Jan Duppen en Paul Jacobs over trends in de herenmode
Het modieuze pak zit in de lift bij jong en oud. Dressed-up mag weer. Moet weer. Stagiaires, jonge sollicitanten… ze worden steeds vaker in het pak verwacht. Een mooi hemd, stropdas, gepoetste schoenen eronder. Voor een goede eerste indruk heb je nu eenmaal maar één kans. En het (eerste) pak hoeft niet eens meteen van de hoogste kwaliteit te zijn: een combinatie van wol met polyester vezels is helemaal geen schande. Wat telt is dat mannen in pakken er goed uitzien en zelfvertrouwen uitstralen. Jan Duppen, eigenaar van Charlain Herenmode en Paul Jacobs van Paul Jacobs Fashion praten over herenmode in de Heerenkamer van Antje van de Statie. Een plaatje dat tot in de puntjes klopt.
Trends in de herenmode? Al enkele seizoenen geldt voor de pantalons de smalle belijning; verder korte colberts en smalle voetwijdte (18 cm). Jan: “In Italië zien we nu al enkele jaren de double breasted jasjes, de bandplooibroeken en omslagen. Dat is in onze contreien nog niet in zwang.” Wel zien Jan en Paul dat tophuizen al enkele jaren aansturen op een ruimer silhouet. “Wordt het dat dan weer over een paar jaren?”, vraagt Paul zich af. “Bij de dames zie je het al wel: hogere tailles, wijdere broeken, aanlijnen van de pasvormen.”
Corduroy, fluweel, bont en mohair zijn volgens modewebsites stoffen die de komende tijd weer helemaal hip worden. Jan vertaalt het modebeeld echter liever naar zijn eigen clientèle en omgeving. “Italië is de bakermat voor herenmode, maar dat wil niet zeggen dat die mode altijd passend is voor onze regio.”
“Wij proberen wel altijd te prikkelen”, vult Paul aan. “Een beetje opvoeden hoort er bij. Dat is niet altijd even gemakkelijk: de ene keer wordt de trend opgepikt, de andere keer niet. Dat ongewisse houdt het natuurlijk een beetje spannend.”
Elkaar aanvullen
In zijn inkoopbeleid richt Paul zich vooral op Nederlandse agenten. Jan bezoekt met regelmaat modebeurzen in Florence, Milaan, Düsseldorf en Brussel. Agenten zijn volgens hem een uitstervend ras. “Steeds meer merken verkopen vanuit hun eigen showroom in eigen land. Het merk Canali had tot augustus dit jaar een showroom in Amsterdam, maar de inkoop gebeurt nu vanuit de showroom in Milaan.
Dat klinkt leuk als minivakantie, maar je bent ook weg uit je eigen winkel. We proberen daarom zoveel mogelijk op zondag en maandag te gaan.”
De inkoop doet Jan samen met zijn vrouw Angèle. Ook Paul doet de inkoop samen met zijn vrouw Karin. “We vullen elkaar aan als het gaat om smaak en collecties”, zegt Paul. “We doen samen de winkel en kennen samen onze klanten. Ik ben wat behoudender geworden en kies voor veilig met een sprankje vernieuwing, terwijl Karin vaak de krenten uit de pap haalt. Soms heeft ze daar een gelukkige hand in, soms iets minder.
”Bij Jan en Angèle is het andersom: Angèle is qua stijl iets rustiger, terwijl Jan vaker de weg van prikkelende vernieuwing wil inslaan. “Ze behoedt me voor al te grote uitbundigheid.”
Aansprekende stijl
Trend op inkoopgebied is dat zij bij minder merken inkopen, maar met die merken wel meer doen: “Smaller en dieper. De agent is dan vaak bereid iets harder voor je te lopen en iets meer te doen”, aldus Paul die met zijn merken in het middenhoog tot hogere segment zit: Armani Jeans, Van Gils… “We merken dat van oudsher goedlopende merken – Tommy Hilfiger, Gant, McGregor, RW – de laatste tijd een beetje de slag missen. De klant zoekt wat meer vernieuwing. Armani Jeans is een belangrijk merk voor ons. Grappig is dat je er zowel zoon als vader mee ziet lopen: vader met de broek, de zoon met het T-shirt.” Van Gils heeft zich opnieuw in de markt gezet, mede doordat Humberto Tan er zijn naam aan heeft verbonden. Paul start in het voorjaar met dit Nederlandse merk. “Tan is een echte ambassadeur van de pakken. Zijn stijl spreekt mij wel aan.”
