De gemeenten Cranendonck en Weert werken aan een goed vestigingsklimaat. Zij zorgen o.a. voor een goede ontsluiting van hun regio via weg, spoor, lucht en water. Op de shortlist van positieve vestigingsfactoren kunnen investeerders vanaf 2017 een blanco hokje aanvinken: ook containervervoer over water is dan mogelijk. Een mooi staaltje grensoverschrijdende samenwerking tussen Cranendonck en Weert.

Fase 1 van multimodale containerterminal de Kempen nabij Nyrstar in Budel-Dorplein op de grens van Cranendonck en Weert was eind november gereed. Komend voorjaar nemen GVT Groep uit Tilburg en Wetron Transport & Logistics uit Weert de circa 21.000 m² tellende containerhaven en bedrijfsterrein officieel in gebruik. Fase 2, een extra 40.000 m², komt naar verwachting in 2018 tot ontwikkeling.

De terminal ligt op een steenworp van bedrijventerrein Airpark en het Duurzaam Industrieterrein Cranendonck. De Weerter industrieterreinen De Kempen en Kanaalzone in Weert liggen in de directe nabijheid. Ook over de landsgrens biedt de containerterminal vervoersmogelijkheden voor de maakindustrie in Bree, Neerpelt en Overpelt. De haven sluit aan op de multimodale netwerken van Limburg en Brabant en staat in directe verbinding met de havens van Antwerpen en Rotterdam. Aansluiting op het spoor Antwerpen-Weert behoort tot de toekomstige wensen.

havenbudelheader

Voordelen voor bedrijven en de bereikbaarheid
Naast overslag van containers en de aansluiting op het Brabant Intermodale Netwerk biedt het regionale bedrijven de mogelijkheid floating stock aan te houden die op afroep beschikbaar is. Bedrijven kunnen hun productie daardoor nog beter plannen. Bovendien verbetert de aanvoer van grondstoffen en producten via containerschepen de bereikbaarheid over de weg: een containerschip haalt 48 vrachtauto’s van de weg.

Mede-initiatiefnemer Paul Maas heeft vertrouwen in een voorspoedige ontwikkeling van de containerterminal. “We zien de dagelijkse vervoers-problemen rond de havens van Rotterdam en Antwerpen en constateren dat vervoerders de Hinterlandhavens steeds aantrekkelijker vinden. De congestie op de wegen neemt alleen maar toe. Bovendien stelt de overheid steeds striktere eisen aan de wijze waarop producten afgevoerd mogen worden.”

Leveringsbetrouwbaarheid is voor bedrijven cruciaal. Binnen een straal van 12 tot 15 km van de containerterminal kan men precies uitrekenen wanneer het containerschip arriveert. “Alleen al daardoor neemt zowel het binnenlands als Europees containervervoer over water toe”, aldus Maas. “Containers krijgen bovendien steeds meer de functie van bewegende warehouses.” In fase 1 doelen Wetron en de GVT Groep op het verwerken van minimaal 10.000 containers per jaar.
Uniek aan de haven is de toekomstige spoorwegverbinding met Antwerpen, vindt Maas. “Wij kunnen vanuit de containerhaven zelfs aansluiten op Weert en Eindhoven. Maar vooral de verbinding met Antwerpen is voor de groei van deze haven van belang.”

De haven kan een katalysator vormen voor andere economische ontwik-kelingen in het gebied. “We hebben de laatste jaren veel gesprekken met ondernemers gevoerd. Daaruit blijkt belangstelling. Nu wij in januari definitief starten, kunnen wij ze ook echt iets aanbieden.” Potentiële verladers zitten volgens Maas in een straal van 25 kilometer (ca. 1000 ha bedrijventerrein), van Ittervoort in Limburg tot Heeze in Brabant en de Belgische grensstreek. Niet alleen voor het transport, maar ook voor opslag.

De civieltechnische investeringen voor de containerterminal bedroegen ca. 4 miljoen euro, GVT en Wetron investeren ca. 1 miljoen euro in kantoor-units en reach stackers.