De Ford Mustang en het dressuurpaard Ecuador zijn allebei geraffineerde krachtpatsers die een onuitwisbare indruk achterlaten. De auto- en paardenwereld kennen meer overeenkomsten. Twee marketingdames die niet bang zijn voor beetje modder weten dat als geen ander.

Onvermoeibaar galoppeert Ecuador door de manegebak. Het dressuurpaard briest hard wanneer hij met indrukwekkende passen voorbij raast. Het gespierde ros laat er geen misverstand over bestaan: hier is hij in zijn element. In dezelfde zandbak trapt Floor Schoenmakers, eigenaresse van EHS Communications, het gas van de Ford Mustang Fastback in. Modder spat tegen de rode lak van de Amerikaanse ponycar. Het herkenbare lijnenspel, de voorover gekantelde grille en drie losse lichtunits aan de achterkant zijn onderdeel van het onmiskenbare ontwerp van een stoere Mustang.

De sportwagen is niet speciaal ontworpen om offroad te rijden, maar heeft net als Ecuador geen enkele moeite met het mulle zand. Het dressuurpaard en de Mustang leveren een perfect plaatje op. Het zijn krachtpatsers met stijl.

Een echt stijlicoon
Als Floor een paar rondjes heeft gemaakt, gooit ze de bolide in de rondte. Het raam gaat omlaag. Als een kind zo blij joelt ze: “Wat een cool geluid, echt te gek om in te rijden. Ik heb wel eens in andere sportauto’s gereden, maar die reden veel nerveuzer. Deze auto is zwaar, maar voelt toch ontspannen aan. Het lijkt zelfs een beetje of je in een jeep zit. Daar houd ik heel erg van. Het is een snelle, maar zeer stabiele auto.”

Autotest

“Het is sportief rijden, maar toch comfortabel”, bekrachtigt Anne-Sophie Maigret, marketing manager bij de Van Mossel Groep, vanaf de passagiersstoel. Ze is sinds oktober vorig jaar verantwoordelijk voor de marketing van het cluster Opel en Ford binnen de Van Mossel Groep. Van Mossel is een echt familiebedrijf en blijft onverminderd doorgroeien. “Het kan hard gaan. Drie jaar geleden hadden wij nog geen Ford en nu staan wij in de top drie van Nederland.”

Het cluster heeft de afgelopen drie jaar een behoorlijke groei doorgemaakt en bestaat op dit moment totaal uit  tien vesti gingen, vier Opel en zes Ford. Twee Ford vestigingen hiervan liggen in Weert en Roermond. “Ik zorg ervoor dat we meer naamsbekendheid krijgen”, zegt ze. “Dat gebeurt onder andere door middel van online- en offline campagnes, we zijn hoe dan ook druk aan de weg aan het timmeren.”

Europese markt
De Ford Mustang is allesbehalve een alledaagse verschijning. Anne-Sophie: “Het is een echt stijlicoon. Als je een spor tieve Amerikaanse auto beschrijft, dan heb je het over deze Mustang. Het is bij zonder dat deze nu ook op de Europese markt verkrij g baar is. De verschillen tussen de Amerikaanse en de Euro pese uit voering zijn redelijk klein. Uiteraard knipperen de knipper lichten hier in het oranje in plaats van rood en zit er een kilometerteller in het dashboard in plaats van een mijlenteller. Verder zit de rijverlichting niet in de koplampen maar in de bumper en zijn de drie horizontale lichtbalkjes aan weerszijden niet rood maar wit. Maar dat doet niets af aan deze bolide.”

Autotest

Marketingdames
Samen met Floor heeft ze de tijd van haar leven in dit speelgoed voor grote mensen. Eerst over de weg, daarna door het zand, testen ze de auto uitgebreid. ‘Kicken’, ‘super’ en ‘gaaf’ zijn kreten waarmee de rit gepaard gaat. De vrouwen kunnen het goed vinden. Dat is niet vreemd. Beiden zijn ze werkzaam in de marketing, in branches die op het eerste oog misschien weinig met elkaar te maken hebben, maar toch veel overeenkomsten blijken te vertonen.

