Door de opening van de Multimodale Terminal De Kempen heeft Weert alles in huis om verder uit te groeien tot logistieke hotspot. De containerterminal is aangesloten op het Brabant Intermodal Netwerk en tevens kunnen de schepen rechtstreeks naar de zeehaven van Antwerpen varen. Speciaal voor logistieke bedrijven zijn op Kampershoek 2.0 grootschalige kavels gecreëerd.

Het eerste containerschip arriveerde medio februari in de vernieuwde haven aan de Zuid- Willemsvaart op de grens tussen Weert en Cranendonck. Terminalexploitanten GVT Tilburg en Wetron Transport & Logistics Weert namen daarmee de circa 21.000 vierkante meter tellende containerhaven en bedrijfsterrein officieel in gebruik.

Transport over water en weg Een heugelijk moment. Want de regio Weert ontwikkelt zich door de ingebruikname van de terminal verder tot een logistieke hotspot van formaat. De Kempen voorziet in een waterverbinding op het Brabant Intermodal Netwerk en ook is er een rechtstreekse afvaart naar de haven van Antwerpen. Met name het regionale bedrijfsleven krijgt hierdoor een flinke impuls.

Bedrijventerrein Kampershoek 2.0 ligt gunstig ten opzichte van alle beschikbare manieren van transport: direct aan de A2 en dicht bij de vernieuwde haven. In het kader van de logistiek heeft de gemeente daarom op Kampershoek 2.0 grootschalige kavels gerealiseerd. Deze zijn per direct beschikbaar voor logistieke ontwikkeling. “De regio Weert is echt een onontdekt juweel voor de logistiek”, zegt Mathieu Dolders van de gemeente Weert. “We zijn een prima plek voor Value Added Logistics-activiteiten (Aanvullende diensten die aan een product worden toegevoegd gedurende het logistieke proces, als verpakken, ompakken, assembleren, red.) in combinatie met de regionale maakindustrie en logistieke bedrijven.”

Kostenefficiënt
Het doel is de containerterminal binnen drie jaar te laten groeien naar een jaarlijkse overslag van circa 10.000 containers voor bestaande bedrijven in de regio. Dat is gelijk aan 20.000 enkele vrachtwagenritten, een besparing van 80 ritten per werkdag. Dat is kostenefficiënt en duurzaam. Mathieu: “Bovendien is het voordeel van de boot dat je in principe 24/7 kan varen en beter planbaar is dan vervoer over de weg. Je hebt als het ware een verlengstuk van je magazijn over het water of op de terminal.”

De terminalexploitanten denken binnen enkele maanden op een dagelijkse afvaart te zitten. Beide logistieke ondernemers hebben inmiddels ook de plannen voor fase 2 uitgewerkt. Medio volgend jaar moet er pal naast het terrein van de terminal een distributiecentrum van 20.000 vierkante meter staan. Ook is er een spoor aanwezig dat in de nabije toekomst gereactiveerd gaat worden.