Maak het verschil met je beeldscherm
Stel je voor dat je het Bibliocenter in Weert binnenwandelt om de nieuwste Dan Brown te lenen of aan de leestafel de laatste editie van Quest door te bladeren. Eigenlijk heb je ook zin in een lekker kopje koffie. Op de digitale schermen tegen de wand flitst een nieuwsblokje van Midden-Limburg Actueel voorbij, gevolgd door een reclameboodschap dat je in de gezellige koffiehoek vandaag ook een stuk appeltaart bij je koffie krijgt, samen voor 2,50 euro. Koopje toch? Gaan we doen.
Dit is geen toekomst. Dit is nu. Het heet narrowcasting. Draai op de beeldschermen in je eigen of andermans winkel, bedrijf, café, restaurant, hotel, entree, etalage of op straat je eigen beelden en boodschappen. Makkelijk vanuit je eigen computer gestuurd. Gericht op de specifieke doelgroep die jij wilt aanspreken. Een sfeervol en informatief visitekaartje. Delite, producent van slimme communicatiesoftware, heeft bij o.a. grote productiebedrijven, banken en health centres al goede ervaringen opgedaan met narrowcasting. Delite introduceert narrowcasting in Weert onder de naam Sparqle.
Remco de Jong, directeur van Delite, gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven, windt er geen doekjes om: “Ik woon in Weert en wil graag iets voor Weert betekenen. Het is een leuke stad om nieuwe ideeën te lanceren. Mijn ervaring leert dat als iets in Weert werkt, het elders ook werkt.”
Dit laagdrempelige communicatiemiddel is bijzonder geschikt voor binnensteden en iedere locatie waar publiek komt. Het Bibliocenter in Weert is de eerste (openbare) locatie die gebruik maakt van narrowcasting, makelaarskantoor Witte & Verheul zal snel volgen. Met diverse andere Weerter partijen is De Jong in gesprek.
Talrijke mogelijkheden
De Jong noemt narrowcasting eigenlijk gewoon TV. “In het Bibliocenter halen we het nieuws van de website af. We beginnen rustig, als een kabelkrant. Stap voor stap worden er meer applicaties aan toegevoegd. We hebben bijvoorbeeld modules waarmee we opiniepeilingen en discussiefora kunnen houden. We kunnen zelfs livestream gaan of webcambeelden tonen. Alles wat je op een website tegenkomt, kun je ook via narrowcasting laten zien. Dus niet alleen informatie voor de klant, maar ook webcambeelden voor de retailer om de veiligheid in zijn zaak te verhogen.”
Ondernemers kunnen ervoor kiezen advertenties van derden via narrowcasting aan het publiek te tonen. “Zit je op een drukke locatie, dan kun je zelfs geld verdienen als je advertenties van anderen laat zien”, oppert De Jong. Doelgroepensegmentatie is eveneens mogelijk: de makelaar kan het duurdere segment woningen presenteren in de betere heren- of dameskledingzaak. De schoenenzaak kan adverteren voor de kledingzaak en andersom. Kortom, narrowcasting is een ideaal medium voor de retail in een binnenstad. “Centrum Weert Promotie en Centrummanagement zouden er hun activiteiten en evenementen op kunnen zetten. Instellingen als het Munttheater, Punt Welzijn, RICK, musea en gemeente zouden gezamenlijk informatie kunnen uitwisselen en doorsturen. Het systeem is al voorbereid op dit soort netwerken”, licht De Jong toe. Ook voor zwembad De IJzeren Man, Kinderpretland, het Klimbos, Partycentrum De Sluis en andere aanbieders van toeristisch-recreatieve activiteiten in het buitengebied ziet De Jong mogelijkheden om zich continu in het centrum van Weert te presenteren. “Het hoeft geen advertentie te zijn die je toont, het kan ook een beleving zijn. Ik denk dat het werkt als je op schermen in de stad de gezelligheid van de IJzeren Man laat zien of andersom. Er zijn tal van kruisverbanden mogelijk.”
Standaard layout en maatwerk
Retailers, bedrijven en instellingen kunnen hun eigen content plaatsen, maar kunnen die ook uitbesteden aan een van de partners van Delite. “Wij faciliteren slechts en zorgen ervoor dat alles technisch prima werkt. Wij leveren een standaard layout, waar de klant zijn eigen huisstijl en eigen content aan toe kan voegen. Handiger kan het niet.” Wie meer wil, kan maatwerk krijgen. Ook dat verzorgt Delite.
Voor tarieven van 20 tot 30 euro per maand kun je professioneel aan de slag met narrowcasting. Laat je beeldscherm spreken en bereik ook nieuwe klanten en bezoekers.
Remco de Jong:
“Weert is een leuke stad om nieuwe ideeën te lanceren. Mijn ervaring leert dat als iets in Weert werkt, het elders ook werkt”