Twee zussen, één droom: doorbreken met het sportmerk La Rocha. Chantal en Romy Maaskant zijn hard op weg. In een halfjaar tijd verkochten ze meer broeken dan verwacht en is de eerste collectie al bijna uitverkocht. Daarmee is een stevig fundament gelegd. De fase van ‘volwassen worden’ dient zich nu aan. En dat is best spannend.

Van sporten krijg je energie. Geloof je het niet? Maak dan kennis met Chantal en Romy. De zussen hebben allebei een fulltime baan, sporten dagelijks en in het beetje vrije tijd dat ze overhouden, brachten ze een product op de markt dat staat als een huis.

Sterk en krachtig
“La Rocha staat voor kleur en energie”, zegt Romy, die zich omschrijft als de doener van de twee. De merknaam is een combinatie van het vrouwelijke La en hun voornamen. “Rocha betekent rots in het Portugees. De rots is een symbool voor kracht. Daar staat sporten ook voor.” Chantal, de denker, springt bij: “De uniek ontworpen sportbroeken moeten vrouwen motiveren om te sporten. Want waardoor krijgt een vrouw nog meer zin om te sporten? Juist, door een mooie sportoutfit.”
Het enthousiasme spat van de sportieve zussen af. Ze vullen elkaar naadloos aan. Wie luistert naar het verhaal achter hun eigenzinnige ideeën, krijgt spontaan zin om mee te doen.

Weg met sombere broeken
Het concept ontstond twee jaar geleden in de sportschool, waar de zussen zich het liefst elke dag in het zweet werken. Romy: “Waarom moeten de sportbroeken van vrouwen altijd zwart zijn, vroegen wij ons af. We dachten: hoe vet is het als je kleurrijke sportkleding zou kunnen dragen?” Lange tijd bleef het slechts bij een idee. Chantal: “Op een gegeven moment zagen we steeds meer sportkleding met kleur verschijnen. Toen was het nu of nooit, achter de feiten aanlopen of met de trend meegaan.” De zussen hakten de knoop door en promoveerden hun idee vorig jaar van dromen naar durven. La Rocha werd geboren. Het laatste halfjaar raakte de verkoop in een stroomversnelling.

Hoge kwaliteit
Het merk onderscheidt zich door de hoge kwaliteit. “De kwaliteit van de gemiddelde gekleurde sportbroeken die op de markt zijn, is gewoon slecht”, stelt Chantal. “Bovendien schijnt de stof vaak door. Je ziet letterlijk alles wat eronder zit. Dat is niet fijn. Onze broeken zijn stevig en flexibel tegelijk. Je kan onze broeken dragen tijdens elke workout, zoals hardlopen, yoga en zelfs tijdens het surfen.” Bij de laatste sport is het niet aan te raden, maar de broek heeft ook een stevig zakje met rits, waar een telefoon in kan. Verder is er een speciale opening voor het kabeltje van de koptelefoon. Die zit verscholen in de hoge tailleband, die tegelijkertijd dient als middel om af te kleden. Dat maakt de broek geschikt voor alle soorten lichaamstypen. Romy: “We willen dat vrouwen, met elke maat, zich prettig voelen en zin krijgen om te sporten.”
De zussen ontwerpen de broeken niet zelf. Chantal: “We werken veel samen met andere jonge ondernemers. Lisa Bekelaar heeft de designs aangeleverd. We hebben nu zes modellen. Binnen­kort verschijnen er nieuwe ontwerpen.”

Persoonlijke touch
Via de eigen website, webshops en zelfs bij een sportwinkel in Maaseik, zijn de broeken te koop. “We hebben nog geen winkels benaderd”, benadrukt Chantal. “Dat een winkelier in Maaseik ons merk verkoopt, is puur toeval. Hij kwam via via met ons in contact en heeft de broeken nu in de rekken liggen. Dat is super gaaf. Natuurlijk hebben we realistische doelen en dromen, maar het zou geweldig zijn als we een bekend merk worden.” De vraag is dan ook: wanneer wordt het bedrijf volwassen? Romy: “Dat punt komt steeds dichterbij. Dat is wel moeilijk. We vinden het belangrijk om een band op te bouwen met de klant. Iedereen die een broek koopt, ontvangt een persoonlijke boodschap. We zoeken de klant bijvoorbeeld even op via Facebook. Laatst zag ik dat een klant de marathon ging lopen, die hebben we natuurlijk even succes gewenst. Of als we denken dat een klant beter een andere maat kan nemen, sturen we even een berichtje. Maar, hoe ga je daarmee om als de aantallen stijgen?”

Doorgroeien
De jonge onderneemsters hebben het bedrijf met hun spaargeld opgebouwd. Het is niet ondenkbaar dat er zich investeerders zullen melden. “Daar zijn we best een beetje onzeker over”, geeft Romy toe. “We hebben alles zelf opgebouwd en bepalen alles zelf. Als er investeerders komen, zijn we bereid daarover na te denken. Maar zij moeten ons wel de vrijheid geven om alles te blijven doen zonder zeggenschap van buitenaf. We zoeken dus iemand die ons vertrouwt.”
Chantal: “La Rocha doen we nu naast onze baan. Onze droom is dat onze sportkleding overal in de winkels ligt. We willen groeien. Maar dat hoeft niet van vandaag op morgen. We zijn langzaam gegroeid en het moet stapje voor stapje blijven gaan.”

De zussen werken momenteel hard aan nieuwe designs om in commercieel opzicht de doorbraak in beweging te kunnen zetten. Romy: “Om een totaalpakket te kunnen aanbieden, zijn we op dit moment ook bezig met een minder opvallend ontwerp. Het klinkt misschien vreemd, omdat we tot nu toe alleen gekleurde broeken aanbieden, maar het doel is om uiteindelijk voor elke vrouw een passende broek te hebben. Chantal vult aan: “Eigenlijk begint het dromen nu weer opnieuw. Zoals we bij het opstarten van een droom naar durven gingen, zijn we op hetzelfde punt beland. Met als verschil dat we nu een heleboel ervaring hebben opgedaan.”

www.la-rocha.com

© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge