De ontwikkelingen in de media gaan razendsnel. Neem de verschuiving van televisie naar internet. Bedrijven vinden het vaak moeilijk de slag naar online te maken. De jonge ondernemer Martijn van Eijck (22) heeft er zijn werk van gemaakt. “Het moet kort, krachtig en gelikt zijn.”
De filosofie van Martijn is eenvoudig: hoe compacter, hoe beter. Want de doorsnee internetgebruiker heeft de spanningsboog van een goudvis. Niet interessant? Dan is het kruisje rechtsboven in het scherm snel gevonden. Internetvideo’s vragen om een andere aanpak, die past bij de snelheid en dynamiek van het medium. Juist daar ligt de business van de jonge ondernemer.
Slag naar nieuwe media
“Daarom zijn videoproducties die succesvol zijn op televisie vaak onbruikbaar voor het internet”, zegt Martijn. “Bedrijven vinden het moeilijk om de slag naar online content te maken. Ze proberen het wel, maar meestal wordt een video integraal geplaatst of korten ze het een beetje in. Je ziet het bijna altijd mislukken.”
Martijn zag daar mogelijkheden voor het opzetten van zijn bedrijf M-art media productions. Met zijn eenmanszaak probeert Martijn de brug naar nieuwe media wél succesvol te maken. “Mijn werkzaamheden bestaan aan de ene kant uit communicatievideo’s zoals bedrijfsfilms en commercials en daarnaast produceer ik online tv-content”, vertelt de Weertenaar die barst van de ambitie.
Tienduizenden views
Het experimenteren met tv-content op internet begon vorig jaar tijdens de Weerter kermis. “Samen met WeertDeGekste heb ik een programma over de kermis gemaakt. Dat bestond uit een viertal afleveringen. Met duizenden kijkers bleek het een overweldigend succes.” Dat smaakte naar meer en het plan voor de realityserie Robuust Blauw! werd ontwikkeld.
Bij online tv-content gaat het erom een verhaal zo kort en compact mogelijk neer te zetten. “De maximale grens van een productie ligt bij zes minuten”, zegt de videoproducer. “Maar ook dan moet je om de paar seconden blijven prikkelen in de vorm van muziek, opvallende beelden of iets grappigs.”
Compact
Zijn bedrijfsvideo’s duren meestal anderhalve minuut. “Vaak wordt gedacht dat een lange video veel werk is, maar dat is meestal makkelijker dan een korte, krachtige video. Het is juist de truc om razendsnel to the point te komen en de aandacht te blijven trekken. Met een paar korte quotes en mooie beelden krijg je een dynamisch resultaat waarin de boodschap meteen helder is.”
Het klantenbestand van zijn bedrijf is in korte tijd flink gegroeid. Aan reclame hoeft hij nauwelijks te doen. “De producties zijn mijn visitekaartje. Als ik een video maak voor een bedrijf, ziet een ander bedrijf dat en komt op die manier in contact met mij.”
Meer dan ooit is het volgens Martijn belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. “Bij mij is het een van de eerste stappen. Wat is je doelgroep, wie wil je bereiken? Als je dat weet voor zowel de communicatievideo’s als de online tv-content dan ben je al een heel eind op weg.”
Nieuwe trends
Martijn blijft zich dagelijks ontwikkelen, onder meer door veel naar buitenlandse zenders te kijken. “Ik kijk niet meer naar video’s op tv en online om te ontspannen. Ik ben alleen maar aan het ratelen in mijn hoofd: nu maken ze dit shot, wat is het idee daarachter? Wat is het concept, waarom kiezen ze voor dit shot en gebruiken ze die muziek? Dat houdt me scherp en zorgt ervoor dat ik op de hoogte blijf van de laatste trends. De ontwikkelingen gaan razendsnel.”
Robuust Blauw
Een wilde achtervolging, het opsporen van verdachten en redden van dieren in nood. Het politiewerk van het Robuust Basisteam Weert-Nederweert-Leudal is veelzijdig en vaak ontzettend spannend. Dat bewijzen de berichten en foto’s die dagelijks op internet gepubliceerd worden. Voor het eerst wordt de regionale politie met camera’s gevolgd. De online realityserie die M-art media productions, WeertDeGekste en de politie hebben gemaakt, heet Robuust Blauw!. De serie wordt online uitgezonden en bestaat uit niet geregisseerde situaties. De momentopnames worden vastgelegd door verschillende camera’s, waaronder bodycams. Vorig jaar werd een promo gelanceerd. Dat bleef niet onopgemerkt. Het trok tienduizenden kijkers. De promo is omgevormd naar een volwaardige serie. De uitzendingen zijn sinds enkele weken te zien op WeertDeGekste.
Bent u een startende ondernemer?
Maak dan kans op een mooi artikel in de volgende editie van het Zakenblad Weerterland & Cranendonck • Keyport 2020. Nog leuker: we maken ook een korte bedrijfsvideo en zetten deze online! Meld u aan door een e-mail te sturen naar w.hegge@zakenbladweert.nl of neem telefonisch contact op via 0495-459294.
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge