Natasja Driessen van Belief! Foto: Dion Huiberts

Ze had het perfect voor elkaar. Toch knaagde er wat: het gevoel dat ze haar talenten niet volledig benutte. Dus gooide Natasja Driessen na twintig jaar in het bankwezen werkzaam te zijn geweest het roer om. Ze startte Belief!. Vanuit de overtuiging dat de mens en persoonlijke aandacht centraal staan en niet een financieel product. Ze helpt MKB-ondernemers en particulieren bij het maken van een financiële planning en vermogensplanning zodat zij hun doelen kunnen bereiken.

Door Wesley Hegge

Het was een moeilijke keuze. Maar ze heeft er geen seconde spijt van. “In mijn hart wilde ik ondernemen. De vrijheid, de energie die ik krijg door mensen te helpen, daar word ik gelukkig van.”

Natasja verruilde de vastigheid voor het volgen van haar passie: mensen vooruit helpen. Dat doet ze door klanten – vermogende particulieren, MKB en MKB+ ondernemers – inzicht te bieden in hun huidige en toekomstige financiële situatie. Dat is een steeds groter wordende behoefte. “Het valt me op dat veel mensen geen goed totaalbeeld hebben van de financiële situatie. Men denkt dat het wel goed zit, maar is dit ook echt zo? Die twijfel zorgt voor onrust. Of nog erger: mensen nemen bepaalde stappen in hun leven niet, omdat ze de gevolgen hiervan onvoldoende kunnen overzien.”

Inzicht
Daarom maakt Natasja de financiële positie inzichtelijk. Ze is gespecialiseerd in inkomens- en vermogensplanning en zoekt uit hoe verschillende inkomens- en vermogensbestanddelen zich tot elkaar verhouden. Denk bijvoorbeeld aan salaris, pensioen, polissen, beleggingen, onroerend goed, levensverzekeringen en natuurlijk de onderneming. Hoe ziet het totaalbeeld eruit? Wat zijn de financiële gevolgen van iemands keuzes of bijvoorbeeld een overlijden? Een goed financieel plan zorgt voor gemoedsrust, zekerheid en onafhankelijkheid. Het is het fundament voor het maken van de juiste beslissingen. “Ik heb een vrouw geholpen die haar droom wilde najagen: weeskinderen helpen in Tanzania. Wat haar tegenhield, is wat de meeste mensen met een droom tegenhoudt: onzekerheid over geld. Door een planning te vormen, de risico’s helder te maken en een financieel plan op te stellen, heeft ze eindelijk de stap durven nemen.”

Advies
De klanten van Natasja betalen enkel voor het advies. Ze werkt volledig onafhankelijk. “Als uit mijn advies blijkt dat financiële producten of andere diensten nodig of gewenst zijn, dan kan ik hierin bemiddelen door contacten te leggen met bijvoorbeeld een notaris, vermogensbeheerder, fiscalist of bank. Ik blijf hierbij het aanspreekpunt van de klant. Het is belangrijk dat mijn klanten weten dat daar voor mij geen verdienmodel in zit. Ik kies altijd voor het product of de dienst die het beste bij de klant past.”

Met Belief! richt Natasja zich voornamelijk op ondernemers. De vragen en financiële huishouding van een ondernemer zijn anders en complexer dan die van particuliere klanten. Dat vraagt om specialistische kennis en een andere aanpak. “Door mijn ervaring en achtergrond kan ik daar op inspelen. Ik richt me op de privésituatie van een ondernemer, maar betrek ook het bedrijf bij de financiële planning. Je moet alles meenemen. Stel dat een ondernemer over een aantal jaren wil stoppen, dan kan ik daar een plan voor maken.”

GEBOREN OP 22 oktober 1973 in Wervershoof WOONT IN Herten GETROUWD MET Remi MOEDER VAN Sten VRIJE TIJD Uit eten, borrelen, leuke dingen doen met het gezin en familie VRIJWILLIGERSFUNCTIES Lid van de ouderraad van Bisschoppelijk College Broekhin

Het financiële plan is de basis van een vermogensplanning. “Dat is het continue proces van groei, bescherming, uitgeven en overdragen van het totale vermogen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het rendabel maken van vermogen. Samen met de klant breng ik in kaart wat de wensen zijn, welke risico’s hij of zij kan en wil nemen en welke manier van beleggen past.”

Werkwijze
Natasja heeft een transparante werkwijze. Ze bezoekt ondernemers en particulieren voor een kennismakingsgesprek. Na dit gesprek levert de klant informatie en cijfers aan. “Ik analyseer deze informatie en match deze met het verhaal en de wensen van de klant. Ik laat de cijfers aansluiten op zijn of haar levensstijl. Mijn bevindingen en adviezen presenteer en bespreek ik uitgebreid met de klant. Samen maken we keuzes die leiden tot een persoonlijk financieel plan. Dit plan is het startpunt. Jaarlijks bekijk ik samen met de klant hoe de financiële situatie zich ontwikkelt heeft. Bijsturing is erg belangrijk. Niks is zo veranderlijk als het leven! Op deze manier kan ik helpen doelen te realiseren.”