Stichting Weert Marketing gaat samen met wethouder Suzanne Winters Weert op de kaart zetten op het gebied van wonen, werken en toerisme. Onder andere door campagnes op te zetten, promotie van evenementen en het verbinden van inwoners, ondernemers en bedrijven. “Daarmee gaan we ambassadeurs creëren die de merkwaarden van Weert uitdragen”, aldus Kirsten den Drijver (Weert Marketing).

De kick-off van Stichting Weert Marketing vond plaats in maart jongstleden. De stichting ontvangt jaarlijks subsidie van de gemeente. Weert Marketing gaat op basis van de strategische visie 2030 ‘Verwonder je in de groene thuishaven Weert’ en het coalitieprogramma ‘Samen Doen: Eerlijk, Sociaal en Ambitieus’ het ‘merk’ Weert vormgeven, regisseren en promoten.

Met lef bouwen
Suzanne Winters is sinds juni als wethouder van de gemeente Weert actief aan de slag. Ze heeft citymarketing in haar takenpakket. De doelen van Weert Marketing sluiten naadloos aan bij haar ambities: “Citymarketing gaat over promotie van Weert in zijn totaliteit. Weert heeft zoveel om in de spotlights te zetten: van recreatieve mogelijkheden, een groen buitengebied, een gezellige binnenstad, mooie kerkdorpen, nieuwe woonconcepten, goed werkgeverschap, goed bereikbare bedrijventerreinen en bijzonder cultureel erfgoed tot bovenregionale evenementen als Weert Kermis en Bospop. Samen zijn we trots op Weert en dat willen we meer uitdragen. Met lef bouwen we zo verder aan een groen, gezond en levendig Weert met een grote aantrekkingskracht voor de regio.”

Weert zijn we samen
De afgelopen maanden heeft het team van Weert Marketing, bestaande uit Kirsten den Drijver, Madeleine Weerts en Marga van Lierop, gewerkt aan het opbouwen van een netwerk. “We hebben gesprekken gevoerd met veel partijen op het gebied van cultuur, sport, industrie, horeca, binnenstad en toerisme”, zegt Den Drijver. Ze vervolgt: “Voor citymarketing is samenwerking belangrijk. Naast het onderhouden van ons netwerk, werken we ook aan het verbinden van partijen en aan onze eigen zichtbaarheid als organisatie. We hebben een start gemaakt met ons eigen mediaplatform, zoals social mediakanalen, het beheer van de stadsbrugbanieren en de nieuwe website inweert.nl. Er staat nog meer op de planning, maar hiermee hebben we een basis gebouwd waar we de komende jaren mee verder kunnen.”

Evenementenjaarkalender
Een belangrijk onderdeel van de website inweert.nl is de evenementenkalender met een overzicht van alle activiteiten in Weert en omgeving. “We vinden het belangrijk om evenementen die bijdragen aan de uitstraling en merkwaarden van Weert te ondersteunen in de promotie, zowel in als buiten Weert”, zegt Den Drijver. “Door goed te sparren met organisaties en het van tevoren opstellen van een heldere jaarkalender, willen we ervoor zorgen dat activiteiten de aandacht krijgen die ze verdienen. Daarom is het belangrijk dat ondernemers zich verenigen. Een mooi voorbeeld is onze binnenstad, die echt tot leven komt als er evenementen zijn.” Wethouder Winters: “Door samen evenementen te organiseren in het centrum, trekt onze stad meer toeristen aan. Het is belangrijk dat de ondernemers van de binnenstad zich weer gaan verenigen, want Weert Marketing kan niet zonder een goed georganiseerde binnenstad. Als wethouder wil ik dit graag faciliteren.”

Wonen en werken in Weert
Den Drijver: “Naast het promoten van activiteiten, brengen we ook het wonen en werken in Weert onder de aandacht. Vanwege de arbeidskrapte gaan we Weerter bedrijven meer onder de aandacht brengen bij studenten. Bijvoorbeeld via social media en door open dagen te organiseren in samenwerking met Keyport, Parkmanagement, Cwartier, Regio in Je Rugzak en Meet The Youngsters. Door studenten te laten zien welke mooie stage-, afstudeer- en werkplekken we hier hebben, hopen we dat ze na hun studie naar Weert komen om hier te werken en/of te wonen.” Volgens Suzanne Winters en Kirsten den Drijver heeft Weert goud in handen. Den Drijver: “Ons doel is om dat goud samen krachtiger te maken.” Daar voegt Winterts aan toe: “Het is aan Weert Marketing om ‘het goud’ van deze regio te verzilveren.”

www.inweert.nl