Door een aangekondigde wetswijziging in 2002 werd in de accountancywereld een vergunning met hoge kwaliteitseisen verplicht om middelgrote en grote klanten te mogen bedienen. PDSS Accountants, met aan het hoofd Henk Smits, en VandenBroek & Partners van Henk van den Broek waren al jaren een begrip in Weert en bundelden daarom hun krachten en fuseerden tot SmitsVandenBroek. Samen begonnen ze aan een missie: uitgroeien tot het meest toonaangevende accountantskantoor van Weert en omstreken. Dit jaar viert het bedrijf zijn 20-jarig bestaan en is het niet meer weg te denken uit de advies- en accountancywereld in Midden-Limburg.

SmitsVandenBroek is nog altijd gevestigd aan de Gouverneurlaan, daar waar het allemaal op 1 januari 2002 begon. Aan tafel zitten de – inmiddels gepensio-neerde – oprichters Henk Smits en Henk van den Broek, vennoten Erwin Simons, Jeroen Roumen en Bert Bogie en nieuwkomer Kevin Steer, per 1 januari jl. toegetreden als vennoot. Smits: “Het was de vraag of de fusie goed zou uitpakken, maar hier zitten we twintig jaar later nog”, zegt hij met een smile van oor tot oor.

‘Met de fusie wilden we de eerste stappen zetten naar een full service accountantskantoor’

Vóór de fusie hadden Henk van den Broek en Henk Smits ieder hun eigen kantoor en kenden ze elkaar uit het Weerter netwerk. De twee raakten aan de praat toen een wetswijziging een vergunning verplichtte voor accountants om grotere mkb-ondernemingen te mogen bedienen. “Door de steeds strengere kwaliteits-eisen was het beter om een groot kantoor te hebben”, legt Simons uit, die destijds al partner bij VandenBroek & Partners was. “Sommige functies waren schaars en we wilden de eerste stappen zetten naar een full service accountantskantoor. Daarom was het een logische stap om te fuseren en van elkaars kennis gebruik te maken”, aldus Simons.

Henk Smits en Henk van den Broek sloegen hun handen ineen en op 1 januari 2002 fuseerden PDSS en Van den Broek & Partners tot SmitsVandenBroek. De oprichters deelden niet alleen dezelfde voornaam, maar ook eenzelfde missie. Van den Broek: “We noemden onszelf in die tijd ‘Henk en Henk unlimited’ en ons doel was om uit te groeien tot het meest toonaangevende accountantskantoor van Weert en omstreken.”

Vertrouwensband
Wanneer twee bedrijven één worden, is de verweving hiervan niet altijd even gemakkelijk en is succes niet vanzelfsprekend. “Het gaat ook vaak fout”, zegt Smits. Terugkijkend op de fusie is de wijste les die de oprichter heeft geleerd om durven los te laten. “Je moet elkaars kennis en kwaliteiten accepteren, hoe moeilijk dat soms ook is. Ik ben een accountant, geen fiscalist. Als een collega ergens in is gespecialiseerd, trek je je handen van de zaak af en vertrouw je op zijn kennis en kunde.” Roumen herkent deze woorden en zegt dat het onderlinge vertrouwen tussen vennoten nog altijd zeer belangrijk is op het accountantskantoor. “Je deelt elkaars beurs en moet je collega-vennoten door en door kennen. Als een collega het bijvoorbeeld een periode lastig heeft door een privésituatie, moet je er zijn voor elkaar. Bij SmitsVandenBroek zijn we goed op elkaar ingespeeld, dat maakt het heel fijn samenwerken.”

‘Snel reageren naar klanten toe, waarmaken wat je zegt en een sterke vertrouwensband opbouwen met relaties vinden we belangrijk’

Volgens Steer dragen de kernwaarden van het bedrijf, die de afgelopen twintig jaar hetzelfde zijn gebleven, ook bij aan het succes van SmitsVandenBroek. “Snel reageren naar klanten toe, waarmaken wat je zegt en een sterke vertrouwensband opbouwen met relaties vinden we belangrijk. Ons klantcontact gaat verder dan een ‘gewone’ zakelijke relatie. We willen graag ‘trusted advisors’ zijn voor onze klanten: een vertrouwenspersoon die altijd voor de klant klaarstaat. In goede en slechte tijden. Door goede klantrelaties op te bouwen blijven deze behouden, ook na overnames. Bij sommige klanten helpen we al de derde generatie. Daar zijn we best trots op.”

Doorgroeien
SmitsVandenBroek heeft in twee decennia een groot klantenbestand weten op te bouwen en wil de komende jaren blijven uitbreiden. “We streven in eerste instantie naar een autonome groei, maar als zich kansen in de markt voordoen om sneller door te groeien, dan staan we daar zeker voor open”, zegt Simons. “Onze werknemers moeten wel de werkdruk nog aan kunnen en klanten de volledige aandacht kunnen geven.” Een groei maken qua klanten betekent namelijk ook dat er een groei nodig is in het personeel. Voor SmitsVandenBroek is het, net zoals bij bedrijven in vele andere sectoren, niet gemakkelijk om geschikt personeel te vinden door de krapte op de arbeidsmarkt. “Dit was ook al het geval tijdens de start van het bedrijf”, vult Smits aan.

Henk en Henk sponsorden twintig jaar geleden al voetbalclub DESM en Henk Smits voetbalde hier met jongens uit de regio. “We zochten jong en ambitieus personeel en via deze club kwamen we met vele voetballers in contact en bouwden een band met ze op”, zegt Smits. “Ondertussen probeerden we hen te enthousiasmeren om bij ons aan de slag te gaan. Op deze manier hebben we vaker nieuwe werknemers aan ons weten te binden.”

Momenteel heeft SmitsVandenBroek nog enkele vacatures openstaan. “Door de arbeidskrapte moeten we creatief zijn”, zegt Bogie. “Daarom proberen we jonge mensen al vroeg tijdens hun studie aan ons te binden en kijken we tegenwoordig meer naar iemands persoonlijke eigenschappen dan naar iemands werkverleden. Iemand moet vooral goed bij ons passen. We kunnen hem of haar vervolgens zelf opleiden.” Wanneer je in de accountancywereld aan de slag wilt gaan, is volgens Smits ‘liefde voor het vak’ een belangrijke vereiste. “Het werk moet niet als een ‘must’ voelen. Daarbij is het belangrijk dat je jezelf wil blijven ontwikkelen. De wet- en regelgeving in de adviespraktijk verandert constant en er is niks ergers dan het antwoord op een klantvraag niet weten. Je moet je kennis blijven ‘managen’. Accountancy vind ik daarom ook zo’n prachtig vak: je kunt het zien als een permanente vorm van educatie.” Van den Broek geeft ten slotte nog een boodschap mee aan de huidige vennoten van SmitsVandenBroek. “Genoeg aandacht voor het thuisfront is noodzakelijk”, zegt hij. “Een dag heeft maar 24 uur. Hoewel je op je werk altijd tijd tekortkomt, mag je de mensen thuis niet vergeten. Die zijn zeer belangrijk.”

www.smitsvandenbroek.nl