Veel hoogopgeleide Limburgers vertrekken naar de Randstad. Meer dan 2300 per jaar. Dat is meer dan in andere provincies. Het project Limburg Magnet wil jong talent boeien, beter benutten en binden aan de Limburgse arbeidsmarkt. Dat gebeurt door jongeren op verfrissende en verrassende wijze in contact te brengen met inspirerende werkgevers, opleidingen en carrièrekansen in het Limburgse bedrijfsleven. Het project wordt uitgevoerd in de regio’s Keyport 2020 (Midden-Limburg) en LED (Zuid-Limburg).
Opvallend is dat Limburgse jongeren nauwelijks weten welke kansen en mogelijkheden het Limburgse grootbedrijf en MKB te bieden hebben, zo blijkt uit een enquête van Limburg Magnet. Slechts 13% herkent MKB-bedrijven (21% grootbedrijf) en 7% weet wat MKB-bedrijven doen (grootbedrijf 14%). “Van de 200 geënquêteerden wist er één wat Nunhems Zaden was”, aldus projectleider Luc Lebens.
Limburg Magnet bestaat uit vier deelprojecten: Limburg College Tour, Tour de Limburg, Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg en Brainport 2020 Career. “Voor de Tour de Limburg hebben we momenteel circa 70 partnerbedrijven die we met studenten van MBO, HBO- en WO-niveau gericht bezoeken”, legt Lebens uit. In Limburg College Tours krijgen studenten de kans om kennis te maken met aansprekende en inspirerende ondernemers.
Aantrekkelijkste werkgever
In de online verkiezing ‘Aantrekkelijkste werkgever van Keyport 2020 en Limburg’ presenteren bedrijven uit de Keyport2020-regio zich aan studerend Limburg. Studenten worden gekoppeld aan een bedrijf en voeren samen met dit bedrijf promotie in de studentenwereld via social media. In eerste instantie wordt op zoek gegaan naar de ‘Aantrekkelijkste werkgever van Keyport 2020’. De finalisten uit de drie Limburgse regio’s kwalificeren zich automatisch voor de ‘Aantrekkelijkste werkgever van Limburg’. Aanmelden en stemmen voor de regionale voorronde in Keyport 2020 staat open tot 29 januari 2016. Zie www.Keyport2020.nl. Op 15 februari opent de stemming van de verkiezing tot Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg. Het bedrijf met de meeste stemmen wint. Vorig jaar won Moonen Packaging in Weert deze verkiezing. Directeur Gé Moonen was er zeer verguld mee: “Onze mensen maken het verschil, je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Maar we willen ook graag al onze klanten ‘fan’ maken, en daar elke dag een extra stap voor zetten. In dat kader is het belangrijk om de juiste medewerker op de juiste plek in de organisatie te zetten. Dan beginnen mensen ook met een goed gevoel in hun functie.”
Carrières
Het vierde deelproject Brainport2020 Career bestaat uit een website waar zowel bedrijven als studenten een profiel kunnen aanmaken. Op basis van wensen, eisen, kennis en vaardigheden kan een match tot stand komen en kunnen studenten al tijdens hun studie in het netwerk van bedrijven opgenomen worden, wat kan leiden tot stageplekken en starterfuncties. “We beschikken momenteel over meer dan 3000 actieve profielen van studenten. Het blijkt een handige tool. We zoeken nog vooral groei aan de zijde van MKB-bedrijven”, aldus Lebens, die constateert dat zij nog relatief weinig doen aan imagebuilding.
Reële opties
De informatiestroom tussen bedrijven en studenten komt goed op gang, vindt Lebens. “Bedrijven krijgen een beter imago, studenten leren bedrijven in de regio kennen en ervaren dat ook hier interessante banen zijn die bij hun studie aansluiten. We willen geen muur om Limburg heen bouwen, maar wel reële opties bieden en trots uitstralen. En misschien is Zuidoost-Nederland over 20 jaar wel een van de meest aantrekkelijke werkregio’s. Je ziet nu al dat veel R&D-functies juist daar gecreëerd worden.”