We zijn er allemaal bekend mee; Business to Business (B2B) en Business to Consumer (B2C). Maar eigenlijk is het best gek dat we deze termen gebruiken. We zijn toch allemaal mensen die met elkaar communiceren? En onze sterkste relaties zijn toch degene waarmee we het meeste persoonlijk contact hebben? Human to Human dus… interactie tussen twee mensen.
B2B en B2C gaven jarenlang richtlijnen, maar die zijn bijna onnatuurlijk omdat er niet gesproken wordt over ‘echte mensen’. H2H gaat over communiceren van mens naar mens op zo’n manier dat de consument snapt dat je hem of haar begrijpt. Juist nu we midden in een consumentenrevolutie zitten, moeten we gaan opletten. Vooral nu is het belangrijk om relaties op te bouwen en persoonlijk te communiceren met consumenten. Want als we het reëel bekijken, dan zijn we toch mensen die communiceren met mensen? Juist, H2H.
Je doelgroep is meer en meer betrokken bij jouw organisatie door social media of online communities. Door te luisteren en meer menselijk te communiceren creëer je betrokkenheid en vergroot je de kans op naamsbekendheid. Speel hier op in:
- Creëer een menselijke situatie omdat we allemaal de echtheid willen voelen
- Bedrijven zijn geen personen en kennen geen gevoelens. Medewerkers hebben wel emoties en kunnen communiceren
- Een onnatuurlijke marketingtaal maakt consumenten alleen maar verward. Wees oprecht en simpel. Schrijf in begrijpelijke taal die iedereen begrijpt en dus ook deelt met zijn of haar omgeving
- Denk als de klant en verplaats je in hem of haar
- Deel (wereldwijde) ervaringen zodat de klant een beter beeld krijgt
- Breng je marketingstrategie in lijn met de klantervaring
Gebruik dus de sociale en digitale middelen die je hebt. Ik geloof in het vertalen naar verhalen, verhalen die persoonlijk verteld moeten worden. Verhalen die tot leven komen met een combinatie van vorm, tactiek en technologie. Echt iets betekenen voor de doelgroep, dat is waar het om gaat.
Organisaties hebben geen emotie, mensen wel. Wij als mensen willen deel uitmaken van iets groters dan wijzelf. We willen iets voelen, opgenomen worden in de groep en begrepen worden. Uiteindelijk blijven we mensen en die maken fouten. Het zit ook in ons om iets te zeggen zonder na te denken over de gevolgen hiervan. Door dit terug in balans te brengen worden we weer herinnerd aan de groep (waar we uiteindelijk allemaal bij willen horen).
Waar het op neer komt is dat H2H de behoefte aan B2C en B2B elimineert. Het confronteert ons met het feit dat marketing communicatie strategie niet in hokjes te plaatsen is, net zo min als de ontvanger aan wie je je bericht richt. Communicatie hoeft dus niet ingewikkeld te zijn. Hou het juist simpel en bovenal echt, zo snappen we er allemaal wat van. Dat is Human to Human. Ik wens u een verfrissende zomervakantie toe.
Bart Maes
Uitgever Zakenblad