Op het Blariacumcollege heeft het afgelopen jaar voor vmbo-leerlingen een pilot gedraaid van het project ‘Seigen Nashi’, dat in het Japans vertaald ‘no limits’ betekent. Conceptbedenkers Marcel Stoffels en Leo Hermans van SpreekPeper hielpen driehonderd leerlingen op zoek te gaan naar hun kwaliteiten en intrinsieke motivatie voor een toekomstige beroepskeuze. Het project krijgt wegens succes een vervolg in 2023. Decaan Dennis Willemssen: “Scholen moeten meer aandacht besteden aan de dromen van kinderen.”

Het Blariacumcollege en SpreekPeper hebben elkaar gevonden in het Seigen Nashi project, omdat beide partijen graag een vervolg wilden zien op Talent on Stage. “Dit was een groot, landelijk en jaar­­lijks terugkerend project met als doel vmbo-leerlingen dichter bij de arbeids­markt te brengen”, zegt Willemssen. “In 2019 werd echter door te hoge kosten de stekker eruit getrokken.” Marcel Stoffels en Leo Hermans (communicatie­bureau SpreekPeper) verzorgden de sollicitatie­trainingen bij Talent on Stage. Naar aan­leiding van een brain­storm­sessie met Ingrid van Heyster (Adecco), Dennis Willemssen en Pia Lamers (Blariacumcollege) kregen ze de opdracht om een soort­gelijk concept op te stellen. Stoffels: “Dit concept mochten we aan de Commissie Arbeids­markt en Kennis­ontwikkeling van Onder­nemend Venlo presenteren. De leden waren enthousiast en spoorden ons aan om het concept verder uit te werken. Daaruit is Seigen Nashi ontstaan: een project om jongeren te helpen zoeken naar hun droom­beroep en hun kwaliteiten. De bood­schap van het project is dat je ruim mag denken en (bijna) niks onmogelijk is. Veel jongeren maken een keuze door externe factoren, zoals de voorkeursinvloeden van ouders die hun wordt ingefluisterd. Daar willen we van losbreken, want cijfers laten zien dat 37 procent vroegtijdig stopt met de studie en 24,1 procent ongelukkig is in zijn of haar werk. Daarom leren we met het Seigen Nashi project kinderen een keuze te maken niet vanuit hun hoofd, maar vanuit hun hart.”

Werkveld in de klas
Het Seigen Nashi project, dat afgelopen jaar in februari van start ging, voerde Marcel Stoffels uit met collega: Gijs Hillmann. In drie lesuren lieten de heren leerlingen, aan de hand van verschillende modellen, op zoek gaan naar hun kwaliteiten en interesses. Stoffels: “Ikigai was hierbij een belangrijk begrip, dit staat voor de vraag: ‘waar kom jij in de ochtend je bed voor uit?’’’ Het belang van een goed netwerk leerden de leerlingen via de ‘Law of Seven Degrees of Seperation’. “In principe kun je in een schakel van maximaal zes tussenstappen iedereen bereiken in de wereld. Aan de hand van een concreet voorbeeld – de broer en schoonzus van Gijs werken beiden bij Microsoft in Amerika – liet ik zien dat ik (in principe) Bill Gates kan bereiken. Het inzicht in dit model liet een verpletterende indruk achter bij de leerlingen.”

Het laatste onderdeel van het Seigen Nashi project is het werkveld naar de scholieren toe halen. “In de eerste twee lessen praten we met de leerlingen over hun droomberoep”, zegt Stoffels. “In de laatste les kiezen we een paar droomberoepen van leerlingen uit en halen we een aantal professionals uit het werkveld, digitaal via Teams, de les in. Hierbij zetten wij ons eigen netwerk in met als doel om de hoogst haalbare professional uit het vak betrokken te krijgen. Voor een leerlinge die graag ‘iets’ in de Formule-1 wilde doen, wisten we via LinkedIn Rob Kamphues te strikken. Hij vertelde over zijn carrière, wat interessant was voor de leerlinge en haar de drive gaf om haar droom om in de Formule-1 te werken door te zetten.”

Voor een andere leerling, die advocaat als droom­beroep had opgeschreven, woonde Sander Ouden­hoven (advocaat bij Voor de Zaak), de les bij. Oudenhoven: “De leerlinge dacht dat het onmogelijk was om van het vmbo door te leren tot advocaat. Ik heb uitgelegd dat dit wél mogelijk is, zelf kom ik ook van de havo af. Maar ik maakte wel duidelijk dat je voor een rechtenstudie meer theoretisch dan praktisch moet zijn ingesteld, bereid moet zijn om hard te knokken en van lezen moet houden omdat je veel tijd met je neus in de boeken zit. Met de juiste wilskracht, kun je je doel, zeker als het een concreet beroep betreft, bereiken. Het gaat niet vanzelf, was mijn boodschap.” Oudenhoven vindt het noodzakelijk dat een project als Seigen Nashi plaatsvindt op scholen. “Een beroepskeuze maken is lastig op die leeftijd. Het is goed dat het werkveld bewustwording over beroepen creëert en vertelt wat de weg ernaar toe is. Ik adviseer andere ondernemers ook tijd te steken in zulke projecten, om zo te investeren in de volgende generatie. Zij zijn toch onze toekomst. Tegelijkertijd heb je de kans om je bedrijf aan de leerlingen te presenteren, met het een oog op openstaande vacatures in de toekomt.”

Project met toegevoegde waarde
Het Seigen Nashi Project gaat ook in 2023 doorgang vinden. “Niet alleen op het Blariacumcollege, want ook het Valuascollege en College Den Huster hebben toe­zegging tot dit project gegeven”, zegt Willemssen met een glimlach. Volgens de decaan heeft elke leerling op het vmbo baat bij deelname aan het project. “Het vmbo staat voor voor­­bereidend middel­baar beroeps­­onderwijs, maar in de praktijk zijn leraren te veel bezig met hun eigen vak en de benodigde resultaten. Er wordt te weinig aandacht geschonken aan de kwaliteiten en dromen van leerlingen en de realiteit van de buiten­wereld.” Volgens de decaan wordt het project later eventueel ook aan havo- en vwo-leerlingen gegeven, maar is als start de vmbo-leerling een juiste doelgroep voor dit project. “Maat­schappelijk gezien worden zij vaker negatief neergezet, terwijl we die groep juist extreem hard nodig hebben in de toekomst. Door Seigen Nashi krijgen ze het besef dat ze ertoe doen; dat is de toegevoegde waarde van dit project.”

www.ogvo.nl/blariacumcollege