Lilian Creemers en Theo Derksen verdienden hun sporen in de kunstwereld. Hun ervaring en expertise voegen zij nu samen in CUWeert. Bezoekers naar de stad trekken. Dat is de ambitieuze doelstelling van dit nieuwe productiehuis voor kunst en cultuur. Met de stad als podium, Weertenaren en bezoekers als deelnemers en een heleboel ambitie.
Het werk van beeldend kunstenares Lilian Creemers en fotograaf Theo Derksen is tentoongesteld in binnen- en buitenland. Als het over kunst gaat, weten zij waarover ze praten. Ze leerden elkaar persoonlijk kennen tijdens het project Art Spectrum. Theo: “Dat was de uitwisseling tussen Weerter en Chinese kunstenaars in 2014 en 2015 in het kader van het samenwerkingsverband dat Weert met de stad Hangzhou heeft.”
Verbindende factor
De kunstenaars bleven na het project met elkaar in contact. Lilian: “We weten allebei wat kunst en cultuur voor een stad kunnen betekenen. En we zijn van mening dat er voor Weert onbenutte kansen voor het oprapen liggen.” Theo: “Er gebeurt in Weert weliswaar van alles, maar wat beter en anders kan, is samenhang en thematisch denken vanuit de stad. Kunst is een verbindende factor waardoor een stad gaat leven. Het zet mensen in beweging. Als mensen naar een cultureel evenement gaan, eten ze ook gelijk een hapje en lopen ze de winkelstraat door. Met andere woorden, het trekt bezoekers naar de stad.”
Met het rotsvaste geloof dat kunst en cultuur een publiekstrekker zijn, richtten zij in september CUWeert op. Dat staat voor Cultuur en Uitgaan in Weert. “Het is een productiehuis”, legt Lilian uit. “Wij fungeren als aanjagers. CUWeert initieert en organiseert inspirerende tentoonstellingen, publieksactiviteiten en educatieve projecten op het gebied van kunst en cultuur. Niet als incident maar als een continue factor. De stad is daarbij het podium. Kunstprojecten met infotainment, storytelling en interactie zijn de manieren om mensen in beweging te zetten.”
Publiekstrekker
In andere steden, zoals Breda en Eindhoven, zijn dergelijke projecten klein begonnen en uitgegroeid tot grote publiekstrekkers. Zo trok BredaPhoto dit jaar 80.000 bezoekers. Zij bekeken op meer dan 25 locaties in Breda zeven weken lang exposities. “Zij geven daar allemaal gemiddeld zestig euro uit aan eten en drinken”, stelt Theo. Een nog succesvoller voorbeeld is lichtkunstfesival Glow in Eindhoven. De elfde editie in november verbrak opnieuw het bezoekersrecord. 740.000 mensen liepen één of beide routes. Jaar op jaar blijven de bezoekersaantallen stijgen. Ditmaal kwamen de bezoekersstromen niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland, België en diverse andere landen in Europa.
Stad als podium
Net als bij Glow en BredaPhoto wil CUWeert in het stedelijke openbare gebied, randgemeenten en buitengebied gaan werken. Lilian: “Een van de eerste projecten die we willen realiseren zijn kleine try-out videoprojecties in een leegstaand pand. Na vier jaar actief te zijn geweest als galeriehouder van Art Issues Gallery is het tijd om weer mee te bewegen met de maatschappelijke ontwikkelingen. Die ontwikkelingen zijn ook in Weert niet onopgemerkt blijven. Deze try-out is voorlopig het laatste project bij Art Issues Gallery, gelegen aan Beekstraat 68 in Weert, maar het eerste in de nieuwe stijl van CUWeert. Deze is in december aldaar te zien.”
Theo: “Ik ben druk bezig met het editen van deze video. Het is de bedoeling om het project uit te breiden naar leegstaande winkelpanden door de stad. We willen in dit project samenwerken met diverse participanten en het onderwijs. Het is de bedoeling dat deelnemers een route door de stad lopen en dat door de verschillende projecties een verhaal verteld wordt. Dat is de toevoegde waarde van een routing door stad.” Lilian: “Het gaat om het genereren van traffic. Een stad revitaliseren doe je niet alleen door het inrichten van een enkele steeg. Kunst brengt mensen naar Weert. Deze mensen gaan geld uitgeven aan eten, drinken en winkelen in Weert. Daarom zoeken we ook de samenwerking met het bedrijfsleven.”
Bedrijfsleven
Momenteel gaan de kunstenaars de boer op om participanten te vinden. “Daarvoor hebben wij twee projectplannen uitgewerkt”, zegt Theo. “Met bijbehorende begrotingen. Het is belangrijk om in kaart te brengen wat het kost, maar ook wat het voor iedereen oplevert.” Lilian: “Participanten zijn verder noodzakelijk om CUWeert te laten groeien tot meer dan een incident. Er moet een bepaalde continuïteit ontstaan. Hoe mooi zou het zijn als we eens in de twee maanden op koopzondag een project kunnen opzetten. Of dat een bepaald evenement uitbouwen naar een halfjaarlijkse periode. Dat geeft mensen een extra reden om naar Weert te komen.” Dat het ambitieus klinkt, geven zij direct toe. Theo: “Maar BredaPhoto en Glow zijn ook klein begonnen. Ik geloof dat mensen ook speciaal naar Weert komen als er hier een dergelijk kunstproject opgezet wordt.”
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge