“Thuis zitten is niks voor mij”, bekent Margriet Hermans-Derckx, eigenaresse van Le Type Damesmode in de Maasstraat in Weert. Ze denkt nog niet aan stoppen. De 77-jarige zakenvrouw heeft haar huurcontract onlangs met vijf jaar verlengd.
Margriet is een telg uit het bekende ondernemersgeslacht Derckx uit Swartbroek. Tien kinderen, negen ondernemers. Voor Margriet 26 jaar geleden Le Type begon (samen met Peggy Meyer), werkte ze in de bazaar van haar moeder en Zaal Derckx in Swartbroek. Ook was ze parttime modeverkoopster bij Donna damesmode in Weert. “Ik heb me altijd tot mode aangetrokken gevoeld. Mijn broer Henk heeft ons financieel op weg geholpen”, begint ze. “We hadden wel verkoopervaring, maar niet met mode-inkoop. We hebben onszelf voor de leeuwen gegooid. We selecteerden doelgroepen en merken en legden op basis daarvan contacten met agenten, van wie velen ons goed geholpen hebben. Maar we kochten vooral in op gevoel. En dat heeft zich in de loop der jaren bewezen. Nu is 80% van ons publiek vaste klant. Daar kopen we nu op in.” Om goed in te kunnen kopen, gaat Diny, een van de twee naaste medewerkers, vaak mee passen. “Ze is een maatje 36. Zij is 63, maar trekt net zo goed een hippe spijkerbroek met gaten aan als een
jonge vrouw.”
Goede service, eerlijk advies
Hoofdmerken zijn o.a. Caroline Biss uit het Belgische Lebbeke, Cambio, Michelle, Semper Lei en ML. “Caroline Biss heb ik van Anneliet overgenomen, toen zij met haar zaak stopte. Onze merken en klantenkaart zorgen voor een goede klantenbinding. Onze clientèle komt veelal van buiten Weert, van Maastricht tot Breda en Den Bosch en zelfs uit België. Bestaande klanten bedienen is niet zo moeilijk”, vindt Margriet. “Het gaat om een goede service en een eerlijk advies. Het is gemakkelijk om iets te verkopen, maar een slecht kledingadvies blijft na-ijlen. Daar proberen we zo goed mogelijk voor te waken. Het gaat juist om een goede mond-tot-mond reclame.”
Contacten
“Zolang ik de zaak heb, ben ik nog geen dag met tegenzin gaan werken. Dit is mijn passie. Marie-José en Diny, de twee assistentes, en ik hebben ontzettend leuk contact met onze klanten. Die komen af en toe ook binnen om gewoon te buurten of om hun ei kwijt te kunnen. Het ondernemen heeft zijn ups and downs. Het hoofd boven water houden in de modebranche is niet altijd gemakkelijk. Niet in Weert, nergens.”
Niet voor niets
“Gewoon jezelf blijven en niet naast je schoenen gaan lopen”, adviseert Margriet aanstormende vrouwelijke ondernemers. “En het is aantrekkelijk dat er geld in de kassa zit, maar let op dat je aan het einde van de maand of het kwartaal ook je belastingen kunt betalen. Het is niet allemaal goud dat in de lade ligt. En je krijgt het niet voor niets.”
Voorlopig gaat Margriet Hermans-Derckx lekker door. De zaak overdragen aan een van haar dochters –Sabine of Anne-Marie- heeft ze wel eens overwogen, maar dat zit er op korte termijn niet in. “Sabine heeft het er wel eens over gehad, maar het was haar idee om zich op een andere doelgroep te richten. Maar het is juist mijn huidige doelgroep, dames van 40 tot 104, die het tot een succes maakt. Ook zij willen er goed uitzien. Misschien dat het iets is voor Anne-Marie, maar zij heeft momenteel zelf veel te leuk werk. Of misschien een van de kleinkinderen. Wie weet.”