“Ik ben met mijn communicatiebureau veel werkzaam in de paardenwereld”, vertelt Floor. “Die paardenwereld is groot, maar tegelijkertijd ook heel klein. Als je je bewezen hebt in die wereld, ben je haast gegarandeerd van werk. In Weert zit ik wat dat betreft uitstekend, het is een echte paardenstad. Je moet begrijpen hoe de hippische wereld in elkaar steekt en het is belangrijk om de ‘paardentaal’ te spreken.”

Floor is van jongs af bezig met paarden. Ze spreekt de paardentaal dan ook als geen ander. Net in de paardenbranche typeert de bedrijfstak waarin Anne-Sophie werkzaam is zich door een eigen taal: “Mensen spreken over auto’s met veel emotie, het is allemaal heel erg beeldend. En net als bij de paardenwereld is het zo dat als je er eenmaal in zit, je er ook niet gemakkelijk meer uitkomt”, zegt Anne-Sophie en neemt plaats achter het stuur.

Autotest Ford Mustang

American muscle car
Met een brede glimlach laat ze de 2,3-liter EcoBoost motor een keer flink bulderen. Door het vermogen van 317 pk is de uitdrukking American muscle car op zijn plaats. De combinatie van brute kracht en het luxe, moderne interieur maakt de auto ook geschikt voor het dagelijkse woon-werkverkeer. “Hij is gemaakt voor sportieve rijders die comfort en kwaliteit willen en tegelijkertijd de uitstraling van een muscle car willen”, zegt Anne-Sophie. “En het trekt veel bekijks, dat merk je wel. Maar het is dan ook wel een leuk gezicht, wij in deze auto.”

Als ze de wagen met Amerikaanse genen naar buiten rijdt, passeert ze de stallen van manege Rijo Stables, waar verschillende authentieke rijtuigen staan. Die komen op 2 en 3 juli naar buiten, tijdens het Concours d’Attelage International de Tradition (CIAT). “Dat is een nieuw internationaal hippisch evenement met authentieke rijtuigen dat Weert Paardenstad weer goed in de kijker zet”, zegt Floor.

Paardenstad
EHS Communications is medeorganisator van CIAT. “Ik heb onder meer sponsoren benaderd, vergunningen aangevraagd, het programma uitgewerkt en de communicatie via social media verzorgd”, zegt Floor. “Vanuit de stallen aan de Koekoeksweg vertrekken de rijtuigen op zaterdag 2 juli naar het park bij de Tiendschuur. Daar vindt een presentatie plaats en iedereen kan de rijtuigen van dichtbij bewonderen.”

Anne-Sophie vervolgt: “Het is goed dat wij elkaar hebben leren kennen. Hier kunnen mooie samenwerkingen uit voortkomen. Bijvoorbeeld Van Mossel en CIAT. Want ook wij leveren prachtige rijtuigen en met veel paardenkracht.” Waar Floor een liefde heeft voor auto’s en paarden, houdt Anne-Sophie het voornamelijk bij auto’s. “Paarden vind ik prachtig maar ook een beetje eng.” En dat is geen probleem, want de Ford Mustang staat ook haar perfect.

Floor Schoenmakers
Floor Schoenmakers is 38 jaar en woont in Weert. Woont samen met haar vriend Silvester Vleeshouwers. Heeft een dochter van drie en een zoontje van vier maanden. Floor is in 2001 EHS Communications gestart.
Anne-Sophie Maigret
Anne-Sophie Maigret is 25 jaar en woont samen met haar vriend Willem Moors in Den Bosch. Marketing manager, cluster Opel en Ford bij de Van Mossel Groep.

Bekijk de bijbehorende video op: www.zakenbladweert.nl/video

© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge