Een mobiele app, contributieverlaging en een nieuwe pitch. In het eerste jaar dat Thijs Truijen voorzitter van MKB Midden-Limburg is, voert de organisatie een aantal belangrijke veranderingen door. Ondernemers uit Noord-, Midden- en Zuid-Limburg moeten daardoor meer in verbinding met elkaar komen te staan.
“Dit soort functies kosten altijd meer dan je vooraf denkt”, blikt Thijs Truijen terug op het eerste jaar voorzitterschap van MKB Midden-Limburg. “Maar ik haal er veel energie uit. We hebben in een jaar tijd veel gerealiseerd. Er hebben grote veranderingen plaatsgevonden binnen de organisatie. Dat was nodig, want net als ondernemers moet onze organisatie zich ook blijven ontwikkelen.” In 2016 is intern bekeken waar MKB-Limburg voor staat. “Wat verwachten ondernemers van ons? Om daar achter te komen hebben we een mega-enquête gehouden onder vijfduizend leden en niet-leden. Ze willen onder meer dat de zichtbaarheid van MKB-Limburg groter wordt en de communicatie verbeterd wordt.”
Veranderingen
Om daar uitvoering aan te geven is onlangs een mobiele app gelanceerd. “We hebben natuurlijk een website, maar je ziet dat ondernemers steeds meer met hun telefoon regelen. De app is zo ontwikkeld dat onze leden gemakkelijk kunnen zoeken naar bijvoorbeeld projecten, onderzoeken en netwerken.” Verder is besloten om vanaf 2017 de contributie te verlagen. De kosten voor een lidmaatschap liggen zo’n 120 euro lager. “Bovendien heb je als lid meer mogelijkheden. Je bent niet meer alleen lid van MKB Midden-Limburg, MKB Noord-Limburg of MKB Zuid-Limburg, maar van MKB-Limburg.”
Provinciale organisatie
Het voordeel voor de in totaal 1200 leden is dat zij voortaan niet meer gebonden zijn aan de regio als het gaat om het bezoeken van bijeenkomsten. “Als er een kennissessie over de retail gehouden wordt in Maastricht kun je daar als ondernemer uit Weert voortaan ook naartoe. Daarmee willen we bereiken dat de kracht van Limburg optimaal benut wordt.” De doelstelling voor de lange termijn is dan ook niet alleen ledengroei bewerkstelligen, maar vooral dat er kruisbestuiving gaat plaatsvinden. “Ondernemers die van Venlo naar Roermond gaan en van Maastricht naar Weert. We willen als provinciale organisatie gaan opereren.” Dat staat ook omschreven in de nieuwe pitch die onderdeel is van de nieuwe koers. Die luidt: MKB-Limburg versterkt ondernemers met kennis van zaken en hart voor verbinden. Wij zijn gedreven en bedreven om jouw zakelijke passie te faciliteren met het beste netwerk voor én door ondernemers. Daag ons maar uit. Want samen maken we de toekomst van Limburg. Hoe kunnen wij jou als ondernemer ondersteunen?
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge