Rick Renders, Jack Hendrix, Frank Leenen en Frank van Mierlo. Fotografie: Dion Huiberts

Om ook in economisch moeilijkere tijden van meerwaarde te blijven, moeten bedrijven anticiperen op snel veranderende omstandigheden. Vier ondernemers vertellen hoe ze zich positief weten te onderscheiden in deze turbulente tijd. Van het anders inzetten van kennis en kunde tot het bedenken van nieuwe producten en diensten.

Tekst: Wesley Hegge

Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen. Die oplossingen zijn per sector en bedrijf anders. Waar de ene ondernemer de koers een beetje moet bijstellen, wordt van de ander het uiterste gevraagd om te kunnen overleven. Dat geldt ook voor de deelnemers van het rondetafelgesprek. Hoewel hun aanpak anders is, hebben ze dezelfde insteek. Door flexibel te zijn en een enorme dosis doorzettingsvermogen te tonen, komen ze het ‘tijdelijke abnormaal’ door.

Aanpassen
“Die betere tijden lijken er na maanden nu eindelijk aan te komen”, zegt Rick Renders (Hostellerie Munten). Sinds de versoepeling van enkele maatregelen op 1 juni weten de gasten de weg naar de sfeervolle horecazaak in het hart van Weert weer te vinden. “Zoals je ziet, hebben we de tafels ver uit elkaar staan. We beschikken binnen en buiten over grote vloeroppervlaktes en we kunnen de anderhalve meter afstand garanderen.” De hotelkamers bleven tijdens de lockdown gelukkig deels bezet. Met name door zakelijke gasten. En nu loopt ook het restaurant weer vol, wat tegenwoordig dertig gasten betekent. Renders heeft het werken in het restaurant erg gemist. “Het is geweldig om de gasten weer in de watten te kunnen leggen.”

In het restaurant gaat hij met collega-ondernemers Frank van Mierlo (Sparrow Recruitment), Jack Hendrix (Hendrix Belettering) en Frank Leenen (Cito Totaalservice) in gesprek over hoe wendbaar je moet zijn in tijden van coronacrisis. “De horecasector is natuurlijk één van de zwaarste getroffen sectoren”, zegt Van Mierlo. “Dat moet enorm zwaar zijn om mee te maken. Als recruitmentbureau is dat anders, al merk ik natuurlijk ook dat de markt verandert.”

Met Sparrow Recruitment richt hij zich op arbeidsbemiddeling in de bouw en techniek. “Ik heb twintig jaar ervaring en heb al veel golfbewegingen meegemaakt. Er komt opnieuw veel op bedrijven af. Als het gaat om personeel hebben ondernemers nu behoefte aan flexibiliteit. We hebben onze organisatie zo ingericht dat we meteen kunnen schakelen op het moment dat er pieken of dalen zijn. Zo kunnen we de klant direct ontzorgen.”

Dat doet het recruitmentbureau door op een goede manier gebruik te maken van de arbeidscontracten. “Als een bedrijf op zoek is naar een medewerker met de intentie tot een vast dienstverband, maar de omstandigheden zijn, zoals in tijden van corona vaak het geval is, nog niet optimaal, dan biedt detachering of uitzenden uitkomst. In die situatie kunnen wij de geschikte kandidaat inzetten op deta-vast of uitzendbasis, waarbij het werkgeversrisico voor honderd procent wordt gedragen door ons. Dus het risico dat een werknemer thuis komt te zitten vanwege een terugval van werk, halen we naar ons toe.”

Nieuwe producten
Bij Hendrix Belettering heeft de coronacrisis geleid tot de introductie van een compleet nieuw product om werken in de anderhalvemetereconomie mogelijk te maken: plexiglas schermen. “Het idee hiervoor ontstond al in maart, vlak na de uitbraak. Een klant had een schetsje gemaakt van een schermpje om medewerkers, klanten en bezoekers van bedrijven te beschermen. Ik dacht: dat kan beter. Ik heb gewerkt aan een beter exemplaar en ben gaan bekijken of er vraag naar was. Het was toentertijd nog onduidelijk hoe het virus zich zou ontwikkelen. Als er 25 verkocht zouden worden, was ik al blij.” De verkoop kwam in een stroomversnelling toen een klant plotseling honderden schermen bestelde. “Om in de vraag te kunnen voldoen, ben ik gaan samenwerken. Dat vind ik belangrijk. Je moet elkaar niet afvallen, maar juist opzoeken. Want alleen samen gaan we het redden. Ik deed al veel projecten samen met Frank Leenen van Cito Totaalservice en ben met hem gaan sparren hoe we dit het beste konden aanpakken.”

Cito Totaalservice houdt zich bezig met facilitaire bedrijfsdiensten. “Denk aan verhuizingen, het opnieuw inrichten van kantoren, het leveren van het kantoormeubilair en het ergonomisch afstellen van het meubilair”, legt Leenen uit. “De afgelopen maanden zijn we het product gaan doorontwikkelen. Veel bedrijven gaan nu voor een blijvende oplossing. We hebben het assortiment uitgebreid met een product waarbij het scherm op een knikarm geplaatst is. Daarmee kan je alle kanten op draaien.”

Leenen werkt voor multinationals. “Een van deze bedrijven gaat deze producten nu in een aantal winkels plaatsen. Wat we verder hebben gemerkt, is dat sommige bedrijven en instellingen overschakelen op glas. Dat is duurzamer dan plexiglas en is minder krasgevoelig. Glas bieden we tegenwoordig ook aan. Het is fijn om zo een bijdrage te leveren aan de strijd tegen het coronavirus. Dat doen we overigens niet alleen voor multinationals, maar ook bij bedrijven en instellingen in de regio.”

Roer om
Ook bij Hostellerie Munten werd de afgelopen maanden ingezet op een nieuwe bedrijfsactiviteit: het bezorgen van maaltijden. Renders: “Toen we te horen kregen dat eetgelegenheden op slot moesten, had ik twee keuzes: wachten tot de maatregel voorbij zou gaan of de handen uit de mouwen steken. Ik heb met mijn partner Saadia en het team overlegd en kort daarna was onze bezorgdienst Delivery by Munten een feit. Door in te spelen op Pasen, Moederdag en het aspergeseizoen hebben we enorm veel gerechten verkocht. In drukke weekenden bezorgden we driehonderd tot vierhonderd gerechten. Maar daar lieten we het niet bij, met de versoepeling van de coronamaatregelen voor de horeca was de weg vrij voor de officiële opening van onze Wine Bar by Munten op zaterdag 4 juli.”

Volgens Hendrix komt de ware ondernemer nu naar boven. “Rick heeft het goed gedaan. Je moet van je laten horen. Juist in tijden van corona. Anders vergeten de mensen je. Je moet niet wachten, maar door blijven ondernemen, hoe moeilijk dat ook is.” Leenen voegt eraan toe dat ondernemers elkaar moeten steunen. “Ik heb een eenmanszaak en werk veel samen met vaste partners. Dat zijn voornamelijk bedrijven uit Weert en Nederweert. De afgelopen maanden heb ik elke week een tot twee keer per week eten besteld bij een horecazaak in de regio. Je moet het samen doen. Ik had laatst een ondernemer aan de balie staan die een schermpje wilde kopen, maar het op het moment niet kon betalen. Ik heb hem een scherm meegegeven en gezegd: betaal maar in termijnen.”

Medewerkers
Niet alleen ondernemers worden geraakt door de crisis. Ook voor veel medewerkers is de toekomst onzeker. Tegelijkertijd is in bepaalde sectoren nog steeds krapte op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld in de wereld van sign, waarin Hendrix met mijn bedrijf actief is, is maar weinig aanwas. Van Mierlo: “Ik heb wel eens met Jack gehad over het opzetten van een pool zodat werkgevers flexibel kunnen omgaan met medewerkers. Stel, Jack heeft een week wat minder werk en een collega in Eindhoven heeft het juist druk, dan kun je elkaar helpen. Zo blijft de medewerker aan het werk als zijn werkgever tijdelijk een dipje heeft.”

Hendrix ziet de voordelen: “Je moet daar natuurlijk goede afspraken over maken en bovenal zorgen dat de medewerkers in zo’n pool zich veilig voelen in zo’n situatie. Uiteindelijk wil je de medewerker zekerheid bieden. Als je zorgt voor de juiste voorwaarden heeft het kans van slagen.”