Sommige bedrijven zetten net die stap extra om de wereld mooier te maken. De Weerterlandprijs moedigt deze innovatieve, vooruitstrevende ondernemers aan. Op 4 november vindt de grote ontknoping plaats en wordt bekendgemaakt wie zich de beste ondernemer van Weert en Nederweert mag noemen. Een ontmoeting met de drie genomineerden bij de cocktailbar van restaurant Flavours.
Daken, varkens en verpakkingen. Op het eerste oog lijken Verkoelen Dakspecialisten, Ons Boerenerf en Moonen Packaging weinig met elkaar gemeen te hebben. Maar als de duurzame kanten van de bedrijven ter sprake komen, blijken de raakvlakken talrijk. Elk op hun eigen manier proberen ze hun steentje bij te dragen aan een beter milieu door afvalstromen te laten verdwijnen.
Genomineerden
Het zijn bedrijven die voorop durven lopen en nieuwe wegen inslaan. Tijdens de drukbezochte presentatie van de vorige uitgave van het Zakenblad werd bekendgemaakt dat deze drie bedrijven gaan strijden om de Weerterlandprijs 2016. De hoogste tijd dus om nader kennis te maken met deze innovatieve ondernemers.
Ons Boerenerf
Ons Boerenerf is een familiebedrijf uit Nederweert. “We noemen ons een duurzame agrarische onderneming”, legt eigenaar Aad van Leeuwen uit. “Wij onderscheiden ons door het voer dat we onze 10.000 varkens geven. Dat bestaat uit hoogwaardige reststromen uit de voedselindustrie, die normaal weggedaan zouden worden.” Elke week wordt aan de varkens onder meer 30.000 kilo friet, 100.000 kilo kaaswei en 36.000 broodjes gevoerd. Op die manier wordt het ‘afval’ omgevormd tot voedsel. “Uit de restproducten stellen we zelf een combinatie samen die ideaal is voor de varkens. En dat proef je terug in het vlees. Het smaakt veel beter.”
Moonen Packaging
Gé Moonen, eigenaar van Moonen Packaging, herkent deze manier van werken en haakt aan: “Ook wij maken gebruik van diverse reststromen, bijvoorbeeld rietsuikerafval. Hiervan worden vele producten gemaakt zoals de bekende koffiebekers, maar ook zakken, kartonnen bakjes en kopieerpapier.” De verpakkingsspecialist uit Weert gaat nog een stap verder. “We proberen volledige ketens duurzaam te sluiten zoals bijvoorbeeld de keten voor koffiebekertjes. De cirkel wordt rond gemaakt door de bekers na gebruik om te zetten in compost en groen gas. We gaan daarmee van een lineaire naar een circulaire economie.” Moonen heeft een concrete doelstelling: “We willen dat in 2020 de helft van de verpakkingen en disposables die we verkopen van hernieuwbare grondstoffen is gemaakt.”
Verkoelen Dakspecialisten
“Die trend van hergebruik zie je ook in onze sector”, stelt Peter van Wegberg, algemeen directeur van Verkoelen Dakspecialisten uit Weert. “Ik denk dat wij met het hoogste storttarief te maken hebben, want als er dakleer tussen zit, betalen wij 130 euro per ton. Elke kilo die we kunnen scheiden, is niet alleen goed voor het milieu, maar levert ook financieel iets op.” De medewerkers van Verkoelen kijken daarom al bij de sloop van oude daken of er gescheiden kan worden. “Vroeger werd vaak met bituum gewerkt. We brengen die hele bitumen massa terug naar de fabriek. Daar wordt er een vloeibare massa van gemaakt en daardoor kan 10 tot 15 procent weer in een nieuw product herverwerkt worden. Daar zijn complexe installaties voor nodig. In Nederland en België zijn er maar twee fabrieken waar dat proces mogelijk is.”
Bewustwording
Ook in de actieve manier van communiceren om meer bewustwording te creëren over duurzaamheid herkennen de ondernemers elkaar. Zo beschikt Verkoelen Dakspecialisten over een eigen infocenter. Van Wegberg: “Daar geven we met regelmaat kennissessies over duurzaamheid in combinatie met het dak. Dan heb ik het niet alleen over zonnepanelen. Het gaat ook over de vraag: hoe kun je besparen met energiegebruik? Dus door te isoleren of bijvoorbeeld groendaken aan te leggen. Of kijk hoe je de warmte van het dak kan halen om dat te gebruiken voor voorzieningen in het pand.”
Mentaliteitsverandering
Volgens Moonen is er een mentaliteitsverandering nodig onder consumenten en bedrijven. “Dat begint nu gelukkig op gang te komen. In de tijd dat mijn vader leiding gaf aan het bedrijf was er weinig bekend over duurzaamheid. Niemand dacht na over wat er twintig jaar met een product zoals een plastic tas zou gebeuren.” Moonen gaat naar middelbare scholen om uit te leggen over duurzaamheid. “Onderwijs is belangrijk om een mentaliteitsverandering voor elkaar te krijgen. Het gedrag is goed, maar de kennis is minimaal. Duurzaamheid moet meer ingebed worden in het onderwijs.”
Consument
Bij Ons Boerenerf wordt een showroom gebruikt om in contact te komen met de consument. “Ik heb het duurzaam ondernemen in de etalage gezet. De showroom is een ontmoetingsplek waar ik mijn verhaal vertel. Aan consumenten, maar ook politici en collega-veehouders. We hebben laatst een politieke delegatie uit Cranendonck gehad. De provincie Limburg is bijvoorbeeld op bezoek geweest. Op die manier draag ik mijn visie op duurzaam ondernemen uit.”
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge