Voorzitter Peter Thissen van Ondernemend Venlo en Europarlementariër Vera Tax. Fotografie: Constance Jentjens

De lobby van Ondernemend Venlo voor meer parkeerplaatsen werpt zijn vruchten af. In afwachting van de geplande uitbreiding van de beveiligde truckparking op Trade Port Noord gaat de gemeente extra handhaven en op zoek naar maximaal tweehonderd tijdelijke parkeerplaatsen. Ondertussen is contact gelegd met de Venlose Europarlementariër Vera Tax om in Brussel aandacht te vragen voor het internationale probleem.

Tekst: Wesley Hegge

De truckparking aan de James Cookweg staat bomvol als Europarlementariër Vera Tax op een zaterdag een bezoek brengt. “Het probleem wordt meteen duidelijk: er zijn veel te weinig van dit soort parkeerplekken”, zegt de Venlose die sinds vorig jaar lid is van het Europees Parlement.

Oplossing
De truckers zijn hier omdat ze in Duitsland op zondag niet mogen rijden of hun verplichte rust moeten nemen. De veelal Poolse en Roemeense truckers vertellen Tax dat er een groot tekort is aan dergelijke parkeerplaatsen. “In Brussel maak ik me sterk om 45 miljoen euro vrij te krijgen de bouw van extra parkeerplaatsen in Europa. Want truckers die hier niet terecht kunnen, parkeren waar dat niet is toegestaan. Dat is vervelend voor de vrachtwagenchauffeurs, omdat ze een prooi worden voor criminelen. Tegelijkertijd veroorzaakt het fout parkeren overlast in de regio.”

Ondernemend Venlo (O.V.) vraagt al tijden aandacht voor de problematiek. “We zoeken actief naar oplossingen”, zegt Bart Derkx, voorzitter commissie Infrastructuur en Logistiek van O.V. “Daarvoor zijn we gesprek met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en omliggende gemeenten die hetzelfde probleem ervaren. We zijn blij dat de gemeente Venlo inmiddels actie heeft ondernomen door extra te handhaven. Dat heeft ertoe geleid dat chauffeurs in ieder geval niet meer op de vluchtstroken langs snelwegen parkeren.”

Extra parkeerplaatsen
Wethouder Erwin Boom geeft aan dat er in december drie keer gehandhaafd is. “We hebben circa vijftig foutparkeerders waargenomen en hen gemaand elders te parkeren. Op den duur was er geen plek meer om naar toe te verwijzen. Handhaven is dus een deel van de oplossing, maar je moet de chauffeurs in dat geval ook kunnen verwijzen naar een parkeerplaats.”

Truck Parking Venlo wordt op het naastgelegen terrein uitgebreid met 165 extra parkeerplaatsen. Het concept is hetzelfde: chauffeurs kunnen er tegen een beperkt tarief overnachten, eten en zich opfrissen. Boom: “Ondertussen zoeken we naar honderd tot tweehonderd tijdelijke locaties om de buffer op te vangen.”

Wat er nu gebeurt, is dat de chauffeurs uitwijken naar omliggende gemeenten zoals Bergen, Horst aan de Maas, Venray en Peel en Maas. Er moet dus een oplossing komen voor de gehele grensregio Noord-Limburg. Derkx: “We willen onze buurgemeenten niet opzadelen met de problemen. Er zou wat ons betreft vanuit politiek Den Haag meer aandacht moeten zijn voor de situatie. Door gezamenlijk op te trekken kunnen we ervoor zorgen dat er oplossingen komen voor de gehele regio.”

Samen optrekken
O.V.-voorzitter Peter Thissen zoekt al tijden naar oplossingen en stelt zich tevreden met het contact met Tax. “Het is goed om een waardevol contact in het Europees Parlement te hebben. Samen trekken we op om te zorgen dat aan deze onwenselijke situatie een einde komt. Ze komt uit Venlo en kent de problematiek dus als geen ander. Het is een Europees probleem waar we vanwege onze ligging last van hebben.”