Jan werkt vooral met Italiaanse familiebedrijven, o.a. Barba uit Napels, Canali uit Sovico en Fedeli uit Monza. Het is onze voorliefde voor vakmanschap en kwaliteit. Het gaat om stijl, verfijning en creativiteit. Vergeet niet dat bijvoorbeeld Canali meer dan 500 prestigieuze seasonals en evergreen stoffen heeft, waarvan er velen exclusief voor Canali zijn. Wat voor ons dan ook belangrijk is het authentieke “made in Italy”- label. Dit is meer dan een vorm van elegantie; het is een lifestyle. Volgens Paul is ook de Scandinavische herenmode erg in opkomst en kenmerkt die zich door een ‘cleane look’: heel mooi, maar weinig frivool. “Zij zal nooit het Italiaanse niveau halen. In die mode zit een bepaalde Schwung in die je nergens anders terugvindt. Dat zit in de Italianen. Een Italiaan kleedt zich om als hij naar de supermarkt gaat. Het gevoel van persoonlijke trots, het flaneren, de vader die zijn zoontje op z’n paasbest voor de eerste keer meeneemt naar de kapper… Ondanks de recessie in Italië behouden ze wel hun gevoel voor stijl.”
Bijblijven
Terwijl in de damesmode de collecties elkaar in rap tempo opvolgen, houdt de herenmode het in de regel nog steeds op enkele collecties per jaar. “De consument zit er nog niet op een maandelijks wisselende collectie te wachten. Het moment van inkoop verschuift wel”, geeft Jan aan. “Winkels willen eerder geleverd krijgen. De collectie van de winter 2015-2016 koop ik vanaf november 2014 tot februari 2015 in.
De inkoop van de zomercollectie van 2017 begint al in mei 2016. Je moet dus als vakman en liefhebber goed op de hoogte blijven van de trends, van stoffen en de kwaliteit van stoffen.”
Het Duitse Textil Wirtschaft is het vakblad waar Paul Jacobs veel informatie uithaalt. “De redactie is meestal een maand vooruit op de Nederlandse pers. Je weet meteen welke kant het opgaat.”
Internet en Vogue zijn andere nieuwsbronnen. Jan: “Vogue is vrij uitgesproken, maar de fotografie geeft wel in grote lijnen aan wat de heersende mode is. Het is prima voor de beeldvorming.”
Zowel Jan Duppen als Paul Jacobs is zelf het belangrijkste uithangbord van de winkel. De chemie van de winkel is dat ze er zelf zijn. “Dat geldt voor Paul en voor mij”, meent Jan. “Je kunt je beter op één winkel focussen en dat goed doen.”
Cor Molenaar, de retailgoeroe en buitengewoon hoogleraar e-marketing, liet onlangs optekenen dat er in het stadsbeeld zeker ruimte is voor de ‘local hero’, de zelfstandige ondernemer die het gezicht van zijn winkel is. Paul: “Dat is wel een rol die je helemaal opslokt. Een paar daagjes weg moet je heel goed plannen. Alleen met carnaval en kermis kun je verantwoord je zaak sluiten.”
Paul Jacobs (51)
Paul Jacobs Fashion.
Geboren in Weert.
Gehuwd met Karin van Heur .
Gevestigd in Weert sinds 1994.
Stijlicoon: o.a. Frank en Ronald de Boer.
Opleiding: MDS, Detex.
Werkweek: minimaal 50 uur.
Vrije tijd: motorrijden, lid Ronde Tafel, kookclub Amici della Cucina, Centrum Weert Promotion.
www.pauljacobsfashion.nl
Jan Duppen (48)
Charlain Herenmode.
Geboren in Aarle-Rixtel.
Gehuwd met Angèle Gommans.
Gevestigd in Weert sinds 1999.
Opleiding: MMO, Detex.
Werkweek: je bent nooit klaar.
Stijlicoon: o.a. George Clooney en John F. Kennedy.
Vrije tijd: Rotary Land van Horne, leuke restaurants bezoeken, eten met vrienden, Centrum Weert Promotion, ambassadeur INretail.
www.charlainherenmode.nl