VENLO – Logistiek dienstverlener Cabooter Group is op vrijdag 26 juni officieel aangesloten op de aankomst, vertrek- en wachtsporen en het openbare spoor. Het trein technische gedeelte op de nieuwe rail terminal is daarmee voltooid. Het betreft een project van in totaal 28 hectare, met onder meer acht sporen van negenhonderd meter. In verband met de Covid 19 crisis was er voor 30 mensen een klein event. Waarbij een trein vanuit de openbare sporen de terminal op reed en daarmee bewees dat de terminal nu is aangesloten.

Aan de komst van Railterminal Greenport Venlo is zo’n acht jaar aan planning en overleg vooraf gegaan. Ondanks de Corona crisis, de stikstof depositie en de PFAS loop de bouw op schema en wordt het eerste deel in september 2020 in gebruik genomen. In Maart nog was Minister Cora van Nieuwenhuizen op bezoek en gaf daarmee het startschot voor de bouwwerkzaamheden. Slechts 3 maanden later is de eerst volgende mijlpaal bereikt. Het gaat dan om 15 van de 28 hectare. Met de aanleg van de overige 13 hectare hoopt CEO Hans Cabooter nog voor het einde van het jaar te kunnen beginnen.

Ruim 20 miljoen
Het gaat om een investering van meer dan twintig miljoen euro, die het Limburgse bedrijf uit eigen zak betaalt. Tevens is er voor de terminal elf kilometer spoor aangelegd, voor in totaal 50 miljoen euro. Dit geld is bijeengebracht door het Rijk, de provincie Limburg en de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas.

Wethouder Economie, Arbeidsmarkt en Hoger Onderwijs Erwin Boom onderstreepte het belang van deze terminal voor de gehele regio. Overheden willen graag dat er steeds minder lading over de weg wordt vervoerd en steeds meer via binnenvaart, of in het geval van de nieuwe terminal, over het spoor. Venlo profileert zich steeds meer als een belangrijke logistieke draaischijf.

600.000 teu per jaar
De overheid wilde de druk op het wegennet rondom Rotterdam ontlasten, dat zou immers de groei van de haven in de weg kunnen komen te staan. Cabooter wilde graag een nieuwe terminal omdat het op zijn huidige locaties in Blerick, Venlo en het Duitse Kaldenkirchen tegen de grenzen van zijn capaciteit aan loopt. De nieuwe vestiging is geen vervanger van een of meerdere van de reeds bestaande terminals van het bedrijf, maar is bedoeld als uitbreiding, om de verwachte groei van de vraag aan te kunnen. De terminal krijgt een maximale capaciteit van 600.000 teu per jaar. Containers, Trailers en wissellaadbakken.

Verbindingen
Naast een verbinding met Rotterdam kijkt het bedrijf ook naar het zuiden van Europa, bijvoorbeeld Italië, en naar het noorden, vooral Scandinavië. Maar Cabooter heeft ook zijn oog laten vallen op het oosten van Europa, middels een verbinding met onder meer de Hongaarse hoofdstad Boedapest, en op het Verre Oosten.

Zo heeft het bedrijf een terminal in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Dit moet een belangrijk scharnierpunt worden voor met name het vervoer van en naar China, via de Nieuwe Zijderoute. Cabooter denkt dan nadrukkelijk aan lading uit de e-commercesector.