De tijd dat ondernemers zeggen dat ze geen website nodig hebben, is definitief voorbij.

Een paar tientjes en een avondje knutselen. Meer kost het niet om een website te maken. Waarom zou je als ondernemer dan nog een websitebouwer inschakelen? Vier vakmannen maken duidelijk wat de toegevoegde waarde van een professioneel bedrijf is. En de verkoopmogelijkheden die een nieuwe ontwikkeling als lead tracking biedt.

Door Wesley Hegge

“Een website is nu echt een must, in iedere branche. Het is een belangrijk onderdeel van een communicatiestrategie”, zegt Koos Schreurs (Go Gurus!). Daar lijken veruit de meeste ondernemers inmiddels ook van overtuigd. De tijd dat ondernemers zeggen dat ze geen website nodig hebben, is definitief voorbij. Op het zonnige terras van restaurant OH30 in Weert bespreken de deelnemers aan het rondetafelgesprek de voordelen van een goede website met een achterliggend plan. Koen Klomp (Slampaq): “Mond-tot-mondreclame is belangrijk, maar ondanks een warme aanbeveling laat tachtig procent hun keuze om te bellen met een bepaald bedrijf afhangen van een bezoek aan de website. Men gaat op de website op zoek naar referenties en businesscases die de bevestiging moeten geven.”

Sander Leenders (Artis Communicatiebureau) heeft een duidelijke visie op websites: “Ik wil meteen zien wat ik nodig heb. Je moet snel, binnen een paar klikken, uitkomen bij hetgeen je zoekt. Houd hierbij altijd de doelgroep in gedachte.” Hans Corstjens (Buro Beeldvang) is het ermee eens dat de doelgroep en de bijbehorende boodschap altijd leidend zijn. “Een website is onderdeel van een mediamix. De invulling is afhankelijk van het doel en niet andersom. Wie wil je bereiken met welk verhaal? De ene keer gebruik je daarvoor een brief, een andere keer een website, maar soms ook social media. Meestal is het juist een op maat gemaakte mix van diverse media.”

Toekomst van websitebouwers?
Een website is dus belangrijk. Tegelijkertijd zijn er steeds meer aanbieders van spotgoedkope of zelfs gratis websites. Daarnaast kunnen ondernemers sociale media zoals Facebook en Instagram inzetten. Eveneens gratis en de berichten kun je boosten voor een budget naar wens. Wat is dan de toegevoegde waarde nog van de websitebouwers? Is er nog wel een toekomst in een tijd dat elke ondernemer zelf kan knutselen? Koen: “Het klopt dat iedereen met een template (sjabloon waarmee het uiterlijk van een pagina of hele website bepaald wordt) in een avondje een website in elkaar kan zetten. Maar als ondernemer moet je je afvragen: pas je je wensen aan aan de template, of maak je de template passend aan jouw wensen? En wat als je later nieuwe uitbreidingen hebt? Past die basis template dan nog wel?” Hans: “Het nadeel van het gebruik van een template is dat het grotendeels al ingevuld is. Daardoor onderscheid je je niet en dat is wat een ondernemer wil.   Juist nu is er een toekomst voor ons, omdat de mogelijkheden van het internet gigantisch zijn.”

Vier vakmannen
maken duidelijk wat de toegevoegde waarde
van een professioneel bedrijf is.

Koos: “Onze toegevoegde waarde is ook dat we gericht op zoek gaan naar de doelgroep van een bedrijf. Je moet de klant van je klant kennen. Daar begint het mee. Vervolgens moet je die weten te vangen. Door het internet zit die klant overal. Voor een doorsnee ondernemer is het moeilijk om de doelgroep te bereiken op het internet.” Sander: “Het gaat erom dat je gevonden wordt. Hierbij gaat het niet alleen om de juiste techniek, maar is de juiste tekst en dynamiek op de website ook erg belangrijk. Het schrijven van webteksten is een vak apart. Search Engine Optimalisation (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en social media zijn ondersteunende middelen om de gewenste doelgroep te bereiken.”

Lead tracking
Een nieuwe ontwikkeling waar de deelnemers hoge verwachtingen van hebben, is lead tracking. Dat gaat een stap verder dan standaard Google Analytics software. Koen: “We hebben afgelopen jaar een nieuw product rondom lead tracking ontwikkeld. Met deze lead generatie software kun je inzicht krijgen in welke bedrijven jouw website bezoeken en wat bezoekers op jouw site doen. Feitelijk identificeer je anonieme website bezoekers en hun interesses, zonder dat ze zelf een contactformulier invullen. Daarmee maak je je onsterfelijk bij je salesteam, want zij kunnen gericht actie ondernemen om meer verkopen te genereren met die gegevens.”

Door het internet zit die klant overal. Voor een doorsnee ondernemer is het moeilijk om de doelgroep te bereiken op het internet.

Sander: “Ik ben ook van mening dat het een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment is. Voor een internationaal opererende groep van innovatieve en technisch hoogstaande bedrijven implementeren wij momenteel leadtracking in de diverse meertalige websites.” Koos vult aan: “Het beschikken over informatie kan grote voordelen opleveren. Klantgegevens zijn het nieuwe goud van een bedrijf.” Samengevat is de kracht van een websitebouwer dat hij de juiste technieken kan inzetten om SEO en koppelingen met systemen zoals lead tracking op elkaar af stemmen. Dat moet bovendien afgestemd zijn op het bedrijf (en de doelstellingen) waarvoor de website gemaakt wordt.    

Onderhoudscontracten
Naast het opleveren van een website wordt vaak ook een onderhoudscontract afgesloten. “Dat is voor ondernemers wennen, ervaar ik”, zegt Hans. “Die website draait toch, zeggen ze dan. Maar het is net als een auto, die moet je ook onderhouden. De browsers veranderen steeds sneller en de in websites verwerkte plug-ins moet je daarom vaker updaten. Dat is gewoon noodzakelijk, ook omdat die updates nodig zijn om de veiligheid te waarborgen en de website online te houden.” Sander: “Wij merken ook dat het soms lastig uit te leggen is. Wij spreken vaak een soort strippenkaart af met de klant. Daarmee spenderen we een bepaald aantal uren aan onderhoud als dat nodig is.” Koos: “Onderhoud en veiligheid zijn een belangrijk onderdeel van een website. De klanten hebben daar steeds meer begrip voor, omdat ook in de media berichten verschijnen over websites die gehackt worden.”

www.slampaq.com
www.art-is.nl
www.go-gurus.nl
www.beeldvang.nl