damesmode

Hun modezaken liggen op steenworp afstand van elkaar en ze mikken op dezelfde doelgroep. Toch bijten ze elkaar niet. In tegendeel, deze ‘local heroes van de damesmode’ versterken elkaar. Ieder voert een gevarieerde en originele collectie in eigen stijl. De lente/zomercollectie 2016 ligt nu in de winkels. De hoogtste tijd dus om met Angèle Duppen (Charlain Donna), Karin Jacobs (Paul Jacobs Fashion) en Gaby Croonen (Anne Belle Mode Weert) de trends en hun vak te bespreken.

Een goed voorbeeld doet goed volgen, dacht Gaby Croonen. De eigenaresse van Anne Belle Mode Weert is zelf model van een van de meest opvallende kledingstukken die deze zomer weer ‘in’ zijn. “De culotte en de langere wijde rok zijn bezig aan een comeback”, zegt ze. “Ik draag het met een korte pull erop, erg leuk.”

Elkaar aanvullenDamesmode
De collega-ondernemers knikken goedkeurend. Zij vinden het ook een mooie combinatie. “Dat is typisch de mode van Gaby”, zegt Angèle Duppen van Charlain Donna. “Het is heel anders dan mijn collectie. Ik heb kleding die ingetogen chique van uitstraling is. Minder uitgesproken. Dat is het leuke van onze winkels, het vult elkaar perfect aan.” Karin Jacobs heeft vooraan in de zaak Paul Jacobs Fashion, die ze samen met haar man runt, een damesafdeling. “Ik richt me ook wat meer op ingetogen en casual maar wel met bijzondere items ertussen om de collectie spannend te maken.”

Het moge duidelijk zijn: deze modefreaks hebben een uitgesproken smaak. Alle drie hebben ze kleding die niet op elke straathoek te vinden is. Onder veel gelach praten ze honderduit. Ze delen dezelfde passie voor alles wat met mode te maken heeft. Of ze zich concurrenten van elkaar voelen? “Als ik iets niet heb, dan stuur ik mijn klanten door naar Karin of Angèle”, zegt Gaby. “En omgekeerd gebeurt dat ook hoor.”

Trends
Ondanks hun verschillende collecties, zien ze wel een aantal dezelfde trends deze zomer. “Bloemenprints kom je veel tegen”, zegt Karin overtuigend. “En de streep is heel belangrijk in al zijn varianten.” Wat kleuren betreft sommen de dames op: zacht lavendel, ijsblauw, fuchsia, rood, wit, zwart. De kleur die deze zomer het meest gezien wordt? Dat is zonder twijfel blauw.

Gaby Croonen (42) Anne Belle Mode Weert sinds 1972 (overname in 2003). Woont in Herkenbosch. Woont samen met Frank Hartgens. Dochter: Sam (5). Opleiding: TMO Fashion Business School. Stijlicoon: Coco Chanel. Verkoopt onder meer de merken: Boutique Moschino, Love Moschino, Ted Baker, Paul by Paul Smith, Sonia By Sonia Rykiel, Strenesse. www.annebellemodeweert.nl
Gaby Croonen (42)
Anne Belle Mode Weert sinds 1972
(overname in 2003).
Woont in Herkenbosch.
Woont samen met Frank Hartgens.
Dochter: Sam (5).
Opleiding: TMO Fashion Business School.
Stijlicoon: Coco Chanel.
Verkoopt onder meer de merken: Boutique Moschino,
Love Moschino, Ted Baker, Paul by Paul Smith,
Sonia By Sonia Rykiel, Strenesse.
www.annebellemodeweert.nl

Gaby: “De trend van jurken blijft deze zomer ook. Dat is al een aantal jaren zo. Mijn verkoop bestaat voor een groot deel uit jurken. Het is heel gemakkelijk, je trekt het aan en je outfit is haast af.” Een tip van de dames: draag onder de jurk een leuk paar sneakers. “Dat zagen we vorig jaar ook al”, zegt Gaby. “Door de combinatie van een chique jurkje en sneakers krijg je meteen een andere look. En dan kun je altijd nog een paar hakken in de tas doen voor ’s avonds tijdens een diner.”

