“Ze denken rijk te worden als influencer of YouTuber. Of door te beleggen in bitcoins. Een bijbaan in de maakindustrie of in de supermarkt lijkt niet meer vanzelfsprekend.” Dit is wat we horen van veel ondernemers. Personeel vinden is lastig: een kandidaat kan kiezen uit vijf vacatures. Vaak wil men vier dagen werken in plaats van vijf. “Soms lijkt het alsof ik sollici-tanten moet overtuigen waarom ze voor mijn bedrijf moeten kiezen in plaats van andersom. En we hebben zulke mooie banen.” Keyport kwam in actie en bracht de partijen bij elkaar!

“Laten we de rollen eens omdraaien en aan de jongeren zélf vragen hoe een werkgever hen het beste kan bereiken en wat zij belangrijk vinden.” In samenspraak met BASF Nunhems en Zuyd Hogeschool organiseerde Keyport Business Developer Renske Cox een hackathon. “Dat was een hele inspirerende middag op 14 april jl. Vier studententeams die hun ideeën over employer branding, onboarding en het bereiken van jong talent presenteerden aan een jury.”

Voorafgaand aan de hackathon was er een voortraject waarin de studenten een aantal opdrachten kregen. “Kijk eens naar hoe de Keyport-regio zich profileert. Welke bedrijven vind je per gemeente en hoe presen-teren ze zich?” Daarnaast gaven de studenten een aantal verbetersuggesties voor het online platform Meet The Youngsters.

Renske: “Wat we merken is dat veel jongeren geen idee hebben welke bedrijven er in de regio gevestigd zijn, laat staan welke loopbaankansen ze bieden. Een van de oorzaken is dat we relatief veel bedrijven in de maakindustrie en techniek hebben. Die leveren niet aan particulieren en zijn daardoor al minder bekend. Vanwege het personeelstekort moeten deze bedrijven nu soms nee verkopen aan klanten, omdat ze de orders gewoonweg niet geproduceerd krijgen.”

“Hoopvol is wel dat de meeste van deze studenten – 3e jaars employability – al een bijbaan in hun vakgebied hebben”, vervolgt Renske. “Dat varieert van 5 tot soms wel 20 uur per week. Een bijbaan die ze vaak overhouden aan een stage en dat is mooi. Ze blijven betrokken bij de regio en kunnen in de praktijk meteen een bijdrage leveren aan het verkleinen van ‘de generatiekloof’.”

In gesprek met elkaar
Dat het anders moet, weet ook plant manager Pascal Stappers van Perfetti van Melle uit Weert, de fabrikant van onder andere Fruitella, Mentos en Chupa Chups. “Wij zaten in april met een aantal ondernemers, Keyport en Parkmanagement Weert aan tafel om te discussiëren over de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Dat gesprek vond plaats bij bouwbedrijf Mertens.”

Een bedrijf dat bekendstaat om ‘out of the box denken’ in de werving van nieuwe medewerkers. “Dat was erg interessant!”, aldus Stappers. “Duidelijk is in ieder geval dat het anders moet. We hebben het lange tijd vooruitgeschoven. In de afgelopen tijd hebben we van alles gedaan aan de uitstraling van ons pand, de inrichting is aangepakt, we hebben goede wifi… maar hoe gaan we de nieuwe generatie bereiken? Niet meer via de traditionele weg door recruiters te betalen en te adverteren in de plaatselijke media. Die tijd is echt voorbij. We zullen veel meer contact moeten leggen met scholen, zoals Keyport – Meet The Youngsters dat doet. En daarnaast ervoor zorgen dat we elkaar ontmoeten.”

Op 14 juni jl. deed Perfetti van Melle mee aan de Magical Mistery Tour die Parkmanagement Weert in samenspraak met de gemeente en Meet The Youngsters organiseerde. “Dat levert niet meteen kandidaten op, maar zo werken we wel aan de bekendheid van ons bedrijf. Indirect en op de lange termijn. Daarnaast zullen we moeten investeren in online profilering, met korte filmpjes, leuke vlogs en een goede website. En we moeten aandacht hebben voor een gezonde werk-privébalans, duurzaamheid en sociale activiteiten. Want ook dat vindt de nieuwe generatie belangrijk.”

Allemaal employer branding aspecten die terugkomen in de door Keyport uitgebrachte whitepaper met de belangrijkste tips en adviezen. Complimenten waren er ook. Zo werd Prowise uit Budel uitstekend beoordeeld. “Niks kan beter!”, aldus de studenten. “Prowise presenteert zichzelf als een leuk, dynamisch en jong bedrijf met doorgroeimogelijkheden. Het is actief in de technologie en ook dat is aantrekkelijk.” Andere aspecten die de studenten van belang vinden, zijn de korte lijnen, het zelfstandig inplannen van je uren, een leuke winstregeling en een eigen opleidings-budget. Ook de aandacht voor teambuilding en het aantrekkelijke woon- en reisklimaat in deze regio konden ze waarderen.

Aan de slag met employer branding en profilering op de arbeidsmarkt?
“Ondernemers die aan de slag willen met employer branding nodig ik van harte uit om zich bij Keyport te melden”, zegt Cox. “Ons aanbod is heel breed en divers, dus ook voor andere arbeidsmarktvraagstukken kun je als ondernemer bij ons terecht. We hebben een praktische aanpak in duurzame inzetbaarheid en het benutten van talent, maar ook een effectieve methode voor het aanpassen van je koers, strategie of businessmodel.”

“Onze meest recente actie is gericht op het bereiken van het onbenut arbeidspotentieel”, vervolgt Renske. “Uit onderzoek blijkt namelijk dat de arbeidsparticipatie in deze regio bijna 10% lager is dan het landelijk gemiddelde. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.”