken. Ten tweede het bereiken van zoveel mogelijk samenwerkingsverbanden (SDG 17). Dat kunnen onze leveranciers zijn, maar ook partijen als de gemeente Venlo, onderwijs- en kennisinstellingen et cetera. In feite zorgen wij dagelijks voor honderden ‘looopjes’, om ze zo maar even te noemen. Het begint met het ophalen van reststromen bij leveranciers/producenten uit onder andere de levensmiddelen- ,drank- en fermentatie-industrie, ethanolproductie en biogasindustrie. Deze reststromen transporteren wij naar afnemers die het vervolgens verwerken tot hoogwaardige ingrediënten voor dier- en veevoeding, als hernieuwbare energiebron en voor de productie van innovatieve bio-based producten.”

Samenwerken
Samenwerken is hierbij van enorm groot belang, zowel op het gebied van wetenschap, technologie als innovatie. Het delen van kennis, expertise, technologie en financiële middelen staan daarbij centraal. Slits prijst vooral de rol die de gemeente Venlo hierin speelt. “Onze contacten zijn eigenlijk verbazingwekkend goed. Ze zijn enorm ondernemersgericht, zien kansen en zijn bovendien enorm vooruitstrevend. De gemeente denkt mee in kansen en niet in beperkingen. Als iets echt niet mogelijk is, krijgen we dat snel te horen. Maar ook die helderheid is positief. Dan weet je als ondernemer tenminste waar je aan toe bent en kun je verder met plan B.” Er zijn meer organisaties waar Looop mee samenwerkt om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen, maar ook bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor de reststromen. Denk aan onderwijsinstellingen als HAS, HAN en WUR, maar ook kennis-partners als LIOF en Brightlands. “Er gebeurt zoveel op het gebied van duurzaamheid. Elk bedrijf of elke organisatie streeft ernaar zijn eigen doelstellingen op dat gebied te halen. Dat zorgt voor enorme investeringen. Samenwerken is essentieel.”

‘Samenwerken is enorm belangrijk op het gebied van wetenschap, technologie als innovatie’

Taak van Looop
24/7 worden er levensmiddelen geproduceerd en daarbij komen onoverkomelijke reststromen vrij. Slits: “Deze dienen we 24/7 op te halen en te hergebruiken of op te waarderen middels bewerkingen. Gebeurt dat niet dan valt de productie stil en ontstaat er een enorme kostenpost. Wij sluiten een contract met de leverancier waarin wij beloven hun bijproducten altijd op te halen. Aan ons de taak om te zorgen dat deze bijproducten (denk aan aardappelschillen) de hoogste waardering krijgen met een zo laag mogelijke CO2 voetafdruk. Deels gebeurt dat direct via transport; soms slaan wij de bijproducten geconserveerd op in onze overslaglocatie.”

‘De HR-afdeling moet kennis hebben van o.a. Duitse belastingen, wetten, verzekeringen, cultuurverschillen’

Planning, controle, inkoop en verkoop
Bij het hoofdkantoor van Looop in Venlo komen vraag en aanbod bij elkaar. Hier zorgen ze er tevens voor dat dankzij een logistieke planning en een gespecialiseerd wagenpark alles goed georganiseerd naar de juiste plek wordt vervoerd. Ook vinden in Venlo de kwaliteitscontrole, inkoop en verkoop plaats. Op andere plekken in het land heeft Looop nog de beschikking over een meng- en drooglocatie. “Onze afnemers vinden het belangrijk om de nutritionele waardes te kennen. Zij willen weten wat ze met een product kunnen. Wij hebben ongeveer 150 producten in ons assortiment, zoals bijvoorbeeld eiwitproducten, koolhydraten en suikers. Deze hoogwaardige bijproducten voorzien huisdieren en vee van de juiste voedingsstoffen die nodig zijn voor hun groei en ontwikkeling. Hierdoor bouwen ze een sterk immuunsysteem op. Kortom, een win-winsituatie waarbij duurzaamheid centraal staat en die zowel mens als dier dient.”

‘Wij hebben ongeveer 150 producten in ons assortiment als: eiwitproducten, koolhydraten, suikers et cetera’

Zeven dagen per week zijn de vrachtwagens van Looop onderweg (voornamelijk in Noordwest-Europa) om de bijproducten te vervoeren. Op jaarbasis verwaard Looop zo’n anderhalf miljoen ton. Een succesvolle onderneming dus die zijn waarde op het gebied van duurzaamheid heeft bewezen. “Maar we willen verder groeien,” zo laat Slits weten. “Dat kan alleen door nog meer samen te werken, verder en beter te digitaliseren en nog meer toepassingen voor de reststromen te vinden. Looop is een bedrijf vol ambitieuze jonge mensen die hetzelfde doel voor ogen hebben, een 100 procent circulaire wereld, waarbij van onderuit in de organisatie veel eigen verantwoordelijkheid leeft. Sterker, als management moeten wij onze mensen wel eens afremmen. Ik ben hier nu zelf vijftien jaar actief, maar dit bedrijf is echt mijn leven. Wij stoppen er alle energie en tijd in om verder te groeien.”

www.looop.company

Tekst: Rob Buchholz • Fotografie: Bram Becks