Het onlangs onthulde 3D kunstwerk ‘de ROER mond’ moet het merk Roermond op een herkenbare en eigentijdse wijze uitdragen. Het is de bedoeling dat inwoners en bezoekers van de stad zich fotograferen bij het beeld en de beelden op social media plaatsen.

Een ding is zeker: het trekt de aandacht. Alleen al vanwege de omvang. Wouter Rexwinkel is de bedenker van het concept. Het kunstwerk is 2 meter hoog, 1,4 meter diep en 12 meter breed. Op 27 april 2016, Koningsdag, werd het beeld onthuld door wethouder Angely Waajen op het Stationsplein in Roermond.

ROER mond

Productie door Blowups
Er werden hoge eisen gesteld aan het kunstwerk: je moet er op kunnen zitten en klimmen, het moet hufterproof zijn en verplaatsbaar. Blowups ging ermee aan de slag.

ROER mond2

De letters werden gemaakt van hout en voorzien van glasvezel versterkt polyester. De mond is daarnaast nog bewerkt met PUR schuim om de juiste vorm te krijgen.

ROER mond3

ROER mond4

Verplaatsbaar
Uniek aan dit project is de verplaatsbaarheid. De letters en de mond zijn vastgezet op betonnen platen. Binnen een halve dag staat het hele logo op een andere plek. De plaatsing op die nieuwe plek kan zonder grondwerkzaamheden of bevestigingen gebeuren. De betonnen fundering wordt recht tegen elkaar aangezet en het logo staat direct goed.

Wethouder Angely Waajen: “Het kunstwerk staat op het Stationsplein, maar is te verplaatsen. Het kunstwerk wordt zo breed mogelijk ingezet voor stadspromotie. Zo wordt momenteel bekeken of het kunstwerk ook een plaats kan krijgen op het evenemententerrein op het Solar Weekend Festival.”

Selfie actie
Om dit kunstwerk en daarmee ook Roermond onder de aandacht te brengen start Citymanagement Roermond in samenwerking met de binnenstadondernemers na de Roermondse kermis op 1 juni met een selfie/foto actie die in ieder geval doorloopt tot 1 augustus. Iedereen wordt uitgedaagd om een originele foto van zichzelf te maken met het kunstwerk. Een promotieteam deelt van 1 t/m 5 juni in de binnenstad chocolaadjes met het beeld van het kunstwerk uit en attendeert de bezoekers van Roermond op deze actie. Er zijn mooie prijzen te winnen door een originele foto te plaatsen op de Facebook pagina City Roermond en deze pagina te liken:www.facebook.com/cityroermond

ROER mond5

‘De R O E R mond’
De heer Wouter Rexwinkel, bedenker van het concept en eigenaar van het beeldmerk, heeft dit aan de gemeente aangeboden. Het is een project van de Gemeente Roermond, mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Stichting BIZ Binnenstad Roermond, Stichting Citymanagement Roermond en Rabobank Roermond-Echt (via Citymanagement Roermond).