Een klant die niet betaalt. Elke ondernemer krijgt er weleens mee te maken. Een vervelende situatie, want je wilt je geld en tegelijkertijd de commerciële relatie met de klant niet beschadigen. Aben & Slag Incasso helpt ondernemers bij het snel en deskundig incasseren. Het grote voordeel van een advocatenkantoor is dat er direct juridische stappen ondernomen worden als dat nodig is. Alles onder één dak. Met duidelijke prijsafspraken: no cure, no pay.

Afspraak is afspraak. Als een bedrijf een product of dienst levert, hoort de klant netjes te betalen. Dat gebeurt gelukkig ook nagenoeg altijd. Maar een enkele keer blijft er een rekening openstaan.

“Meestal wil zo’n klant wel betalen, maar lukt het niet om het bedrag in één keer op tafel te leggen”, zegt incassomedewerkster Edith Caelen. Ze handelt voor Aben & Slag Incasso tientallen incassozaken per jaar af. “In de meeste gevallen kunnen we een betalingsregeling treffen. Wij zorgen ervoor dat die regeling voor beide partijen redelijk is. Als een debiteur echter weigert te betalen, wordt het inhoudelijk opgepakt door mijn collega’s Ton Hendriks of Peter van Ham, die allebei advocaat zijn.”

Alles in één hand
Daarmee stipt ze meteen de kracht van Aben & Slag aan. In tegenstelling tot een incassobureau of deurwaarder, regelt het Weerter advocatenkantoor indien nodig ook de juridische vervolgstappen binnenshuis. “We hebben alles in één hand, van begin tot eind”, zegt advocaat/partner Ton Hendriks. “Omdat we eigen advocaten in dienst hebben, hoeven we geen externe partijen in te schakelen. Dat is het grote voordeel van een advocatenkantoor ten opzichte van een doorsnee incassobureau of deurwaarder. We kunnen snel een procedure starten, eventueel in combinatie met het leggen van beslag.”

De economische crisis heeft voor een wildgroei aan incassobureaus gezorgd. Iedereen mag een bureau beginnen zonder enig diploma of keurmerk. Daarom moeten ondernemers extra opletten met welk incassobureau ze in zee gaan. “De kleine bureaus zijn vaak erg kort door de bocht”, waarschuwt advocaat Peter van Ham. “Ze hebben niet de noodzakelijke juridische kennis om op een juiste en correcte wijze een incasso-opdracht uit te voeren.”

Een onlangs verschenen gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderschrijft dat. Volgens de toezichthouders maken deze zogeheten ‘incasso-cowboys’ zich regelmatig schuldig aan misleidende, agressieve en onwettelijke handelspraktijken. ACM en AFM gaan incassobureaus daarom strenger controleren. Een klein, ogenschijnlijk goedkoop, incassobureau is dus vaak niet de beste keuze. Aan de andere kant kleven er ook nadelen aan de grote, landelijke incassobureaus. Peter verduidelijkt: “De grotere spelers werken alleen met standaard procedures. Daar komt geen maatwerk aan te pas. Wij zitten tussen de kleine en grote kantoren in. Wij onderscheiden ons door persoonlijk contact, duidelijke prijsafspraken en inhoudelijke kennis.”

No cure, no pay
Een incasso bij Aben & Slag hoeft niet duur te zijn. Sterker nog, om de kosten hoeven bedrijven het niet te laten want het advocatenkantoor werkt volgens het principe ‘no cure, no pay’. Edith legt uit: “Op basis daarvan nemen wij openstaande, onbetwiste incasso’s in behandeling. De opdrachtgever betaalt in de buitengerechtelijke fase alleen een incassoprovisie aan Aben & Slag voor zover de vordering van de opdrachtgever na het verzenden van de eerste sommatiebrieven door ons of de opdrachtgever wordt geïnd.” Wanneer je als ondernemer een goede relatie hebt met een klant die regelmatig producten of diensten afneemt, is het des te vervelender wanneer die klant een rekening niet betaalt. Toch moet je volgens Ton ook in zo’n geval direct handelen. “Als je een betalingstermijn van twee weken hanteert en er is binnen die tijd niet betaald, dan is er iets aan de hand. Daar moet je bovenop zitten.”

Commerciële relatie behouden
Vaak wordt Aben & Slag pas ingeschakeld nadat een bedrijf zelf één of meerdere brieven heeft gestuurd. Ton: “Daar wordt dan niet op gereageerd. Als wij een brief sturen, hangt de debiteur ineens aan de telefoon. En dan excuseren ze zich en zeggen ze dat de vordering binnen een paar weken betaald wordt. Dat is toch mooi werk? Het leven is meer dan geld verdienen, maar je moet wel geld verdienen om te kunnen leven en daar zorgen wij voor.” Een belangrijke doelstelling bij een incasso is het behouden van een commerciële relatie. In de meeste gevallen lukt dat ook. Edith: “De debiteuren zijn doorgaans bereid om te betalen. Tot een zitting in de rechtbank komt het dan ook zelden. Of de vordering moet echt betwist worden. Maar in nagenoeg alle gevallen wordt het netjes opgelost en blijft de commerciële relatie bestaan.”

www.abenslag.nl

© Zakenblad Weerterland & Cranendonck | Wesley Hegge