Maar ook een goede spijkerbroek blijft bepalend in het modebeeld. “Zelfs de destroyed jeans doet het goed bij de dames”, zegt Angèle, die eerlijk toegeeft dat het niet haar eigen idee was de ‘kapotte spijkerbroek’ te verkopen. “Laatst ging mijn jongste dochter mee inkopen doen en zij zei dat ik de destroyed jeans eens moest kopen. In eerste instantie dacht ik: daar ga ik me niet aan wagen. Maar eenmaal in de winkel waren ze binnen twee weken weg.”

Karin
Karin Jacobs (50) Paul Jacobs Fashion sinds 1994. Woont in Weert. Gehuwd met Paul Jacobs. Een zoon: Laurens (21). Twee dochters: Femke (19) en Marieke (19). Opleiding: Middelbare Detailhandel School en Detex Stijlicoon: Jackie Kennedy. Verkoopt onder meer de merken: Armani Jeans, Mason’s, Woolrich, Colmar, Parajumpers, Tramarossa handgemaakte jeans, O-bag. www.pauljacobsfashion.nl

Modebeurzen
“Mijn inkopen doe ik alleen. Ik ben dan goed gefocust”, zegt Gaby. “Behalve als ik bijvoorbeeld naar een beurs in Düsseldorf of Parijs ga. Dan is het fijn als iemand meegaat. Een dagje samen met collega’s is ook meteen teambuilding.”

“Inkopen doen is eigenlijk het allerleukste”, vult Angèle aan. “Want dan kun je zelf shoppen.” De inkopen voor de lente/zomercollectie hebben ze een half jaar geleden al gedaan. Zij gaan voor hun merken naar modebeurzen in Berlijn, Milaan en Parijs. Het is de kunst om de vertaalslag te maken naar lokale markt. Ze vissen daarbij in dezelfde vijver. “We bedienen tien procent van de markt”, aldus Angèle. “Het is een vrouw van tussen de dertig en tachtig jaar die het zich kan en vooral wíl permitteren. Een vrouw die houdt van mooie kleding en op zoek is naar kwaliteit.”

Soms moet die vrouw een beetje ‘opgevoed’ worden, vinden de onderneemsters. “Dat bedoelen we niet vervelend”, legt Gaby uit. “Klanten denken vaak dat een bepaald kledingstuk hen niet staat. Maar als ze het dan bij een ander zien, vinden ze het heel leuk. Af en toe moet je iets nieuws proberen.”

Angele
Angèle Duppen (48) Charlain Herenmode sinds 1999. Charlain Donna sinds 2013. Woont in Weert. Gehuwd met Jan Duppen. Twee dochters: Ghislaine (22) en Charlotte (19). Opleiding: Middelbaar economisch en administratief onderwijs (Meao) en Detex. Stijlicoon: Jackie Kennedy. Verkoopt onder meer de merken: Fabiana Filippi, Jacob Cohen, Windsor, AG Jeans, Herno. www.charlainherenmode.nl

Go local
De modeliefhebbers breken tenslotte een lans voor de Weerter binnenstad. “Go local, dat is onze boodschap”,
zegt Karin. “Eigenlijk zijn wij de local heroes van de damesmode in Weert. Wij zijn ervan overtuigd dat je hier heel goed kan winkelen. Daarvoor hoef je helemaal niet naar een grote stad. In een middelgrote plaats kan dat ook. Kijk naar ons, het aanbod is divers.”

“We zijn niet tegen grote winkelbedrijven”, sluit Gaby aan. “Dat kunnen publiekstrekkers zijn. Maar Weert kenmerkt zich juist door de kleinere ondernemers met een eigen collectie.” Karin: “Als de mensen in en buiten Weert het jammer vinden dat er zoveel leegstand is, kunnen ze ons ondersteunen door bewuster na te denken. Wij doen dat zelf ook. Ik gun het de bakker, de slager en de groenteman. Wij moeten alles binnen Weert houden, dat zou super zijn.”

© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge